Page 1 of 1
Miata i Modsport
Posted: Fri 26 Jun 2009, 17:49
by Cyberoid
Någon som funderat på hur en Miata skulle passa in i Modsport? Där slipper man restriktiva reglementen samt hela kravet på gatregristrerat och besiktigat.
Recept:
Tänk er en överladdad 1.6-1.8L motor på bensin eller etanol och ett effektuttag på ca 170-230hk. Borttagen framruta och helbur samt en vikt på ca 900kg. Hur bra passar den in?!
Klass 1 Jämförelsetal: 2.5 – 3.19 kg/hk
Klass 2 Jämförelsetal: 3.2 - 5.49 kg/hk
Klass 3 Jämförelsetal: 5.5 - kg/hk
Klassning:
Vid överladdning så beräknar man, enligt reglementet, effekten med cylindervolym(liter) x 170 (1.6 x 170= 272hk) Då får man enligt mina beräkningar åka i klass 2 med en minimivikt på (272 x 3.2) 870kg.
Skulle man vilja åka etanol så läggs det på 25% till vilket ger en minimivikt på 1088kg.
(Ska man åka 1.8 istället blir det 980kg på bensin eller 1224kg på etanol.)
Ganska lagom med en stressad 1.6:a faktiskt!
OM jag har tänkt rätt.....?
Vilka är det som åker Modsport 2? Vad kör de på för varvtider? Är man konkurrenskraftig?
Re: Miata i Modsport
Posted: Fri 26 Jun 2009, 19:41
by Niklas Falk
Cyberoid wrote:Vilka är det som åker Modsport 2? Vad kör de på för varvtider? Är man konkurrenskraftig?
Parnheden är ju lämplig att jaga.
58.021 Kinnekulle
47.786 Falkenberg
1:12.840 Gelleråsen
1:25.695 Mantorp
1:04.154 Knutstorp (Han är skåning...)
http://www.spvm.se/uploads/Reglemente/V ... VM2009.xls (E85tillägget har jag missat, det är ju bara tre år gammalt... Men 1086kg för en 1.6a är ju lite mycket)
1.8 (1839cc) med turbo måste väga 1000kg i modsport2, ganska lätt att fixa. 200/580-15 slick på det och rockn'roll
Starta med en 250hkvariant av motor (dvs kittad oöppnad motor) och få till resten innan 300+ behöver testas.
1.6 (1598cc) med turbo ger 869Kg minvikt i modsport2, lika jobbigt att nå som 853Kg i RoadsportC. Sen är det ju jobbigare att nå de höga effekterna med 1,6an.
Men att bygga på ett 1,6skal går ju lika bra, inga papper behövs ju (och motorn kan lika gärna vara en Toyota eller Volvo (som i alla andra tävlingsbilar
).
Re: Miata i Modsport
Posted: Fri 26 Jun 2009, 20:02
by Cyberoid
Niklas Falk wrote:Cyberoid wrote:Vilka är det som åker Modsport 2? Vad kör de på för varvtider? Är man konkurrenskraftig?
Parnheden är ju lämplig att jaga.
58.021 Kinnekulle
47.786 Falkenberg
1:25.695 Mantorp
1:04.154 Knutstorp
http://www.spvm.se/uploads/Reglemente/V ... VM2009.xls
1.8 (1839cc) med turbo måste väga 1000kg i modsport2, ganska lätt att fixa. 200/580-15 slick på det och rockn'roll
Starta med en 250hkvariant av motor (dvs kittad oöppnad motor) och få till resten innan 300+ behöver testas.
1.6 (1598cc) med turbo ger 869Kg minvikt i modsport2, lika jobbigt att nå som 853Kg i RoadsportC. Sen är det ju jobbigare att nå de höga effekterna med 1,6an.
Men att bygga på ett 1,6skal går ju lika bra, inga papper behövs ju (och motorn kan lika gärna vara en Toyota eller Volvo (som i alla andra tävlingsbilar
).
Tack, hade glömt att det fanns en enkel vagnsdekleration att använda sig av!
Låter inte helt omöjligt att genomföra skulle jag vilja säga. Slicks och dubbla effekten borde ju kapa 10% på varvtiderna?
Verkar inte vara så många som åker i Modsport 2? Endast 3 i resultatlistan ifrån förra året och 2 anmälda till SSM. Något för Josen kanske? Han vill ju åka något med mer effekt och gillar ju pokaler.
Re: Miata i Modsport
Posted: Fri 26 Jun 2009, 20:03
by Josen
En bil med LS1 (V8 kittet) och lättat till max med slicks borde kunna göra 57:or på kullen relativt lätt.
Men det kanske blir fel med klassen då ?
Hur mycket tål hubbar och A-armar i effekt och belasning - kan det gå av ?
Han vill ju åka något med mer effekt och gillar ju pokaler.
Tack för den
Undra vem som grät blod på Kullen för han inte var snabbast
Re: Miata i Modsport
Posted: Fri 26 Jun 2009, 20:13
by Niklas Falk
Josen wrote:En bil med LS1 (V8 kittet) och lättat till max med slicks borde kunna göra 57:or på kullen relativt lätt.
Men det kanske blir fel med klassen då ?
Hur mycket tål hubbar och A-armar i effekt och belasning - kan det gå av ?
Kom ihåg att konceptet omodifierad motor existerar inte i Modsport. En LS1 räknas som 513Hk med insprutning (1283Kg i Modsport1) och 456Hk med fyrportsförgasare (1140Kg i Modsport1).
I Modsport1 har du ju M1an med 829Hk Nascarmotor att sikta på
I Modsport generellt vinner du serien genom att ta dig i mål i samtliga race, få tävlande så du missar sällan pokal om du tar dig imål.
Hjullagren är nog det som tar mest stryk med slicks. Det finns gott om erfarenheter i F/E-Prod och GT3 i Usa (220+hk utan överladdning men massivt lättade iofs).
På SSM finns det ju gott om tid att proba modsportarna om tips och ideér.
Re: Miata i Modsport
Posted: Fri 26 Jun 2009, 20:20
by Cyberoid
Josen wrote:En bil med LS1 (V8 kittet) och lättat till max med slicks borde kunna göra 57:or på kullen relativt lätt.
Men det kanske blir fel med klassen då ?
Hur mycket tål hubbar och A-armar i effekt och belasning - kan det gå av ?
V8:an lockar inte på samma vis. Lite för enkelt.
Det lockar mer med en ordentligt kompressormatad 1600cc. Som att be om problem kanske....men ändå lockande.
Re: Miata i Modsport
Posted: Fri 26 Jun 2009, 20:30
by Niklas Falk
Cyberoid wrote:V8:an lockar inte på samma vis. Lite för enkelt.
Det lockar mer med en ordentligt kompressormatad 1600cc. Som att be om problem kanske....men ändå lockande.
Enkelt var ordet.
Turbo är effektivare, driftsäkrare och enklare än kompressor för tävlingsmotor, men det ska ju vara onödigt komplicerat vi Modsport, det hör ju till
.
Re: Miata i Modsport
Posted: Fri 26 Jun 2009, 20:38
by Josen
Kan liksom inte glömma ljudet och vridet av en maffig V8 - sanslöst sköna motorer
Dra på med race-avgassystem och öppet insug ger rysningar...
Men det är nog lättare med kompressor/turbo kittet även om det inte har lockat mig, gillar sug-motorer på något vis
Re: Miata i Modsport
Posted: Fri 26 Jun 2009, 20:39
by Cyberoid
Niklas Falk wrote:Cyberoid wrote:V8:an lockar inte på samma vis. Lite för enkelt.
Det lockar mer med en ordentligt kompressormatad 1600cc. Som att be om problem kanske....men ändå lockande.
Enkelt var ordet.
Turbo är effektivare, driftsäkrare och enklare än kompressor för tävlingsmotor, men det ska ju vara onödigt komplicerat vi Modsport, det hör ju till
.
Nej, ett jänkejärn går bort.
Superturbo kanske? Dvs. kompressor & turbo. Sofistikerat och komplicerat helt enligt Modsport reglementet.
Re: Miata i Modsport
Posted: Wed 15 Jul 2009, 22:04
by PeO Jönsson
Prioritera vikten istället för motorstorleken om du skall åka i modsport.
Tänk på Zielinskis Lotus Europa liknande racer. Han klarar sig med en 2 liters sugmotor på 240-250 hk i Modsport I tack vare att vikten ligger på 550 kg eller så. 53,2 på Kinnekulle säger mycket om både bilens och förarens kapacitet.
Hur mycket är det överhuvudtaget möjligt att lätta en Miata om alla besiktningsrestriktioner bortfaller? Räkna fram en - i alla fall till att börja med - teoretisk minimivikt och fundera på motor med hänsyn till resultatet av lättningen.
PeO
Re: Miata i Modsport
Posted: Thu 16 Jul 2009, 22:58
by Niklas Falk
PeO Jönsson wrote:Prioritera vikten istället för motorstorleken om du skall åka i modsport.
Tänk på Zielinskis Lotus Europa liknande racer. Han klarar sig med en 2 liters sugmotor på 240-250 hk i Modsport I tack vare att vikten ligger på 550 kg eller så. 53,2 på Kinnekulle säger mycket om både bilens och förarens kapacitet.
Hur mycket är det överhuvudtaget möjligt att lätta en Miata om alla besiktningsrestriktioner bortfaller? Räkna fram en - i alla fall till att börja med - teoretisk minimivikt och fundera på motor med hänsyn till resultatet av lättningen.
Ska man följa Zielinskis recept så är det ju "enkelt", hitta ett formelchassi med motorn på samma ställe som din "målbil", justera axelavstånd lite, ta ett plastark och smält det över chassit till nåt som liknar målbilen lite, klart
Dvs du moddar inte en standardbil om du ska köra all-out Modsport I, du bygger en röramsbil och fixar en kaross. Lättning i klassisk mening är det inte fråga om.
Modsport II däremot går att köra med modifierade bilar eftersom vikterna (om man inte kör med pyttemotorer, turboMC tex) är högre.
I Modsport är det svåara att känna sig trängd av regler, men de som känner sig stressade av att köra med 10Kg extravikt i Roadsport kan nog känna en stress i att inte ha utnyttjad Modsportreglementet till max. Jag säger bara lycka till, med tanke på att det inte finns nån gräns för motoreffekten (den verkliga dvs), det är bara att bygga motor. Men över 800hk verkar det lite svårkört (om man inte heter Pekka)
Re: Miata i Modsport
Posted: Sun 19 Jul 2009, 09:59
by PeO Jönsson
Jag har en kompis som pysslar med en egen rörram som skall få en Pantera-kaross. Motorn blir naturligtvis en V8, förmodligen en hottad LS1 för att få en alu-motor. Målet är Modsport - det gäller bara att få bygget klart efter alla ändringar som tillkommer under tiden.
Ett rörramsbygge med en Miata-liknande kaross blir kanske något att fundera över för den som är händig. Motorn kan ju väljas när man vet var vikten hamnar.
PeO
Re: Miata i Modsport
Posted: Sun 19 Jul 2009, 10:48
by Josen
Motorn blir naturligtvis en V8, förmodligen en hottad LS1 för att få en alu-motor.
LS1 är riktig skön - där fick GM till det
Re: Miata i Modsport
Posted: Sun 19 Jul 2009, 20:01
by PeO Jönsson
GM har gjort flera fina motorer. LS2 är inte dum den heller med minst 400 hk i standardutförande. Volymen är dock lite större än LS1 (6,0 istället för 5,7 tror jag). LS2 är standard i Corvette C6 idag.
En av mina grannar har en C6 och den både låter (avgassystemet är lite rensat) och går som en dragrace bil under full acceleration. Den bilen är ändå helt standard med automat och "enbart" 400 hk. Den "svagaste" ´'vetten således.
Synd bara att de flesta av de svenska Corvetterna är rena boulevardracers som sällan eller aldrig får bekänna färg annat än möjligen rakt fram. Mycket förnämliga motorer är det i alla fall.
PeO
Re: Miata i Modsport
Posted: Fri 24 Jul 2009, 15:45
by PeO Jönsson
Niklas Falk wrote:]
Ska man följa Zielinskis recept så är det ju "enkelt", hitta ett formelchassi med motorn på samma ställe som din "målbil", justera axelavstånd lite, ta ett plastark och smält det över chassit till nåt som liknar målbilen lite, klart
Dvs du moddar inte en standardbil om du ska köra all-out Modsport I, du bygger en röramsbil och fixar en kaross. Lättning i klassisk mening är det inte fråga om.
Hur skulle det vara att basera ett Miata-bygge på ett Clubman chassie då?
PeO
Re: Miata i Modsport
Posted: Fri 24 Jul 2009, 15:50
by Fredrik Henriksson
En godis jag suger på som ett projekt framöver. Har riktigt häftiga linjer för en plastkaross med miatan som basdesign...
Re: Miata i Modsport
Posted: Fri 24 Jul 2009, 19:46
by PeO Jönsson
Kapa karossen i underkant så att de väsentliga linjerna blir kvar (jfr Zakspeed-Caprin från förr). Gör den LÅG.
Montera en sugmotor med 250-350 hk (för att slippa överladdningsstraff).
Allt detta är lätt att säga för en person som mig som hör till de mest opraktiska som finns - dessbättre finns det ju andra som både vill och kan testa vida idéer. God lycka med projektet i framtiden, jag håller tummarna.....
PeO
Re: Miata i Modsport
Posted: Mon 28 Dec 2009, 19:21
by Niklas Falk
Nu börjar en del bli bönhörda.
Det kan bli grönt för omoddade standardmotorer i Modsport...
305hk LS1 ger i så fall 976Kg i ModsportII
Omoddad 140Hk Miatamotor ger 700Kg i ModsportIII (förmodligen ändrat till 5,0Kg/hk)
Det finns säkert många andra motorer man kan tänka sig som skulle ge konkurrentkraftiga lösningar som omoddade.
Detta gör att det blir lite skojjigare at tänka sig att dubbla RoadsportC med ModsportIII (om man vill testa med 200mm slicks nån gång, eller bara vill köra dubbelt med R-däcken). Dubbla antalet heat i MX-5 Cup till liten merkostnad (förutom att alla då måste ha bur naturligtvis, stor tröskel)?
Hur som helst öppnar detta Modsport för de som vill bygga på allt annat utom motorn (allt tål ju inte tävlingskörning hur som helst men standardspec brukar ju hålla bättre än maxtrimmat
)
Re: Miata i Modsport
Posted: Wed 03 Mar 2010, 20:52
by Niklas Falk
Liten byggtråd för Modsportliknande bygge:
http://www.v8rspec.com/forum/viewtopic. ... 5&p=42#p42
L33+T5 är lite billigare än LS1+T56
Men man får glida lite med effektspecen eftersom LS1- eller LS6insug behövs för att inte sicka upp ur huven (men huvscoop kan väl aldrig vara fel
).
Re: Miata i Modsport
Posted: Wed 03 Mar 2010, 21:05
by Josen
Men man får glida lite med effektspecen eftersom LS1- eller LS6insug behövs för att inte sicka upp ur huven (men huvscoop kan väl aldrig vara fel
).
Ja vad väntar du på Niklas ? Den blå är väl tillräckligt race-bucklad för att bli en modsport-racer
Får väl snart inte starta i Roadsport
Re: Miata i Modsport
Posted: Wed 03 Mar 2010, 21:12
by Niklas Falk
Josen wrote:Ja vad väntar du på Niklas ? Den blå är väl tillräckligt race-bucklad för att bli en modsport-racer
Får väl snart inte starta i Roadsport
Det är inte den 15e maj än...
Och plastsvets, spackel och färg är billigare/enklare än modsportoptimering (även om inget hndrar att dubbla som den står (men 7.7kg/hk enligt Modsportreglementet är lite mer än 5.0, eller 3.2 om det inte blir tre serieanmälda i ModsportIII innan 15e maj)