Thomas Sörquist NB 99,a 1,8
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8
IMPONERANDE Thomas:)
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8
Tackar, jag börjar fatta vad jag gett mig in pågokarting.nu wrote:IMPONERANDE Thomas:)
Snart är grejorna från USA här,
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8
Lika bra att fortsätta uppdatera.
Som synes av bilderna rullar jobbet på med burbygget, igår lördag så fick jag tillslut dit de tvärgående strävorna som håller samman de båda stagen som går i längsled över dörrarna, har nu tagit ganska många bilder och i övrigt försökt att dokumentera jobbet så gott det går, tror att man kanske senare skall sätta sig att göra en komplett dokument över hur man bygger en bur till en Miata, skulle själv vilja haft en sådan innan jag började.
Nästa vecka så skall arbetet med bakåtsträvorna påbörjas, detta jobb vågar jag inte påbörja innan min besiktnings man varit ute, han kommer nästa vecka, det har visat sig att sätta dom tvärgående mot huvudbågen inte alls är så lätt som på en NA då tanken inte sitter på samma sätt, så här blir till hitta en kompromiss mellan verklighet och reglemente.
Igårkväll så var det 60års kalas, sportvagnsklubben fyllde 60, underbart att träffa så många intressanta bilnördar på samma gång, lite bakis idag
Som synes av bilderna rullar jobbet på med burbygget, igår lördag så fick jag tillslut dit de tvärgående strävorna som håller samman de båda stagen som går i längsled över dörrarna, har nu tagit ganska många bilder och i övrigt försökt att dokumentera jobbet så gott det går, tror att man kanske senare skall sätta sig att göra en komplett dokument över hur man bygger en bur till en Miata, skulle själv vilja haft en sådan innan jag började.
Nästa vecka så skall arbetet med bakåtsträvorna påbörjas, detta jobb vågar jag inte påbörja innan min besiktnings man varit ute, han kommer nästa vecka, det har visat sig att sätta dom tvärgående mot huvudbågen inte alls är så lätt som på en NA då tanken inte sitter på samma sätt, så här blir till hitta en kompromiss mellan verklighet och reglemente.
Igårkväll så var det 60års kalas, sportvagnsklubben fyllde 60, underbart att träffa så många intressanta bilnördar på samma gång, lite bakis idag
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8
Ännu en fredags kväll i Bunkern
Ikväll var en bra kväll, fick dit bägge de bakre stagen och även diagonalen mellan bågen och högra bakre fästet.
Detta visade sig vara svårare än jag trodde då det är väldigt tajt att få dit tvär strävan på en NB jämfört med en NA, tanken skiljer en hel del.
Beställde coilovers idag, inte roligt för plånboken
Lite bilder:
Ikväll var en bra kväll, fick dit bägge de bakre stagen och även diagonalen mellan bågen och högra bakre fästet.
Detta visade sig vara svårare än jag trodde då det är väldigt tajt att få dit tvär strävan på en NB jämfört med en NA, tanken skiljer en hel del.
Beställde coilovers idag, inte roligt för plånboken
Lite bilder:
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8
Lite mer,
Nu är det snart jul och det ger en massa tid och möjlighet att få jobba heldagar med miatan, nu börjar burbygget gå mot sitt slut och det skall bli jäkligt skoj att få börja att montera lite kul grejor, sitter just nu och väntar på en laddning med grejor från flyinmiata och en från 949.
Lägger några bilder nedan.
Kommentera gärna !!!!
Nu är det snart jul och det ger en massa tid och möjlighet att få jobba heldagar med miatan, nu börjar burbygget gå mot sitt slut och det skall bli jäkligt skoj att få börja att montera lite kul grejor, sitter just nu och väntar på en laddning med grejor från flyinmiata och en från 949.
Lägger några bilder nedan.
Kommentera gärna !!!!
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8
Bra kämpat Thomas!
Ser bra ut.
Du kan ju ta och fixa den gröna till vänster också nu när du ändå är igång...?
Efter nyår ska jag försöka komma igång, men det blir inga heldagar, bara onsdagskvällar.
Ser bra ut.
Du kan ju ta och fixa den gröna till vänster också nu när du ändå är igång...?
Efter nyår ska jag försöka komma igång, men det blir inga heldagar, bara onsdagskvällar.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8
Roligt att följa denna tråden.
Här händer det minsann grejer i garaget.
Bygga bur är väl det man skulle satsa på. Kapar, bockar du rören själv eller är det en byggsats?
Jag har för mig att det går att köpa byggsats från Finess. Jag håller själv på med att göra min Eunos Roadster mer till racer bil.
Går det att bygga bur på en CC båge eller är bättre att börja från början?
Jag väntar också på roligt paket från 949 racing med 6ul och lite annat
God Jul
Här händer det minsann grejer i garaget.
Bygga bur är väl det man skulle satsa på. Kapar, bockar du rören själv eller är det en byggsats?
Jag har för mig att det går att köpa byggsats från Finess. Jag håller själv på med att göra min Eunos Roadster mer till racer bil.
Går det att bygga bur på en CC båge eller är bättre att börja från början?
Jag väntar också på roligt paket från 949 racing med 6ul och lite annat
God Jul
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8
Hej Conny
Jo jag köpte en satts med rör från finess(6.500:-) det är nästan ett måste då bockningen inte är lätt att göra själv, nästan omöjligt faktiskt, jag bockade om rören för sidostagen, detta var inte lätt att hitta någon smed i Göteborg som kunde hjälpa mig med, tillslut så fick jag hjälp av en grymt duktig bilbyggare i Bollebygd som hade grejor och kunskap.
Om man har en cc båge i från början så har man en liten fördel och det är den lilla förstärkningsplåten som man sätter i tvärbalken för bågen, den kan man återvinna, annars så är inte monteringen av huvudbågen så stort jobb, det finns värre moment senare.....
Skall du bygga bur så ta gärna kontakt,har en massa färsk info, man behöver inte uppfinna alla hjul själv..
B.l.a. Ett bra tips om hur man Notchar rör, en tids besparing på 2 timmar/ Notch, många Notchar blir det..
Lite spännande att vänta på,grejor, tyvärr så kommer grejorna i fel ordning, har beställt i princip allt man behöver däribland stolen som krävs för att jag skall våga slut svetsa buren, och det som kommit är fälgarna, dom behövs ju inte direkt nu om man säger så...
Jo jag köpte en satts med rör från finess(6.500:-) det är nästan ett måste då bockningen inte är lätt att göra själv, nästan omöjligt faktiskt, jag bockade om rören för sidostagen, detta var inte lätt att hitta någon smed i Göteborg som kunde hjälpa mig med, tillslut så fick jag hjälp av en grymt duktig bilbyggare i Bollebygd som hade grejor och kunskap.
Om man har en cc båge i från början så har man en liten fördel och det är den lilla förstärkningsplåten som man sätter i tvärbalken för bågen, den kan man återvinna, annars så är inte monteringen av huvudbågen så stort jobb, det finns värre moment senare.....
Skall du bygga bur så ta gärna kontakt,har en massa färsk info, man behöver inte uppfinna alla hjul själv..
B.l.a. Ett bra tips om hur man Notchar rör, en tids besparing på 2 timmar/ Notch, många Notchar blir det..
Lite spännande att vänta på,grejor, tyvärr så kommer grejorna i fel ordning, har beställt i princip allt man behöver däribland stolen som krävs för att jag skall våga slut svetsa buren, och det som kommit är fälgarna, dom behövs ju inte direkt nu om man säger så...
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8
Jaha då är det den satsen som jag kollat på. Bocka rör är inte svårt om man har rätt utrustning och det har man ju inte. Men att man skulle behöva notcha alla rören själv trodde jag inte om det var en byggsats.tstevg wrote:Hej Conny
Jo jag köpte en satts med rör från finess(6.500:-) det är nästan ett måste då bockningen inte är lätt att göra själv, nästan omöjligt faktiskt, jag bockade om rören för sidostagen, detta var inte lätt att hitta någon smed i Göteborg som kunde hjälpa mig med, tillslut så fick jag hjälp av en grymt duktig bilbyggare i Bollebygd som hade grejor och kunskap.
Om man har en cc båge i från början så har man en liten fördel och det är den lilla förstärkningsplåten som man sätter i tvärbalken för bågen, den kan man återvinna, annars så är inte monteringen av huvudbågen så stort jobb, det finns värre moment senare.....
Skall du bygga bur så ta gärna kontakt,har en massa färsk info, man behöver inte uppfinna alla hjul själv..
B.l.a. Ett bra tips om hur man Notchar rör, en tids besparing på 2 timmar/ Notch, många Notchar blir det..
Lite spännande att vänta på,grejor, tyvärr så kommer grejorna i fel ordning, har beställt i princip allt man behöver däribland stolen som krävs för att jag skall våga slut svetsa buren, och det som kommit är fälgarna, dom behövs ju inte direkt nu om man säger så...
Jag är sugen på bygga bur men förmodligen blir det höst vintern 2015-2016.
Vi kommer säker träffas vid någon bana till sommaren och då ska jag passa på att fråga lite.
Ser att du har fått leverans från 949 racing så mina fälgar dyker väl upp efter Jul helgen. Jag väntar även på grejer från MS Labs, ett programmerbart sprut (MS2).
Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8
Liten rapport
Nu går jag och väntar på stolen, hade den varit på plats så hade jag sluppit att se underredet befriat från underedsmassa och hela bakvagnen demonterad, fan också
Behöver lite hjälp, nu när diffen är demonterad så skall jag byta bussningarna och byta oljan men är det något annat man passar på att göra med diffen när man har den vid sidan om bilen ???
Visst är det otroligt när man skruvar ner en bil, jag tänker på hur sinnessjukt hårt vissa bultar sitter, tyvärr så gick en jobbig bult av, en av dom som sitter i balken mellan växellåda och diff, halva sitter kvar i diffen, blir inte kul att få loss.
Hur gör ni med bromsarna ?? Skall man passa på att renovera oken när man ändå är igång, finns det någon rep satts att köpa ??
Nu går jag och väntar på stolen, hade den varit på plats så hade jag sluppit att se underredet befriat från underedsmassa och hela bakvagnen demonterad, fan också
Behöver lite hjälp, nu när diffen är demonterad så skall jag byta bussningarna och byta oljan men är det något annat man passar på att göra med diffen när man har den vid sidan om bilen ???
Visst är det otroligt när man skruvar ner en bil, jag tänker på hur sinnessjukt hårt vissa bultar sitter, tyvärr så gick en jobbig bult av, en av dom som sitter i balken mellan växellåda och diff, halva sitter kvar i diffen, blir inte kul att få loss.
Hur gör ni med bromsarna ?? Skall man passa på att renovera oken när man ändå är igång, finns det någon rep satts att köpa ??
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8
Finns rep sats på mx5parts. Vet inte om de finns billigare någon annanstans.
http://www.mx5parts.co.uk/front-caliper ... p-304.html
http://www.mx5parts.co.uk/front-caliper ... p-304.html
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8
Så då var det väl dags igen för lite uppdatering,, vet inte hur intressant det är men kul att använda forumet som lite av en loggbok för egen del om inte annat.
Idag blev buren tillslut helt färdig, med jobbet med att anpassa stolen och bältes infästningar så är den spontana känslan " Alldrig mer", svårt att ta in hur många timmar det ligger bakom men samtidigt väldigt skönt att vara färdig så långt.
Det som även är gjort är att underredet rensat från underedsmassa och målat, diffen är nere och bussningarna är bytta, fick även slipat och målat den bakre subframen.
Nästa steg blir att ta ur motorn mest för att komma åt all rost som finns i balkarna fram.
Börjar känna mig lite stressad av att vi redan är en bit in i februari, fan snart skall vi till Mantorp !!!!
Idag blev buren tillslut helt färdig, med jobbet med att anpassa stolen och bältes infästningar så är den spontana känslan " Alldrig mer", svårt att ta in hur många timmar det ligger bakom men samtidigt väldigt skönt att vara färdig så långt.
Det som även är gjort är att underredet rensat från underedsmassa och målat, diffen är nere och bussningarna är bytta, fick även slipat och målat den bakre subframen.
Nästa steg blir att ta ur motorn mest för att komma åt all rost som finns i balkarna fram.
Börjar känna mig lite stressad av att vi redan är en bit in i februari, fan snart skall vi till Mantorp !!!!
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8
När man väl fått till Ratt/Stol/bälten (även om buren redan är gjord) så vill man inte gärna göra om det. Hoppas bara att det fungerar för dig i längden så du inte känner behov av att ändra efter en racehelg.
Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8
Hej
Jo man får nog vara ödmjuk och förstå att det kommer att behöva ändras en massa grejor under säsongen, i mitt fall så gör jag nog lite väl mycket på en gång utan att ha kört en meter på bana, men jag hoppas att jag har lite tålamod kvar i sommar
En liten fråga, skall ta ur motorn i helgen, går det att få ur motorn med växellådan kvar eller tar man isär innan ???
Jo man får nog vara ödmjuk och förstå att det kommer att behöva ändras en massa grejor under säsongen, i mitt fall så gör jag nog lite väl mycket på en gång utan att ha kört en meter på bana, men jag hoppas att jag har lite tålamod kvar i sommar
En liten fråga, skall ta ur motorn i helgen, går det att få ur motorn med växellådan kvar eller tar man isär innan ???
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8
Det finns de som föredrar att ta ut dem tillsammans, men jag har lite trångt framför bilen så lag låter växellådan sitta kvar (slipper tömma växellådan på olja, slipper lossa PPF och kardan, slipper skaffa sån där tilt till lyften). Däremot blir det lite pilligt att passa ihop dem på plats, motorfästena sätter jag dit sist.tstevg wrote:En liten fråga, skall ta ur motorn i helgen, går det att få ur motorn med växellådan kvar eller tar man isär innan ???
Jag brukar lyfta upp motor+växellåda och lägga en bit 2x4" mellan växellåda och tvärröret (som finns på NB1) för att få lite vinkel att leka med (kunna få ut motorn över balken etc).
Häng ner krängaren och plocka ur kylaren så är det rätt gott om plats att joxa runt (jag brukar stå i motorrummet och skruva)
Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8
Det går fint med v-lådan på motorn. Glöm inte att tömma v-låda oljan innan bara
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8
Ok, då gör jag ett försök att få ut allt på en gång, har plats framför bilen i garaget.
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8
Bra jobbat Thomas!
Har haft sjuka barn förra veckan och denna vecka var det min tur...
Men nästa vecka ska jag börja med min bil, kanske tom två kvällar i rad (ons-Tors).
Har haft sjuka barn förra veckan och denna vecka var det min tur...
Men nästa vecka ska jag börja med min bil, kanske tom två kvällar i rad (ons-Tors).
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8
Lite uppdatering igen
Idag blev det till att laga rost i balkarna norr om fästpunkterna till subframen.
Oj va rostiga dessa balkar var, infästningen till kränkaren fram var lika ett knäckebröd.
Skickar även med en bild på min nya subframen
Idag blev det till att laga rost i balkarna norr om fästpunkterna till subframen.
Oj va rostiga dessa balkar var, infästningen till kränkaren fram var lika ett knäckebröd.
Skickar även med en bild på min nya subframen
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8
När ska du sluta gå igenom detaljer, det blir ju petigare och petigare fixar (men måste kännas bra att veta hur bra det är gjort)?
Annars kan det ju se ut så här innan man börjar också...
Annars kan det ju se ut så här innan man börjar också...
Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8
Är det min bil du smygfotat??Annars kan det ju se ut så här innan man börjar också...
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8
Vart hitta du subframen? Och vad kostar den. Är lite nyfiken.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8
V8Rchriss wrote:Vart hitta du subframen? Och vad kostar den. Är lite nyfiken.
Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8
Ja den har jag lite blandade känslor för
Den kom med när jag i min iver beställde en del välbehövliga delar från FlyinMiata. Kostnad 850$,...suck
Tror inte den är så mycket lättare än orginal men den gör att det blir lite luftigare i alla fall.
Den kom med när jag i min iver beställde en del välbehövliga delar från FlyinMiata. Kostnad 850$,...suck
Tror inte den är så mycket lättare än orginal men den gör att det blir lite luftigare i alla fall.
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8
Så nu var det dags att göra lite uppdateringar av motorn, skall göra ett försök att byta kamrem,vattenpump samt montera in rerouten..
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg