Cyberoid wrote:Josen wrote:
Fanns mera än jag väntat
Ehhh, har du plockat bort dörrarna? Jag tror man måste ha dom kvar faktiskt? Av aerodynamiska skäl!
Vad är det du har rensat bort egentligen?
Hade ett par gamla dörrar på vinden som har slaktas hårt och sprajats upp med lite blå färg
Blev grymt lätta - men inte snygga
Fick ner dem till ~ 10 kg, skall dit med plast ruta och lite lister så lander kanske på 11-12 kg per dörr.
Så får det till ca 25 kg lättning - känns gott att ta vikt vid dörrar också. Men nu vill jag inte ha någon bil sidan längre i alla fall
Kvar att lätta
- Plasta ( gud förlåt mig ) b-luckan ( ~ 5 kg )
- Lexan i HT + rensa ( ~ 4 kg )
- Lampor ur ( till din Henriks variant ~ 7 kg )
- Liten generator ( om jag orkar montera - 3 kg )
- Luftburk mot pappfilter i fronten ( ~ 1 kg )
- Lite rens i motorrum ( 1 kg )
Utan att vara för opimistik så 15 kg + dörrar 25 kg = 40 g
Tänkte värmepaktet också men blivit avrådd då det behövs vid regn, tydligen svårt att hålla bilen torr utan och rutan immar igen lätt.
Då borde den vara nere på 900 kg vilket är bra för en 1.8 :a
Med fullplast av dörrar och HT finns ~ 15 kg till att
hämta men tror jag kan leva med det
Har ju också tunga rails att dra runt på...
Kan jag ta några kg på mig själv också så närmar jag mig 7 kg / hk
133hk * 1.05 * 7 = 980 kg
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team