Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5 Cup
- CG Leijonhufvud
- Posts: 1197
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Laxne
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
vill du blinga på, lämna till någon ytbehandlingsfirma så kan de "gulkromatera", brukar vara billigare än att köpa bromsokfärg, dessutom håller det borta rosten bättre än färg... en del firmor tar detta tillsammans i bad med legojobb.. finns olik typer av "bad" beroende på hur rosttåligt det skall vara.
CG Leijonhufvud
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Dina bromsok behöver ju inte blingas till, så röda och fina så!Myran wrote: Fin fina bromsarna.. vill du bling blinga minna med?
Plockade isär andra fram-oket idag och hittade en mindre blingig glidpinne.
Inte konstigt att det oket kärvade lite i våras …
Drog fast den i en borrmaskin och filade och sandpapprede, den såg faktiskt rätt ok ut till slut.
Jimmy Visshed
#97
#97
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Vad blir det för fett till pinnen?
Har själv haft på hjullagerfett tidigare, men det är tydligen fel då det sväller när det blir varmt.
Var inne på en renodlad bromsverkstad där de sa att silikonfett är det rätta att smeta på. Ska även vara snällare mot packningarna.
Har själv haft på hjullagerfett tidigare, men det är tydligen fel då det sväller när det blir varmt.
Var inne på en renodlad bromsverkstad där de sa att silikonfett är det rätta att smeta på. Ska även vara snällare mot packningarna.
Christian Olsson
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Vet faktiskt inte riktigt vad det är för fett, det följde med packningssatsen från mx5parts.
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/304
Svart/grått är det iaf och har för mig att man har nått liknande till drivaxlar.
Kan kanske vara molybdenfett, men är inte säker. (eller gissar mest)
Fick hem en till ebay-pryl idag också.
Enligt säljaren ska den göra så man blir mästare på heel-n-toe, eller underlätta det iaf.
Perfekt passform i några av standardgaspedalens hål, och så ser den ju frän ut.
Hum, ser nu att den kanske skulle suttigt ett hack längre upp på pedalen …
Får göra om och göra rätt senare.
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/304
Svart/grått är det iaf och har för mig att man har nått liknande till drivaxlar.
Kan kanske vara molybdenfett, men är inte säker. (eller gissar mest)
Fick hem en till ebay-pryl idag också.
Enligt säljaren ska den göra så man blir mästare på heel-n-toe, eller underlätta det iaf.
Perfekt passform i några av standardgaspedalens hål, och så ser den ju frän ut.
Hum, ser nu att den kanske skulle suttigt ett hack längre upp på pedalen …
Får göra om och göra rätt senare.
Jimmy Visshed
#97
#97
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Det har sett lite dött ut i min stackars biltråd, har glömt av den lite.
Hur som helst så har det hänt lite med lilla Hayley sen senast, jag har till exempel svetsat nånting för första gången i mitt liv!
Lite rustik känsla så där, men den håller för att stampa på. Dessutom hjälper den till att ta död på diverse rykten om att detta skulle vara en stylingbil … Myran, du har till och med polerat på din!
Fick höra att mitt förra hemmabygge bestående av 3 st alu-nitar och lite gängad stång inte dög för vagnbok. Men det där måste väl funka?
Nu när stylingbilstemat är avfärdat är det dags att visa lite interiör-pimp
Målade inredningen med lite av den traktor-chassie-färg som blev över från bärarmarna.
Modifierad centerpanel för att laptimern ska sitta synligt. Det som satt där förut var bara en klocka från Taiwan och en icke inkopplad oljetrycksmätare, så känns inte som någon stor förlust.
På med antihalkmatta på förarsidan!
Såg att det fanns skateboardgrepptejp i fräna mönster på ebay, var tvungen att handla.
Mer förarplats-fixande: har borrat några egna hål i Sparco stolsfärstet för att få ner stolen lite lägre, den kom ca 1,5 cm närmare golvet
Har gjort första testet med framlysena med, dom ser ut att tändas och passa i hålen jag sågat upp, så det är ju lite av ett framsteg
En lastbil stannade utanför huset och släppte av en hög med däck, så jag har lite att köra på i sommar. Har läst att 195:or inte är det bästa valet, men eftersom jag hann beställa dom innan jag läste det så är det bara att köra som det är. Dom var ju billiga iaf. Hoppas på mycket regn i sommar
Har plockat lite med chassit med, alla armar är målade och har nya bussningar ipressade.
Vet inte hur länge jag höll på med att få i de första 2 bussningarna hemma först, åkte sedan över till putsbilsgaraget och fick låna ett skruvstäd modell större
Det hjälpte verkligen och bussningarna bara ploppade i!
Titta, bussningarna färgmatchar till och med nya dämparna! (yess, det vart nya dämpare med )
Nu till den för mig lite tråkigare delen
Ett av de bakre bromsoken har kärvat ihop, och det är ett tråkigt problem. Går inte att justera handbromsen eller nått. Det oket krånglade förra året med, men nu är det dött. Hur som hälst så är ett nytt på väg från england just nu.
En till mindre spännande sak är att delen som håller hubben som sitter fram och …. dom heter ”Lower ball joint” på mx5parts iaf!
Ja, dom hade jag sönder medan jag plockade isär bilen i höstas. Detta hade jag såklart glömt bort så det kom som en lite överaskning när det var dags att sätta ihop bilen igen.
Ska inte avsluta denna post med gnäll på trasiga delar utan med lite hemmafix
Planen ser ut så här:
1. Skaffa orangea parkeringsljus
2. Byt plats på kontakterna så parkeringsljuslampkontakterna sitter på blinkerskablarna
3. Gör samma byte fast tvärt om till parkeringsljusen … förläng kablar och sätt lamporna i de fasta lysena.
4. Kapa och borra i originalblinkersen.
5. Få in massa luft och insekter till höger framlyse där det inte alls sitter ett luftfilter just nu, men kanske i framtiden.
6. Visa stolt upp ideen på mx5rc-forumet
7. sätt nått skoj i den tomma plats som blir över där den vänstra blinkerslampan satt från början.
Annat fix som kanske kommer användas är denna nyinhandlade vinge:
Vet inte om den går att räknas som besiktningsvänlig direkt, så kanske inte får ha den. Tänkte inte så långt när jag handlade. Om jag får ha den så blir det den + en splitter i sommar
Mer aerodynamiska funderingar … tänkte kapa upp lite i huven dels för att det är kul och dels för att den ändå inte är i världens superskick. Har dock ingen aning om vart lågtryckszonerna ligger. Först trodde jag att det var precis bakom huvens framkant, dels för att många bilar, tex EVOS och WRC-fårrdarna har luftutsläpp där, och dels för att Krullert sa att det var så. Henrikssons huv har också hjälarna där. Allt verkade solklart.
Sen surfade jag in på flyinmiata och läste lite om deras huv som tydligen ska ha luftutsläppen vid en framtestad lågtryckszon som ligger strax framför huvens bakkant. Förvirrad nu.
Får bli garntusstestning när hon kommer ut på vägarna igen.
FM-huv ... inte alls min, mer för att visa på var dom valt att placera luftutsläppen^^
Hur som helst så har det hänt lite med lilla Hayley sen senast, jag har till exempel svetsat nånting för första gången i mitt liv!
Lite rustik känsla så där, men den håller för att stampa på. Dessutom hjälper den till att ta död på diverse rykten om att detta skulle vara en stylingbil … Myran, du har till och med polerat på din!
Fick höra att mitt förra hemmabygge bestående av 3 st alu-nitar och lite gängad stång inte dög för vagnbok. Men det där måste väl funka?
Nu när stylingbilstemat är avfärdat är det dags att visa lite interiör-pimp
Målade inredningen med lite av den traktor-chassie-färg som blev över från bärarmarna.
Modifierad centerpanel för att laptimern ska sitta synligt. Det som satt där förut var bara en klocka från Taiwan och en icke inkopplad oljetrycksmätare, så känns inte som någon stor förlust.
På med antihalkmatta på förarsidan!
Såg att det fanns skateboardgrepptejp i fräna mönster på ebay, var tvungen att handla.
Mer förarplats-fixande: har borrat några egna hål i Sparco stolsfärstet för att få ner stolen lite lägre, den kom ca 1,5 cm närmare golvet
Har gjort första testet med framlysena med, dom ser ut att tändas och passa i hålen jag sågat upp, så det är ju lite av ett framsteg
En lastbil stannade utanför huset och släppte av en hög med däck, så jag har lite att köra på i sommar. Har läst att 195:or inte är det bästa valet, men eftersom jag hann beställa dom innan jag läste det så är det bara att köra som det är. Dom var ju billiga iaf. Hoppas på mycket regn i sommar
Har plockat lite med chassit med, alla armar är målade och har nya bussningar ipressade.
Vet inte hur länge jag höll på med att få i de första 2 bussningarna hemma först, åkte sedan över till putsbilsgaraget och fick låna ett skruvstäd modell större
Det hjälpte verkligen och bussningarna bara ploppade i!
Titta, bussningarna färgmatchar till och med nya dämparna! (yess, det vart nya dämpare med )
Nu till den för mig lite tråkigare delen
Ett av de bakre bromsoken har kärvat ihop, och det är ett tråkigt problem. Går inte att justera handbromsen eller nått. Det oket krånglade förra året med, men nu är det dött. Hur som hälst så är ett nytt på väg från england just nu.
En till mindre spännande sak är att delen som håller hubben som sitter fram och …. dom heter ”Lower ball joint” på mx5parts iaf!
Ja, dom hade jag sönder medan jag plockade isär bilen i höstas. Detta hade jag såklart glömt bort så det kom som en lite överaskning när det var dags att sätta ihop bilen igen.
Ska inte avsluta denna post med gnäll på trasiga delar utan med lite hemmafix
Planen ser ut så här:
1. Skaffa orangea parkeringsljus
2. Byt plats på kontakterna så parkeringsljuslampkontakterna sitter på blinkerskablarna
3. Gör samma byte fast tvärt om till parkeringsljusen … förläng kablar och sätt lamporna i de fasta lysena.
4. Kapa och borra i originalblinkersen.
5. Få in massa luft och insekter till höger framlyse där det inte alls sitter ett luftfilter just nu, men kanske i framtiden.
6. Visa stolt upp ideen på mx5rc-forumet
7. sätt nått skoj i den tomma plats som blir över där den vänstra blinkerslampan satt från början.
Annat fix som kanske kommer användas är denna nyinhandlade vinge:
Vet inte om den går att räknas som besiktningsvänlig direkt, så kanske inte får ha den. Tänkte inte så långt när jag handlade. Om jag får ha den så blir det den + en splitter i sommar
Mer aerodynamiska funderingar … tänkte kapa upp lite i huven dels för att det är kul och dels för att den ändå inte är i världens superskick. Har dock ingen aning om vart lågtryckszonerna ligger. Först trodde jag att det var precis bakom huvens framkant, dels för att många bilar, tex EVOS och WRC-fårrdarna har luftutsläpp där, och dels för att Krullert sa att det var så. Henrikssons huv har också hjälarna där. Allt verkade solklart.
Sen surfade jag in på flyinmiata och läste lite om deras huv som tydligen ska ha luftutsläppen vid en framtestad lågtryckszon som ligger strax framför huvens bakkant. Förvirrad nu.
Får bli garntusstestning när hon kommer ut på vägarna igen.
FM-huv ... inte alls min, mer för att visa på var dom valt att placera luftutsläppen^^
Jimmy Visshed
#97
#97
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Imponerande JIMMY!!!
Roligt att se din entusiasm, jag tror minsann att Bollebygg...ds egna energiknippe Henriksson får se upp här
Vingen ser spännande ut:)
Roligt att se din entusiasm, jag tror minsann att Bollebygg...ds egna energiknippe Henriksson får se upp här
Vingen ser spännande ut:)
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Blir svinfräckt!!!!
Du ska ju veta att det var tusentalstimmar i vindtunnel många timmar på bana under empiriska studier som avgjorde vart jag satte kapen i huven...
Du ska ju veta att det var tusentalstimmar i vindtunnel många timmar på bana under empiriska studier som avgjorde vart jag satte kapen i huven...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Har du gjort så seriösa tester så litar jag på det, onödigt att göra om samma arbete 2 ggr.
Bara för att vara på säkra sidan så kompletterar jag även med några starka källor till.
Min mycket professionella CFD-analys:
Och den episka och vetenskapliga dokumentären, The Fast And The Furious.
Nu kändes det som om all teori och vetenskap och prylar var genomförd, dags för det praktiska!
Först bestämde jag ungefär hur det skulle se ut, ett diagonalt delat A4 med rundade hörn såg ut att bli rätt bra
Tejpade av konturerna med maskeringstejp
Kapade och filade min väg fram till 2 stora hål
När väl allt var klart var klockan för mycket för att åka och handla nät att täcka hålen med, så plockade vidare med chassit. Igår fick jag hem ett paket med ett par nya ”lower ball joints”, så nu kunde jag få ihop framvagnen och skruva dit bromsarna.
Jag läste på specmiata-forumet att dom körde bromsarna utan diverse fjädrar och brickor och så, bara oken och beläggen. Jag har ingen aning om varför det skulle vara bättre. Värt ett försök iaf.
Jag har också kapat lite i bromssköldarna med, bara ”scoop-delen” som är kvar numera.
Bara för att vara på säkra sidan så kompletterar jag även med några starka källor till.
Min mycket professionella CFD-analys:
Och den episka och vetenskapliga dokumentären, The Fast And The Furious.
Nu kändes det som om all teori och vetenskap och prylar var genomförd, dags för det praktiska!
Först bestämde jag ungefär hur det skulle se ut, ett diagonalt delat A4 med rundade hörn såg ut att bli rätt bra
Tejpade av konturerna med maskeringstejp
Kapade och filade min väg fram till 2 stora hål
När väl allt var klart var klockan för mycket för att åka och handla nät att täcka hålen med, så plockade vidare med chassit. Igår fick jag hem ett paket med ett par nya ”lower ball joints”, så nu kunde jag få ihop framvagnen och skruva dit bromsarna.
Jag läste på specmiata-forumet att dom körde bromsarna utan diverse fjädrar och brickor och så, bara oken och beläggen. Jag har ingen aning om varför det skulle vara bättre. Värt ett försök iaf.
Jag har också kapat lite i bromssköldarna med, bara ”scoop-delen” som är kvar numera.
Jimmy Visshed
#97
#97
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Kort liten uppdatering om vad som händer:
Efter en tripp till den lokala bygghandeln var jag ett stycke nät och en tub epoxy rikare. Kletade ner huven och tryckte glatt dit nätet, nätet fastnade dock inte som jag trott utan ville lossna hela tiden.
Fumlade fram ett vattenpass som stod i närheten och tryckte dit bara för att hålla nätet still medan jag genomsökte källaren efter lämpliga pinnar att hålla fast det med. Så här såg det ut till slut iaf:
Och efter att allt stelnat:
Igår fick jag även tillbaka bågen efter att ha lämnat iväg den på svetsning.
Har alltid tyckt att det ser coolt ut med se-stag så nu var det dags.
Om någon annan i Örebroområdet vill ha bra svetsjobb kan jag göra lite smygreklam för Ralliart, mycket hjälpsam och kunnig kille där.
Väl hemma skyndade jag ner i källaren och sandpapprade ner den gamla färgen och sprayade på lite ny, den mest lysande röda jag kunde hitta.
Efter en tripp till den lokala bygghandeln var jag ett stycke nät och en tub epoxy rikare. Kletade ner huven och tryckte glatt dit nätet, nätet fastnade dock inte som jag trott utan ville lossna hela tiden.
Fumlade fram ett vattenpass som stod i närheten och tryckte dit bara för att hålla nätet still medan jag genomsökte källaren efter lämpliga pinnar att hålla fast det med. Så här såg det ut till slut iaf:
Och efter att allt stelnat:
Igår fick jag även tillbaka bågen efter att ha lämnat iväg den på svetsning.
Har alltid tyckt att det ser coolt ut med se-stag så nu var det dags.
Om någon annan i Örebroområdet vill ha bra svetsjobb kan jag göra lite smygreklam för Ralliart, mycket hjälpsam och kunnig kille där.
Väl hemma skyndade jag ner i källaren och sandpapprade ner den gamla färgen och sprayade på lite ny, den mest lysande röda jag kunde hitta.
Jimmy Visshed
#97
#97
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5 Cup
Ändrad titel på den här tråden, för nu är hon en räserbil!!!!!!
Vagnboksbesiktningen igår gick väldigt bra, har vilat sedan dess efter några dagars dygnet runt-skruvande.
Här är en av bilderna som åkte in i vagnboken:
Ingen vinge där, men vet inte om jag kommer köra med den eller inte ändå.
Främre stötdämparna var helt fel inställda där med, lite lowrider-stuk
Idag var det dags för den första lilla provturen på de lokala småvägarna, komfortablare än jag trodde med 12/8 kg fjädrarna. Självklart vart det körning utan sufflett då jag inte orkat skruva fast den än, och så är det ju en öppen bil.
Jimmy Visshed
#97
#97
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5 Cup
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5 Cup
Snyggt jobbar Jimmy:)!
Hoppas vi hamnar dörr mot dörr under racen, sitter ju typ 50 cm ifrån varann då!!!!!
Hoppas vi hamnar dörr mot dörr under racen, sitter ju typ 50 cm ifrån varann då!!!!!
- Attachments
-
- funny-dog-pictures-close-far.jpg (35.85 KiB) Viewed 5355 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5 Cup
Så du siktar från innern i högersväng i år igengokarting.nu wrote:Hoppas vi hamnar dörr mot dörr under racen, sitter ju typ 50 cm ifrån varann då!!!!!
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5 Cup
Det hoppas jag med!gokarting.nu wrote:Snyggt jobbar Jimmy:)!
Hoppas vi hamnar dörr mot dörr under racen, sitter ju typ 50 cm ifrån varann då!!!!!
Omkörnings high-five
Jimmy Visshed
#97
#97
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5 Cup
HAHAHAHAHAHA din skämtare där:)Niklas Falk wrote:Så du siktar från innern i högersväng i år igengokarting.nu wrote:Hoppas vi hamnar dörr mot dörr under racen, sitter ju typ 50 cm ifrån varann då!!!!!
Inte en gång till...
- Attachments
-
- self.fix.kinnekulle.jpg (47.1 KiB) Viewed 5343 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5 Cup
Det blir tillägg om du har vinge men inte om du har sån grotesk ankstjärt som jag och Fredrik har på bakluckan!Jimmy wrote: Ingen vinge där, men vet inte om jag kommer köra med den eller inte ändå.
Främre stötdämparna var helt fel inställda där med, lite lowrider-stuk
Idag var det dags för den första lilla provturen på de lokala småvägarna, komfortablare än jag trodde med 12/8 kg fjädrarna. Självklart vart det körning utan sufflett då jag inte orkat skruva fast den än, och så är det ju en öppen bil.
Mr. Pihl har nån slags frisörsvariant som också funkar...
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5 Cup
Här har det vart lite klent med uppdateringar, snö på senaste bilden jue
Magnus: Ja, era ank-bakluckor är ju grymt coola med! det får nog bli något liknande till nästa år för min del, vi får se.
Kan börja uppdateringshistorian med en tur till Pettsons All-fix.
Pettson har ALLT i sin verkstad, och lite till efter det, så allt är även möjligt att bygga.
Airforce-vingen passar inte så bra för att skruvas i ändarna från början, så den var tvungen att byggas om till att fästas i sidorna. Gjorde detta genom att kapa till aluminiumbitar som passade i hålen i sidorna. Pettson svetsade sedan fast dom och gängade 2 hål.
Pettson all-fixar
Så ska svetsar i aluminium se ut!!
Slipat och lackat
Även sidoplattorna klipptes ut där borta, dom går ner i springan mellan baklucka och bakskärm och ner i kanten som håller vatten borta, så leder ner eventuellt marktryck bra.
Skruvade fast den i bakluckan med 4 vinkeljärn och lite skruv.
När det väl kan finnas marktryck bak borde man väl kunna öka det lite fram med?
Sågade till en splitter i plywood, har inte så många bilder på monteringen eftersom det var lite stressigt att få ihop allt då.
Den sitter iaf monterad med 3 st M10-skruvar i bakkant precis under styrväxeln, ett spikband under mitten och 5 gängade stänger i krockbalken fram och i plåten vid framlysena. Har testat i 180+ km/h (så mycket + det nu kan bli med den här bilen … ) och den sitter kvar. Svårt att säga om den gör någon nytta. Ser lite frän ut och det är väl det som räknas.
Nytvättad inför Kinnekulle^^
(Notera även de fina 15” fälgarna som Krullert var vänlig och lånade ut ) Tack!!!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gjorde en liten hjulinställning borta hos Pettson med, allt finns som sagt där, även mätutrustning för toe och camber.
Ställdes så här
Camber fram: max med original justering (-3 grader på vänster sida, -2,2 grader på höger sida )
Toe fram: rakt men om det måste peka åt något håll är det utåt
Caster: max
Camber bak: -2,1 grader
Toe bak: 0, men om det ska peka lite så är det inåt.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Efter att ha sett Mr.Halbigs hemmabyggda insugsfixande kunde jag inte låta bli att bygga eget.
Helt eget är det väl inte eftersom iden är stulen från Josen.
Började med att mäta lite temperaturer för att se vad man kan tjäna på det.
Tejpade fast en termometer vid höger framljusplats och tog en provtur, som väntat var det inte så mycket varmare där än någon annanstans utomhus.
Tejpade senare fast termometen på mitt gamla luftfilter som smart nog sitter monterat bredvid grenröret utan avskärmning, och tog en liten provtur. Hoppade ur bilen snabbt och fottade:
Vet inte om det beror på att termometern hade hunnigt anpassa sig bättre till temperaturen eller om det var att det vart varmare när det inte var något luftflöde, men när jag stannade i garaget hemma var det rött enda upp till 50-sträcket. Om man bortser från garage-temperaturen så är framlyse-luften ändå 17 grader svalare.
Fick slangarna på posten tidigare idag, så var bara att börja plocka ihop.
Om någon tänker göra samma bygge i framtiden men inte orkar mäta skickar jag med en lista på vilka prylar som passar bra.
1 x 45 graders vinklad silikonslang med reducering från 2,75” till 2,5”
1 x 45 graders vinklad silikonslang 2,5”
1 x Aluminium rörkoppling 2,5”
3 x Slangklämma 59-82mm
1 x Slangklämma 65-89mm
(beställde från do88.se)
Man måste även förlänga kablarna till luftmassemätaren.
Fick såga upp et hål i framlyse-plåtbiten, skärmade av den vassa kanten med en bit slang från AC-paketet. (som satte sig väldigt bra)
I med alla slangar och prova att stänga huven … ser ju galet coolt ut!
Skruvade dit alla slangklämmor, pluggade slangen till tomgångsmotorn och byggde en lite provisorisk anordning till vevhusventilationen. (nej, vet inte vad allt betyder, frågade Myran hur jag skulle göra och vad allt heter)
Resultatet blev bättre än väntat, för bilen låter numera mycket högre än förut!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En sista modifiering för kvällen, en ny växelspaksknopp!
Tyckte att originalknoppen i Nissan 200sx var så bra att jag var tvungen att leta upp en till min bil med.
Magnus: Ja, era ank-bakluckor är ju grymt coola med! det får nog bli något liknande till nästa år för min del, vi får se.
Kan börja uppdateringshistorian med en tur till Pettsons All-fix.
Pettson har ALLT i sin verkstad, och lite till efter det, så allt är även möjligt att bygga.
Airforce-vingen passar inte så bra för att skruvas i ändarna från början, så den var tvungen att byggas om till att fästas i sidorna. Gjorde detta genom att kapa till aluminiumbitar som passade i hålen i sidorna. Pettson svetsade sedan fast dom och gängade 2 hål.
Pettson all-fixar
Så ska svetsar i aluminium se ut!!
Slipat och lackat
Även sidoplattorna klipptes ut där borta, dom går ner i springan mellan baklucka och bakskärm och ner i kanten som håller vatten borta, så leder ner eventuellt marktryck bra.
Skruvade fast den i bakluckan med 4 vinkeljärn och lite skruv.
När det väl kan finnas marktryck bak borde man väl kunna öka det lite fram med?
Sågade till en splitter i plywood, har inte så många bilder på monteringen eftersom det var lite stressigt att få ihop allt då.
Den sitter iaf monterad med 3 st M10-skruvar i bakkant precis under styrväxeln, ett spikband under mitten och 5 gängade stänger i krockbalken fram och i plåten vid framlysena. Har testat i 180+ km/h (så mycket + det nu kan bli med den här bilen … ) och den sitter kvar. Svårt att säga om den gör någon nytta. Ser lite frän ut och det är väl det som räknas.
Nytvättad inför Kinnekulle^^
(Notera även de fina 15” fälgarna som Krullert var vänlig och lånade ut ) Tack!!!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gjorde en liten hjulinställning borta hos Pettson med, allt finns som sagt där, även mätutrustning för toe och camber.
Ställdes så här
Camber fram: max med original justering (-3 grader på vänster sida, -2,2 grader på höger sida )
Toe fram: rakt men om det måste peka åt något håll är det utåt
Caster: max
Camber bak: -2,1 grader
Toe bak: 0, men om det ska peka lite så är det inåt.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Efter att ha sett Mr.Halbigs hemmabyggda insugsfixande kunde jag inte låta bli att bygga eget.
Helt eget är det väl inte eftersom iden är stulen från Josen.
Började med att mäta lite temperaturer för att se vad man kan tjäna på det.
Tejpade fast en termometer vid höger framljusplats och tog en provtur, som väntat var det inte så mycket varmare där än någon annanstans utomhus.
Tejpade senare fast termometen på mitt gamla luftfilter som smart nog sitter monterat bredvid grenröret utan avskärmning, och tog en liten provtur. Hoppade ur bilen snabbt och fottade:
Vet inte om det beror på att termometern hade hunnigt anpassa sig bättre till temperaturen eller om det var att det vart varmare när det inte var något luftflöde, men när jag stannade i garaget hemma var det rött enda upp till 50-sträcket. Om man bortser från garage-temperaturen så är framlyse-luften ändå 17 grader svalare.
Fick slangarna på posten tidigare idag, så var bara att börja plocka ihop.
Om någon tänker göra samma bygge i framtiden men inte orkar mäta skickar jag med en lista på vilka prylar som passar bra.
1 x 45 graders vinklad silikonslang med reducering från 2,75” till 2,5”
1 x 45 graders vinklad silikonslang 2,5”
1 x Aluminium rörkoppling 2,5”
3 x Slangklämma 59-82mm
1 x Slangklämma 65-89mm
(beställde från do88.se)
Man måste även förlänga kablarna till luftmassemätaren.
Fick såga upp et hål i framlyse-plåtbiten, skärmade av den vassa kanten med en bit slang från AC-paketet. (som satte sig väldigt bra)
I med alla slangar och prova att stänga huven … ser ju galet coolt ut!
Skruvade dit alla slangklämmor, pluggade slangen till tomgångsmotorn och byggde en lite provisorisk anordning till vevhusventilationen. (nej, vet inte vad allt betyder, frågade Myran hur jag skulle göra och vad allt heter)
Resultatet blev bättre än väntat, för bilen låter numera mycket högre än förut!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En sista modifiering för kvällen, en ny växelspaksknopp!
Tyckte att originalknoppen i Nissan 200sx var så bra att jag var tvungen att leta upp en till min bil med.
Jimmy Visshed
#97
#97
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5 Cup
Jimmy.Jimmy.Jimmy...
Detta är ju för BÖVELEN ditt första år!!!
Inte ens Herr "jag kan inte sova, måste bygga" Henriksson höll ju på som du!!!!!!!!!!!!!
Inte bara det att du har energin, vilken bra ide med termometern.
Kolla först, bygga sen ..finns en... som gjort tvärt om.
Den största cred!!!! ska du ha att du delar med dig av ditt kunnande/byggande!!!!
Finns inget mer tragiskt än folk som inte fattar: Ge och ta!
Vet en iaf som inspireras av dig: -MATTAFARAN- kallas åkdonet.
Tummen mitt i handen kallas föraren.
((en lite fundering bara. Fick du inte med high fiven på filmen efter racet?))
Detta är ju för BÖVELEN ditt första år!!!
Inte ens Herr "jag kan inte sova, måste bygga" Henriksson höll ju på som du!!!!!!!!!!!!!
Inte bara det att du har energin, vilken bra ide med termometern.
Kolla först, bygga sen ..finns en... som gjort tvärt om.
Den största cred!!!! ska du ha att du delar med dig av ditt kunnande/byggande!!!!
Finns inget mer tragiskt än folk som inte fattar: Ge och ta!
Vet en iaf som inspireras av dig: -MATTAFARAN- kallas åkdonet.
Tummen mitt i handen kallas föraren.
((en lite fundering bara. Fick du inte med high fiven på filmen efter racet?))
- Attachments
-
- jimmy.vill.inte.störa.men.BLEV.DET.NÅTT.ELLER..jpg (18.93 KiB) Viewed 5260 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5 Cup
Jo jag har en del resurser att fixa till det med men Jimmy han har inga alls och ändå får till det så j-a bra Snyggt jobbat och idag testar vi väl på Gälleråsen
De e mycke nu...
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5 Cup
Håller med! Grymt bra att du visar hur man enkelt bygger ljus och friskluft för en spotstyver!gokarting.nu wrote: Den största cred!!!! ska du ha att du delar med dig av ditt kunnande/byggande!!!!
Finns inget mer tragiskt än folk som inte fattar: Ge och ta!
Och när det gäller ge och ta så är ju alla i denna klubben fantastiskt öppna med att dela med sig av sina lösningar! Ska väl vara en å annan filmsnutt och loggdata som numera h hamnar i det superhemliga analysarkivet...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5 Cup
Bästa är att föra in vev-husventilationen silikon-slangen. Kan inte teorin men den skall vara med mot inusget för att det skall bli optimalt. Köp en slang-ansluting på biltema och skurva in i silikon-slangenSkruvade dit alla slangklämmor, pluggade slangen till tomgångsmotorn och byggde en lite provisorisk anordning till vevhusventilationen. (nej, vet inte vad allt betyde
Går också att föra in tomgångsmotorn via samma slang-anslutning i underkant
Finns i olika storlekar: http://biltema.se/Bat/VVS/Nipplar--Bord ... angnippel/
Upplevde också att lösningen helt klart ger en puff
Sen tar man bort blinkers-lampan så blri det bra med luft
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5 Cup
Bra jobbat Jimmy! Nu blev jag riktigt sugen på att äntligen fixa mitt egen ”hot air intake” som bilen haft sedan jag köpt den… men som jag aldrig gjort något åt.
Kompletterar Josens kommentar. Ang Vevhusventilation : Vår kära vän PCV-ventilen (positive crankcase ventilation) släpper vid starkt undertryck i insugsplenumet igenom gaser från vevhuset in i samma plenum så de kan förbrännas. Förr släpptes dessa gaser rakt ut i naturen, vilket inte var helt lyckat. Gaserna ersätts med luft som kommer in till vevhuset på passagerarsidan på motor. Här sätter folk (som jag) gärna ett filter, för det ser coolt ut och ger typ 37Hp extra på alla Japanska motorer (men bara om du har kepsen på bakåfram). Sedan får samma folk koppla tillbaka systemet på sin första tävling igen, för att det inte går igenom inspektionen . Om man ska ha kvar sin PCV uppkopplad (och det ska man egentligen för naturens skull) så bör man se till att luften till vevhuset också är uppmätt luft, dvs att man kopplar en slang dit som tar luft från insuget efter Luftmängdmätaren. Annars kommer motorn få mer luft en den mätt upp. Miatan går fett som bara den, så sådär jättefarligt är det inte, men om man ska göra det heeeelt rätt, så ska man göra så.
Kompletterar Josens kommentar. Ang Vevhusventilation : Vår kära vän PCV-ventilen (positive crankcase ventilation) släpper vid starkt undertryck i insugsplenumet igenom gaser från vevhuset in i samma plenum så de kan förbrännas. Förr släpptes dessa gaser rakt ut i naturen, vilket inte var helt lyckat. Gaserna ersätts med luft som kommer in till vevhuset på passagerarsidan på motor. Här sätter folk (som jag) gärna ett filter, för det ser coolt ut och ger typ 37Hp extra på alla Japanska motorer (men bara om du har kepsen på bakåfram). Sedan får samma folk koppla tillbaka systemet på sin första tävling igen, för att det inte går igenom inspektionen . Om man ska ha kvar sin PCV uppkopplad (och det ska man egentligen för naturens skull) så bör man se till att luften till vevhuset också är uppmätt luft, dvs att man kopplar en slang dit som tar luft från insuget efter Luftmängdmätaren. Annars kommer motorn få mer luft en den mätt upp. Miatan går fett som bara den, så sådär jättefarligt är det inte, men om man ska göra det heeeelt rätt, så ska man göra så.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5 Cup
Vad du kan Torkel
Jag kommer pga detta inlägg ovan aldrig våga prata med dig igen
...du skrämmer mig...
Jag kommer pga detta inlägg ovan aldrig våga prata med dig igen
...du skrämmer mig...
- Attachments
-
- ja.jag.vet.men.han.ser.yngre.ut......jpg (144.1 KiB) Viewed 5199 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5 Cup
Precis! blir ju så mycket enklare att kopiera saker när de är väl beskrivna!gokarting.nu wrote:Den största cred!!!! ska du ha att du delar med dig av ditt kunnande/byggande!!!!
Finns inget mer tragiskt än folk som inte fattar: Ge och ta!
blir lite som att koppla in huvudbrytare utan elschema annars
jasså, så den ska byggas om ännu mera?gokarting.nu wrote: Vet en iaf som inspireras av dig: -MATTAFARAN- kallas åkdonet.
Tummen mitt i handen kallas föraren.
((en lite fundering bara. Fick du inte med high fiven på filmen efter racet?))
berätta!
fick tyvärr inte med high-fiven på film, en lite störande sak med kameran är att den bara spelar in i 25 minuter (oavsett hur mycket batteri och minne den har) så den klippte på sista eller näst sista varvet .... hörde hur den plingade till i bilen.
Vet inte om Niklas låg nära nog för att få med något på sin film?
-------------------------------------------------------------------------------------------
Tack tack, underlättar ju som sagt lite att kunna komma åt dina resurser när mina inte räcker tillMagnus Pettson wrote: Jo jag har en del resurser att fixa till det med men Jimmy han har inga alls och ändå får till det så j-a bra Snyggt jobbat och idag testar vi väl på Gälleråsen
Var kul på gelleråsen föresten! och du får också fixa lite med insugsslangarna till nästa gång tror jag
--------------------------------------------------------------------------------------------
Är väldigt sugen på att se lite film från någon lyckad falkenbergs-träning nu!Fredrik Henriksson wrote: Ska väl vara en å annan filmsnutt och loggdata som numera h hamnar i det superhemliga analysarkivet...
Kom igen, du kan få ett kilo lösviktsgodis från ICA till knutstorp eller nått.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Vilka smarta slanginkopplingsprylar!!Josen wrote: Bästa är att föra in vev-husventilationen silikon-slangen. Kan inte teorin men den skall vara med mot inusget för att det skall bli optimalt. Köp en slang-ansluting på biltema och skurva in i silikon-slangen
Går också att föra in tomgångsmotorn via samma slang-anslutning i underkant
Finns i olika storlekar: http://biltema.se/Bat/VVS/Nipplar--Bord ... angnippel/
Upplevde också att lösningen helt klart ger en puff
Sen tar man bort blinkers-lampan så blri det bra med luft
Tack, viste inte om att det fanns sånna, får nog bli en tur till biltema snart.
(biltema är en fantastisk affär, och det som inte finns där finns på bauhaus )
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Vilken uttömmande förklaring!Torkel k wrote: Kompletterar Josens kommentar. Ang Vevhusventilation : Vår kära vän PCV-ventilen (positive crankcase ventilation) släpper vid starkt undertryck i insugsplenumet igenom gaser från vevhuset in i samma plenum så de kan förbrännas. Förr släpptes dessa gaser rakt ut i naturen, vilket inte var helt lyckat. Gaserna ersätts med luft som kommer in till vevhuset på passagerarsidan på motor. Här sätter folk (som jag) gärna ett filter, för det ser coolt ut och ger typ 37Hp extra på alla Japanska motorer (men bara om du har kepsen på bakåfram). Sedan får samma folk koppla tillbaka systemet på sin första tävling igen, för att det inte går igenom inspektionen . Om man ska ha kvar sin PCV uppkopplad (och det ska man egentligen för naturens skull) så bör man se till att luften till vevhuset också är uppmätt luft, dvs att man kopplar en slang dit som tar luft från insuget efter Luftmängdmätaren. Annars kommer motorn få mer luft en den mätt upp. Miatan går fett som bara den, så sådär jättefarligt är det inte, men om man ska göra det heeeelt rätt, så ska man göra så.
tackar, alltid bra att vete hur saker fungerar.
så det där filtret som ger 37 hk och kepsstatus ... kan göra att bilen går bättre?
om man kopplar den innan luftmassemätaren blir det väl samma sak som att ha det fräna filtret, men man slipper gnäll eftersom det ser mer original ut
(men får man inte ha så, så får man väl inte, dumt att kringgå kanske)
viste inte att miatan gick fett från början heller.
Jimmy Visshed
#97
#97
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5 Cup
Njaa, alltså… det där med att ersätta slangen med ett filter skulle ha någon effektförbättring var bara ett dåligt skämt. Kepsen däremot, den gör skillnad!Jimmy wrote:så det där filtret som ger 37 hk och kepsstatus ... kan göra att bilen går bättre?
om man kopplar den innan luftmassemätaren blir det väl samma sak som att ha det fräna filtret, men man slipper gnäll eftersom det ser mer original ut
Kort svar: Nej.
Långt svar:
Anledningen till de stoppade min bil vid inspektion är att det krävs ett slutet luftningssystem, dvs: Om jag skulle skjuta en kolv skulle det plötsliga övertrycket i vevhuset bara skjuta runt olja i mina slangar och insug, inte rakt ut på banan.
I original utförande så är slangen till ventilkåpans avgassida inlopp till vevhuset där luft kommer in. PCVn på andra sidan är utlopp där gaser kommer ut. Till inloppet ska man koppla uppmätt luft, dvs luft från insuget efter luftmängdmätaren.
Om du pluggar igen din PCV (jag gjorde det för att min helt enkelt var trasig) kommer det övertryck som alltid finns i vevhuset (inget system är perfekt och lite tryck kommer alltid förbi ringarna) att göra inloppet till ett utlopp. Då brukar man sätta dit ett filter och lufta fritt i moder natur – egentligen inte snällt och framförallt inte godkänt. Något annat bra ställe finns det inte att koppla utloppet till, eftersom där inte finns någon ventil, som det gör i PCVn.
Jag har beställt siliconslang jag med!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.