Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Jäklar va bra pris! Frågan är hur stor skillnad det är mot mina superduper gula konis?
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Du gör knappt omshimsningsjobbet för de pengarna (inte om du ska ha ledlager i ändarna).Per Hammarsjö wrote:Jäklar va bra pris! Frågan är hur stor skillnad det är mot mina superduper gula konis?
Sen kommer skillnader i support/service men UK är ju inte så långt att skeppa till (men de har ju Brittisk kvalité på logistiken... Så ha inte bråttom).
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
5000 bananer kostar ommickelimecket. Då ska jag ha nya fjädrar fram också... Vad kan det bli 6500?
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Om du lägger till ledlager i ändarna så blir det (åtminstone), men det kan man värdera lite olika. Sen blir det frakt om man inte kan besöka de som mickelimeckar själv.Per Hammarsjö wrote:5000 bananer kostar ommickelimecket. Då ska jag ha nya fjädrar fram också... Vad kan det bli 6500?
Fullpris för fjädrar är ganska mycket, 400kr st är lågt räknat (kanske ska ta hyra för de bakfjädrarna du har... ).
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Vi sprang runt till alla stötdämpartillverkare på mässan och GAZ var de som gav bäst intryck.Per Hammarsjö wrote:Jäklar va bra pris! Frågan är hur stor skillnad det är mot mina superduper gula konis?
Att de sedan har byggt massor av dämpare till racingmiator i den engelska serien och har testat och utvecklat sin set-up är ju inte heller fel.
Jämför det med tex K-sport...
Nu skiljer det iofs en del på de engelska bilarna jämfört med våra, bla kör de på gatdäck så de kör normalt på mjukare set-up än oss. Men de har en hel del erfarenhet av Miatan.
2-3 veckors leveranstid.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Har nu varit ute och mätt lite komp på motorn.
Utan att veta "rätt" ordning på cylindrarna så fick min biltema kompmätare följande resultat. Räknat från den främre cylindern till den bakre.
8 bar, 5 bar, 4.5 bar, 8 bar. Tvåan och Trean dessutom insmorda med olja. Dvs tändstiften var skönt kletiga. Oljeringar? Toppackning?
Hurvida detta hände vid senaste incidenten eller inte vet jag inte då jag fortfarande upplever bilen som lika "pigg" som innan. Skulle kunna förklara varför den bränt så mycket olja sista två säsongerna.
Har nu fått svart på vitt att moroten är rutten. Dags att hiva in en ny!
Till Kinnekulle hinner jag inte. Men kanske Mantorp? Definitivt SSM! Får man några tröstpoäng i nya poängsystemet tro? Min själ kommer ju vara på Kinnekulle kubbas på 1-2 plats. I verkligheten blir det paraplydrink på terassen i soliga Huddinge.
Någon som vill köpa en motor med lite renoveringsbehov?
Utan att veta "rätt" ordning på cylindrarna så fick min biltema kompmätare följande resultat. Räknat från den främre cylindern till den bakre.
8 bar, 5 bar, 4.5 bar, 8 bar. Tvåan och Trean dessutom insmorda med olja. Dvs tändstiften var skönt kletiga. Oljeringar? Toppackning?
Hurvida detta hände vid senaste incidenten eller inte vet jag inte då jag fortfarande upplever bilen som lika "pigg" som innan. Skulle kunna förklara varför den bränt så mycket olja sista två säsongerna.
Har nu fått svart på vitt att moroten är rutten. Dags att hiva in en ny!
Till Kinnekulle hinner jag inte. Men kanske Mantorp? Definitivt SSM! Får man några tröstpoäng i nya poängsystemet tro? Min själ kommer ju vara på Kinnekulle kubbas på 1-2 plats. I verkligheten blir det paraplydrink på terassen i soliga Huddinge.
Någon som vill köpa en motor med lite renoveringsbehov?
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Nja tror inte den är så rutten , skall mycket till för att botten skall gå. Du kommer undan billigare och snabbare med att riva av toppen själv och lämna in för renovering. Det är mera kämp att riva ut motorn än att lyfta av en topp. Är du lite pysslig tar du isär den och sparar några kr själv Efter det så vet du vad du har - köper du en beg så kanske du har samma visa igen snartHar nu fått svart på vitt att moroten är rutten. Dags att hiva in en ny!
Sätt sen i re-route, alu-kyl, lite easy med kamikaze bromsningar/växlingar och skvätt olja då och då så håller den även för Herr Hammarsjös abuse
Har inte familjen Stare lite prylar över efter trim-övningarna ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Du minns mao inte historiken för den moroten...Josen wrote:Du kommer undan billigare och snabbare med att riva av toppen själv och lämna in för renovering.
Per har inte haft så bra erfarenhet av topprenovering om man säger så.
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Jo men... det är ju inte så farligt jobbigt att lyfta på toppen och kolla. Finns ju en chans att topplockspackningen gått mellan 2an och 3an så de ventilerar lite till varandra. Jag hade nog iallafall tagit på ceremonidräkten, offrat en tupp eller två och tittat efter innan jag pungade ut till en ny motor.
Lycka till hur du än gör Per och se till att posta alla eventuella bilder av trasiga motordelar här.
Lycka till hur du än gör Per och se till att posta alla eventuella bilder av trasiga motordelar här.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Över min döda!Josen wrote:...lite easy med kamikaze bromsningar/växlingar
Gör jag säkert. Men som Niklas påpekar så säger historiken något annat.Josen wrote:Du kommer undan billigare och snabbare med att riva av toppen själv och lämna in för renovering.
Jag har en motor på gång i Sverige som jag vet är i bra skick. Vill jag komma billigare undan drar jag till herr Chamberlain i England. Han verkar seriös och proffsig.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Som sagt. Motorn var inte bra innan heller. Nä, den har inte varit bra sen renoveringen. Vill inte tänka på vad det kalaset gick kostade men jag hade kunnat haft 3 motorer i lager för samma pengar. Jävla renoveringsfirma. Jävla motor.Sleipner wrote:Jo men... det är ju inte så farligt jobbigt att lyfta på toppen och kolla. Finns ju en chans att topplockspackningen gått mellan 2an och 3an så de ventilerar lite till varandra. Jag hade nog iallafall tagit på ceremonidräkten, offrat en tupp eller två och tittat efter innan jag pungade ut till en ny motor.
Lycka till hur du än gör Per och se till att posta alla eventuella bilder av trasiga motordelar här.
Men lyfta toppen och kolla kommer jag göra! Det är alltid kul!
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
OK tråkigt men du kan väl offra en och riva av toppen innan du springer vidare ? Och fråga Stare-folket om de har något liggandes ?Som sagt. Motorn var inte bra innan heller. Nä, den har inte varit bra sen renoveringen. Vill inte tänka på vad det kalaset gick kostade men jag hade kunnat haft 3 motorer i lager för samma pengar. Jävla renoveringsfirma
Men om det känns bättre så köp en ny motor då men sätt dit re-route i alla fall
Annars finns det en bra motor-renoverar i Göteborg (seriös och rimliga slantar) som jag kan rekommendara om det blir aktullet med topp-renoveringen
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Såklart jag gör! Det är ju inte många minuters skruvande. Kan ju alltid lämna in toppen för inspektion. Hum.. Nu börjar jag tänka i nya banor.. Inte bra..Josen wrote:OK tråkigt men du kan väl offra en och riva av toppen innan du springer vidare ? Och fråga Stare-folket om de har något liggandes ?Som sagt. Motorn var inte bra innan heller. Nä, den har inte varit bra sen renoveringen. Vill inte tänka på vad det kalaset gick kostade men jag hade kunnat haft 3 motorer i lager för samma pengar. Jävla renoveringsfirma
Men om det känns bättre så köp en ny motor då men sätt dit re-route i alla fall
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Ett par viktiga steg närmre SSM!
• Anmält mig!
• Köpt bilsläp (Tur att Astrid jobbar sent så jag har tid att gömma undan det. Finns risk att sådant här måste sanktioneras innan)
• SBF Sune kommer och fixar vagnboken i veckan.
Nu hoppas jag att mina fälgar kommer från USA innan SSM så jag har något runt att åka på. På mina 17 tummare har ett däck gett upp. Har ingen lust att köpa nya däck till dem.
Lite småpill sen är man med i leken. Någorlunda iaf. Motorn är fortfarande i uselt skick med lågkomp men vafan, med 26 bilar i startfältet finns det väl alltid någon man hänger på.
• Anmält mig!
• Köpt bilsläp (Tur att Astrid jobbar sent så jag har tid att gömma undan det. Finns risk att sådant här måste sanktioneras innan)
• SBF Sune kommer och fixar vagnboken i veckan.
Nu hoppas jag att mina fälgar kommer från USA innan SSM så jag har något runt att åka på. På mina 17 tummare har ett däck gett upp. Har ingen lust att köpa nya däck till dem.
Lite småpill sen är man med i leken. Någorlunda iaf. Motorn är fortfarande i uselt skick med lågkomp men vafan, med 26 bilar i startfältet finns det väl alltid någon man hänger på.
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Friska tag Per! Så talar en sann krigare.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Ytterligare en transport mot Stockholm om något går på tok!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Skönt att du placerar en guldbagge till på banan, så nybörjarraketen Ronnie inte blir ensam guld kille i depån.
Snyggt släp!:)
Snyggt släp!:)
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Idag kom det nya pusselbitar från Orion Racing.
När jag ändå börjar riva inser jag att det är läge att fixa avgassystemet också med racekat. Någon som vet var man kan köpa flänsar? Skönt att kunna skruva ihop och isär.
Fälgarna är på en bananbåt från USA. Hoppas de hinner komma innan SSM. Annars får jag väl åka med nödhjulen.
När jag ändå börjar riva inser jag att det är läge att fixa avgassystemet också med racekat. Någon som vet var man kan köpa flänsar? Skönt att kunna skruva ihop och isär.
Fälgarna är på en bananbåt från USA. Hoppas de hinner komma innan SSM. Annars får jag väl åka med nödhjulen.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
V-bandklämmor är väl det bästa (tar inte stor plats och håller tätt).Per Hammarsjö wrote:Någon som vet var man kan köpa flänsar? Skönt att kunna skruva ihop och isär.
En liten bit flex mellan grenrör och kat skule inte skada det heller (det är ju stumt till toppen ganska långt annars).
tex:
http://www.turbobandit.com/shop/?artnr=120
http://www.maxxtuning.se/index.php?id=50&sub=903
http://www.jnpp.se/?19,2-5-v-band-kit-(rf)
http://www.fastmek.se/avgas.html
De är inte billiga naturligtvis
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Knutan, here we come.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Fusk!!!! Jag ser allt kompressorn i bakgrunden!!!
Piraten på bilden ser ut att jobba hårt...
Piraten på bilden ser ut att jobba hårt...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Gott:)!!
En manlig kätting skådar mitt högra öga, säg mig gode pirat:
-Är det en 140 eller 146 den har i sitt grepp
En manlig kätting skådar mitt högra öga, säg mig gode pirat:
-Är det en 140 eller 146 den har i sitt grepp
- Attachments
-
- Miata.pirate.in.race.uniform.jpg (24.21 KiB) Viewed 4149 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Gott jobbat per!! Nu får du stolt visa upp den nya spisen i helgen också. Extra plus för manlig brist på tidsmarginal till racet, även om du har en bit kvar till Henriksson-nivå (och tur är väl det? )
Jag vill också ha en kompressor och en motorlift... och en pirat som hjälper mig i garaget ibland.
Jag vill också ha en kompressor och en motorlift... och en pirat som hjälper mig i garaget ibland.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Piraten är grym! Svåger, piprökare och ett jävligt välsmort ölsinne. Dessutom mycket erfarenhet av att assistera mig vid diverse hardcore meck.
Torkel; Jag har köpt en saxlyft till garaget också! Det är mumma det!
Torkel; Jag har köpt en saxlyft till garaget också! Det är mumma det!
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Extraktorgrenrör är KONST!!! Så jäkla snyggt. Jag skulle kunna köpa ett att ha på väggen hemma.
NB ser ut att ha lika mycket luft i motorrummet som en gammal 240
NB ser ut att ha lika mycket luft i motorrummet som en gammal 240
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp