Summering 2014
Så var race-säsongen 2014 tyvärr över och därmed kommer bilen få ha gatdäck (och snart vinterdäck) och originalstol ett bra tag framöver.
Totalt blev det 3 MX-5 Cup racehelger (Gelleråsen, Knutstorp och Falkenberg), 2 track-days (Gelleråsen och Kinnekulle) och 5 förarövningar (Gröndal x 2, Malmby x 2 och Eksjö) under året för min del.
Den enda skillnaden på bilen under 2014 jämfört med året innan var byte av däck efter första MX-5 Cup tävlingshelgen på Gelleråsen – från Yokohama till Kumho. Precis som de Kumho-frälsta lovade gick det även för mig fortare med dessa däck och jag satte personbästa med ca 0,5 sekunder på de 3 banorna jag körde efter det (Knutstorp, Kinnekulle och Falkenberg). Jag kommer definitivt köra vidare med Kumho däck även 2015 så jag håller tummarna för lika bra race-väder som det varit i år.
Nytt rekord var att jag blev bogserad från banan till depån 3 gång under MX-5 Cup tävlingarna (2 ggr pga motorproblem på SSM och en gång pga hål i kylaren på Falkenberg)
Resultatmässigt lyckades jag vinna standardklassen i MX-5 Cup, men inte pga att jag var snabbast utan att jag körde alla deltävlingar vilket varken Jan-Eric L. eller Christian L. gjorde. Och efter en tuff fight med Tommy Finell lyckades jag ta hem MX-5 Sprint Cupen i r-däcks klassen (även här pga att jag körde fler deltävlingar).
Inför 2015 är det inte mycket skruvande jag planerar göra men lite finns på listan:
• Race-kylare är inköpt och ska monteras (ska ersätta den jag fick låna av Björn N

)
• Nät för luftgapet är inköpt och ska monteras så stenskott inte ska kunna slå hål på kylaren igen
• Ersättnings bromsok är inköpt och ska bytas eftersom jag nätt och jämnt kom igenom besiktningen för ett par veckor sedan
• Spackla och lack om vänstersidan bakom dörren där jag och Hans N hade kontakt
• Eventuellt göra en ny hjulinställning (var ganska länge sedan nu)
Sedan har jag äntligen fått tummarna ur och köpt ett hybrid-skydd (blev Hybrid Sport som är ersättaren till Hybrid Pro Rage).
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.