Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Bra skriven rejsrapport.
Gott att se dig där ute igen, du passar liksom bättre på än bredvid banan.
Kan du inte komma ur din dvala Thomas å hänga på lite rejs?
Köra kan du, du är helt FANTASTISK som både långloppspilot och sprinträser.
Du är snygg så det bara ryker om det
Din bil hörs mest i hela Roadsport
Forumet kan du på dina fem fingrar.
Spvm behöver aktiva förare.
Du kan bli en av dessa, seså Thomas Pihl:
-Vad säger du om att alltid ta med din Miata till depåerna som du ändå besöker
Kom igen nu till Kanonloppet, du vill väl vara mitt i händelserna tänk om du missar något?
Gott att se dig där ute igen, du passar liksom bättre på än bredvid banan.
Kan du inte komma ur din dvala Thomas å hänga på lite rejs?
Köra kan du, du är helt FANTASTISK som både långloppspilot och sprinträser.
Du är snygg så det bara ryker om det
Din bil hörs mest i hela Roadsport
Forumet kan du på dina fem fingrar.
Spvm behöver aktiva förare.
Du kan bli en av dessa, seså Thomas Pihl:
-Vad säger du om att alltid ta med din Miata till depåerna som du ändå besöker
Kom igen nu till Kanonloppet, du vill väl vara mitt i händelserna tänk om du missar något?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Planen är att köra ett race till i år, har dock inte bestämt vilket än.
Ska prata med familjen som kommer hem från England ikväll.
Men "o"ljudet från min bil gör mig lite tveksam, vill inte åka hela vägen till Karlskoga och inte få köra.
Och har ingen lust/tid att bygga om under semestern...
Mest troligt är att jag förbereder en nödlösning med en extra ljuddämpare att hänga på, har ju en i garaget från förra året.
Ska prata med familjen som kommer hem från England ikväll.
Men "o"ljudet från min bil gör mig lite tveksam, vill inte åka hela vägen till Karlskoga och inte få köra.
Och har ingen lust/tid att bygga om under semestern...
Mest troligt är att jag förbereder en nödlösning med en extra ljuddämpare att hänga på, har ju en i garaget från förra året.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Tänkte tipsa om en kamera som jag köpte idag:
http://www.icahemma.se/actionkamera-ac5 ... -1903.aspx
En kollega köpte denna för vindsurfing och jag blev imponerad av bildkvaliteten, inte långt från Gopro.
Dessutom kostade den bara 399 på ICA Maxi!
Inkl olika fästen, wifi, fjärrkontroll och med full-HD upplösning.
Ska ha den som bakåtkamera, GoPro framåt.
http://www.icahemma.se/actionkamera-ac5 ... -1903.aspx
En kollega köpte denna för vindsurfing och jag blev imponerad av bildkvaliteten, inte långt från Gopro.
Dessutom kostade den bara 399 på ICA Maxi!
Inkl olika fästen, wifi, fjärrkontroll och med full-HD upplösning.
Ska ha den som bakåtkamera, GoPro framåt.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Ska bli skoj att se dina filmer Thomas, helt otroligt pris faktiskt
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Nja, de kan jag inte lägga ut, då ser ni ju varför det går så långsamt.
För i mina filmer ser man vad föraren gör...
Skämt åsido, har 3 st laptops men ingen av dem kan redigera film av olika anledningar.
För i mina filmer ser man vad föraren gör...
Skämt åsido, har 3 st laptops men ingen av dem kan redigera film av olika anledningar.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Även i bakåtkameran? Iofs, spåren i gräset/gruset syns ju...TPR wrote:För i mina filmer ser man vad föraren gör...
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Exakt.Niklas Falk wrote:Även i bakåtkameran? Iofs, spåren i gräset/gruset syns ju...TPR wrote:För i mina filmer ser man vad föraren gör...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Sitter och letar styrväxel på eBay mm.
Det finns väl bara en sorts styrväxel med servo till NB?
Ingen med kortare utväxling eller liknande?
Samma även på bilar med automat?
Någon som har koll?
Andra tips?
Letar mest i USA då jag förstår vad de skriver, ska dock kolla Tyskland också.
Det finns väl bara en sorts styrväxel med servo till NB?
Ingen med kortare utväxling eller liknande?
Samma även på bilar med automat?
Någon som har koll?
Andra tips?
Letar mest i USA då jag förstår vad de skriver, ska dock kolla Tyskland också.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Hej Thomas !
glom inte kolla med skroten i England som jag handlade bultar av :www.autolinkmx5.com
sedan sa verkar det finnas en losning med elservo fran Opel Astra, den tankte jag ta en titt pa och se om man kan fa att fungera, var tror du om den ???
sedan vet jag att det finns tva tidiga NB som borjar att denmonteras i pa en bilskrot i Osby, jag har kopt balten i fran dom, jag kan kolla mer nar jag sitter framfor en friskare dator an nu.
ar dorren fixad i garaget ??
man ser att man saknar tre vanliga bokstaver :)
glom inte kolla med skroten i England som jag handlade bultar av :www.autolinkmx5.com
sedan sa verkar det finnas en losning med elservo fran Opel Astra, den tankte jag ta en titt pa och se om man kan fa att fungera, var tror du om den ???
sedan vet jag att det finns tva tidiga NB som borjar att denmonteras i pa en bilskrot i Osby, jag har kopt balten i fran dom, jag kan kolla mer nar jag sitter framfor en friskare dator an nu.
ar dorren fixad i garaget ??
man ser att man saknar tre vanliga bokstaver :)
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Bara ett litet problem med att köpa från England, ratten sitter på fel sida.
Elhydraulisk servo har jag funderat på, dvs eldriven pump men standard hydraulisk styrväxel.
Elservo monterad på rattstång finns ju också, dvs helt utan hydraulik, men kräver betydligt mer ombyggnad.
Tror dock inte jag orkar/hinner med en större ombyggnad/utveckling/testning, behöver något som funkar direkt.
Du får gärna kolla med skroten i Osby, alternativt ge mig addressen.
Dörrens ska fixas denna vecka, vet inte exakt när.
Elhydraulisk servo har jag funderat på, dvs eldriven pump men standard hydraulisk styrväxel.
Elservo monterad på rattstång finns ju också, dvs helt utan hydraulik, men kräver betydligt mer ombyggnad.
Tror dock inte jag orkar/hinner med en större ombyggnad/utveckling/testning, behöver något som funkar direkt.
Du får gärna kolla med skroten i Osby, alternativt ge mig addressen.
Dörrens ska fixas denna vecka, vet inte exakt när.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Sitter och funderar på hur jobbigt det är att byta diffbussningarna.
Antar att man måste plocka ner diffen helt, räcker inte att släppa ner den?
Lossa drivaxlar, avgas, kardan och ppf, ngt mer?
Ppf har jag förstått är lättast att lossa vid växellådan, speciellt på min bil där ALLT sitter som f..n...
Kan man lossa drivaxlarna inne vid diffen eller måste man lossa vid navet?
Ngt bra tips på hur man får bort de gamla bussningarna?
En press är naturligtvis bäst men det har jag inte, och inte så smidigt att frakta runt diff med ppf heller.
Har iofs en karossriktningssats med kolv, så om man bara hittar något bra mothåll så skulle man kanske kunna använda den.
Antar att man måste plocka ner diffen helt, räcker inte att släppa ner den?
Lossa drivaxlar, avgas, kardan och ppf, ngt mer?
Ppf har jag förstått är lättast att lossa vid växellådan, speciellt på min bil där ALLT sitter som f..n...
Kan man lossa drivaxlarna inne vid diffen eller måste man lossa vid navet?
Ngt bra tips på hur man får bort de gamla bussningarna?
En press är naturligtvis bäst men det har jag inte, och inte så smidigt att frakta runt diff med ppf heller.
Har iofs en karossriktningssats med kolv, så om man bara hittar något bra mothåll så skulle man kanske kunna använda den.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Depåtricket är att lossa ena navet, få ut den axel ur diffen, sen ta diffen och låta andra axeln+nav sitta kvar (eller så lossnar de lika lätt från naven, minns inte exakt). Men det kräver övning.TPR wrote:Kan man lossa drivaxlarna inne vid diffen eller måste man lossa vid navet?
Det är ju kompletta axlar på NB, inget klumpigt bultförband.
Det blir mindre kladdigt om du tömmer klumpen på olja först).
Gammalt gummi behöver inte vara skadligt, vad är problemet du vill lösa med att montera saker som behöver mycket mer underhåll (nja, diffbussningarna och motorkuddar skadar mindre om de kärvar)?
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Har ett dunkande bakifrån när man släpper upp kopplingen oförsiktigt.
Inget problem i torrt men i vått har det gett mig en del överraskningar, bla ut på rakan på SSM 2012...
Dessutom har jag ibland svårt att hitta trean i sväng, som många andra.
Ska även byta motorkuddarna.
Inget problem i torrt men i vått har det gett mig en del överraskningar, bla ut på rakan på SSM 2012...
Dessutom har jag ibland svårt att hitta trean i sväng, som många andra.
Ska även byta motorkuddarna.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Min klonkade en hel del när PPFen var av...
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Ok, får naturligtvis kolla det med men din bil har ju några fler mil på bana än min.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
TPR wrote:Ok, får naturligtvis kolla det med men din bil har ju några fler mil på bana än min.
Går ganska enkelt dra ur drivaxlarna ur diffen.. Lossa övre bulten till naven bak och vik ut navet.. Med ett lätt ryck i nav och axel släpper drivaxeln ifrån diff-klumpen. gör lika på båda sidor. Lossa PPF framme vid växelådan. Släpp klipsen till kablar. Har för mig det finns en jordkabel. Sen bara bulta ner diffen och lira ut.
Kan dok varna för att ta det försiktigt med packboxarna till drivaxlarna. väldigt lätt att skada dessa och då pissar det olja som skvätter fint under hela bakvagnen. Dessa är billiga och rätt lätta att byta men är aldrig kul med extra-jobb.
Jag bytte mina bussningar på ett par timmar. Tog nog inte mycket längre när vi gjorde på Tobias "Lejban"s bil.
Använde mig av en slaghammare för få ur dom gammla bussningarna.. (var försiktig med denna metod. Aluminumet i fästena kan skadas lätt). Få dit dom nya gick med helt vanligt våld och ett par plankor som mothåll.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Här va en bra instruktion:
http://www.mazda-speed.com/forum2/index ... 487.0.html
Ni som kör med plast låter det mycket mer i bilen? Har haft liggandes i ett par år nu men har inte fått ur tummen för bilen funkar som den är och så vill jag inte ha massa transmissionsljud i bilen.
Vet att jag svarvade till en kloss till diff busnningar för att kunna pressa ur dem. Vet inte riktigt hur jag tänkt men den finns att låna. Kanske går att använda med en avdragare?
http://www.mazda-speed.com/forum2/index ... 487.0.html
Ni som kör med plast låter det mycket mer i bilen? Har haft liggandes i ett par år nu men har inte fått ur tummen för bilen funkar som den är och så vill jag inte ha massa transmissionsljud i bilen.
Vet att jag svarvade till en kloss till diff busnningar för att kunna pressa ur dem. Vet inte riktigt hur jag tänkt men den finns att låna. Kanske går att använda med en avdragare?
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Hej Thomas
Jag gjorde jobbet igår och jag kan säga att det är helt omöjligt att byta dessa bussningar utan att ta ner diffen, bussningarna satt i mitt fall så in i helvete hårt, när väl diffen är nere så får man en skaplig chans att med hjälp av ett Don och en slägga få ut dom+värme+bågfil.
När det gäller att skruva bort ppf,n så är det inte nödvändigt att lossa de två bultarna vid diffen, det räcker med de tre bultarna vid växellådan, den främre bulten av de två vid diffen vill jag påstå att det inte är möjligt att få loss, jag gjorde det av rent oförstånd och det kostade mig minst 15 timmars jobb och tusen spänn i nya grejor, suck....
Jag tror att om man monterar plast bussningar så blir det nog lättare att få dit än dom som jag har valt, lika orginal fast dessa kallas Mazda competiion, dom gled inte direkt in som en ......... Om man säger så..
Har gjort ett lite verktyg som du kan använda om du vill.
Jag gjorde jobbet igår och jag kan säga att det är helt omöjligt att byta dessa bussningar utan att ta ner diffen, bussningarna satt i mitt fall så in i helvete hårt, när väl diffen är nere så får man en skaplig chans att med hjälp av ett Don och en slägga få ut dom+värme+bågfil.
När det gäller att skruva bort ppf,n så är det inte nödvändigt att lossa de två bultarna vid diffen, det räcker med de tre bultarna vid växellådan, den främre bulten av de två vid diffen vill jag påstå att det inte är möjligt att få loss, jag gjorde det av rent oförstånd och det kostade mig minst 15 timmars jobb och tusen spänn i nya grejor, suck....
Jag tror att om man monterar plast bussningar så blir det nog lättare att få dit än dom som jag har valt, lika orginal fast dessa kallas Mazda competiion, dom gled inte direkt in som en ......... Om man säger så..
Har gjort ett lite verktyg som du kan använda om du vill.
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
På denna sida finns två film snuttar som visar bytet av diff bussningar : http://miata.turbomirage.com
Kul att se att även denna kille gick bet på ppf bultarna
Kul att se att även denna kille gick bet på ppf bultarna
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Jag körde solida aluminium bussningar. Tycker inte det blev så mycket mera ljud i bilen. Så plast blir säkert jättebra. Annars är det förmodligen inget större problem med nya original bussningar heller egentligen.. Stenhårt är inte alltid bra heller. (säger den som körde solida..)chriss wrote:Här va en bra instruktion:
http://www.mazda-speed.com/forum2/index ... 487.0.html
Ni som kör med plast låter det mycket mer i bilen? Har haft liggandes i ett par år nu men har inte fått ur tummen för bilen funkar som den är och så vill jag inte ha massa transmissionsljud i bilen.
Vet att jag svarvade till en kloss till diff busnningar för att kunna pressa ur dem. Vet inte riktigt hur jag tänkt men den finns att låna. Kanske går att använda med en avdragare?
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Tack för svaren!
Började nästan fundera på om man var ensam på forumet, har varit väldigt låg aktivitet här på sistone...
Chris och Thomas: Inte omöjligt att jag vill låna era verktyg, hör av mig isf.
Först ska barnen bli friska så jag kan åka till garaget och sedan ska diffen ner, har en konstig känsla att detta byte kommer ta mer än de två timmar som Myran nämnde.
Började nästan fundera på om man var ensam på forumet, har varit väldigt låg aktivitet här på sistone...
Chris och Thomas: Inte omöjligt att jag vill låna era verktyg, hör av mig isf.
Först ska barnen bli friska så jag kan åka till garaget och sedan ska diffen ner, har en konstig känsla att detta byte kommer ta mer än de två timmar som Myran nämnde.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Såg att de hade denna kamera på rea på Jula för 499 kr.TPR wrote:Tänkte tipsa om en kamera som jag köpte idag:
http://www.icahemma.se/actionkamera-ac5 ... -1903.aspx
En kollega köpte denna för vindsurfing och jag blev imponerad av bildkvaliteten, inte långt från Gopro.
Dessutom kostade den bara 399 på ICA Maxi!
Inkl olika fästen, wifi, fjärrkontroll och med full-HD upplösning.
Ska ha den som bakåtkamera, GoPro framåt.
Vill ju se många filmer från sommarens tävlingar!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Nu ligger diffen på golvet.
Det tog som väntat inte två timmar, närmare två kvällar stämmer bättre...
Men allt sitter ju fast som berget, har inte varit isär tidigare.
Lyckades inte heller få drivaxlarna att lossa från diffen utan plockade ner nedre bärarmar och sedan diff + drivaxlar + PPF tillsammans.
Upptäckte att det droppade olja från bakkant växellåda, började när PPF:en togs loss och lådan började luta nedåt i bakkant.
Är detta normalt eller bör jag byta packbox?
Lyckades även hitta typ 30 hk till!
Hittade en plasttång som klämde på bränsleslangen vid bränslefiltret, nu bör den ju få massor mer bränsle...
Gissar att den inte klämde åt så värst mycket då motorn har funkat helt OK.
Det tog som väntat inte två timmar, närmare två kvällar stämmer bättre...
Men allt sitter ju fast som berget, har inte varit isär tidigare.
Lyckades inte heller få drivaxlarna att lossa från diffen utan plockade ner nedre bärarmar och sedan diff + drivaxlar + PPF tillsammans.
Upptäckte att det droppade olja från bakkant växellåda, började när PPF:en togs loss och lådan började luta nedåt i bakkant.
Är detta normalt eller bör jag byta packbox?
Lyckades även hitta typ 30 hk till!
Hittade en plasttång som klämde på bränsleslangen vid bränslefiltret, nu bör den ju få massor mer bränsle...
Gissar att den inte klämde åt så värst mycket då motorn har funkat helt OK.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Om kardanen sitter i v-lådan skall det inte läcka. Läcker det så byt packbox.
Har du dragit ut kardanen så kommer all olja att rinna ut.
Packboxen kostar inte många kroner så byt ändå.
Så du justerar bränsletrycket med tång. Borde inte det klassas som trim
Har du dragit ut kardanen så kommer all olja att rinna ut.
Packboxen kostar inte många kroner så byt ändå.
Så du justerar bränsletrycket med tång. Borde inte det klassas som trim
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C
Kardanen är borta, började dock först droppa när lådan började luta.
Lyfte upp lådan med domkraften innan jag åkte hem igår.
Får kolla ikväll hur det ser ut, får väl fylla på det som rinner ut när jag är klar.
Lyfte upp lådan med domkraften innan jag åkte hem igår.
Får kolla ikväll hur det ser ut, får väl fylla på det som rinner ut när jag är klar.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!