Page 1 of 1
Fuji Racing IRTB
Posted: Thu 04 Jun 2009, 20:38
by Josen
http://vimeo.com/2071866
IRTB verkar vara melodin - vad den går
En 1.8 NA lättad ner till ~ 900 kg med med portad topp, borrad till max, MS och IRTB borde kunna bli en vass B-bil
Får man byta topp i Roadsport - köper Pers gamla
och fräschar till ?
/Joachim
Re: Fuji Racing IRTB
Posted: Thu 04 Jun 2009, 21:00
by Niklas Falk
Josen wrote:Får man byta topp i Roadsport - köper Pers gamla
och fräschar till ?
Modifierad motor har inga begränsningar (förutom konvertering till överladdning), så det är bara att vränga bankkontot
Jo, ungefär samma block som i regbeviset, men det innebär i stort sett fri mix av miatadelar, dvs börja med ett 1,6badkar för maximal rostlättning .
Med det kommande (sannolika) reglementet blir det:
1839cc, 7500rpm, 990kg i B (ev viktillägg tillkommer).
Varvar du bara 7200rpm kan du lätta till 958kg, ett ganska tunebart motorregelmente mao.
Observera att varvtalet ger utrymme för effekt med kammar som är optimerade för varvtalet, att tomvarva ovanför kammarnas arbetsområde ger ju inget.
12:1kolvar, NBtopp med 1mm större insugsventiler och justering för det, vettiga kammar (iofs svårt med Miatatrimmare lokalt), optimerat grenrör och tillsnyggat plenum samt en hel massa tuning. Förstafallet beräknas som 190hk på veven (det andra 184hk), det ska inte vara omöjligt utan att kosta mer än resten av bilen.
Man måste inte ha individuella spjäll för att det ska gå att trimma, men det är knepigt att balansera cylindrarna i ett plenum.
Re: Fuji Racing IRTB
Posted: Thu 04 Jun 2009, 21:09
by Fredrik Henriksson
Josen wrote:http://vimeo.com/2071866
IRTB verkar vara melodin - vad den går
En 1.8 NA lättad ner till ~ 900 kg med med portad topp, borrad till max, MS och IRTB borde kunna bli en vass B-bil
Får man byta topp i Roadsport - köper Pers gamla
och fräschar till ?
/Joachim
Idén är bra då responsen är djävulsk och man får fart utan överladd till rimlig peng.
Läste en del i vintras om detta och jag är lite tveksam till just Fuji Racings IRTB då ägaren fått mkt kritik för sin marknadsföring, upphausning av prestanda mm.
Re: Fuji Racing IRTB
Posted: Fri 05 Jun 2009, 11:25
by mickeh
Detta låter intressant! Berätta gärna mer vad som byggs om hur och vilka kostnader man hamnar på ungefär.
Re: Fuji Racing IRTB
Posted: Fri 05 Jun 2009, 17:02
by Peter Sandström
mickeh wrote:Detta låter intressant! Berätta gärna mer vad som byggs om hur och vilka kostnader man hamnar på ungefär.
http://www.fuji-racing.com/fujiracing_007.htm
Sen tillkommer MS Pnp om man inte vill ha Fujis grejer...
Re: Fuji Racing IRTB
Posted: Sun 07 Jun 2009, 22:31
by Martin Wahlberg
IRTB?? Kort googling gav: I Run That Bitch.. Ser inget uppenbart sammanhang.. Upplys mig ni visa racers
Re: Fuji Racing IRTB
Posted: Sun 07 Jun 2009, 22:37
by Cyberoid
Martin Wahlberg wrote:IRTB?? Kort googling gav: I Run That Bitch.. Ser inget uppenbart sammanhang.. Upplys mig ni visa racers
"
Individual
Running
Throttle
Bodies"
Ett spjäll per insugningsport för att tala svenska.
Re: Fuji Racing IRTB
Posted: Sun 07 Jun 2009, 23:37
by Martin Wahlberg
Aha! Tackar!
Re: Fuji Racing IRTB
Posted: Sun 07 Jun 2009, 23:49
by Niklas Falk
Det är ju bara att ta ett ord till i sökningen för att få lite mer kött på benen
http://www.google.com/search?q=irtb+miata
Men det blir nog lika mycket skruvande vid besiktning som för Turbo eller Kompressor.
MSPNP är på väg för 99-00 tydligen, en lämplig startpunkt oavsett.
Re: Fuji Racing IRTB
Posted: Fri 12 Jun 2009, 01:19
by Lars Stahre
Jag har just köpt spjällhus från Suzuki GSXR 1000 för att bygga IRTB till vår röda bil. Ropade in ett för bara strax över 100 dollar med frakt på ebay!!! Komplett med insprutare.
Sök på "GSXR throttle bodies" Finns tex just nu en på Engelska ebay som ingen har bjudit på än .
Både 750 och 1000cc har 42mm spjällhus. Alldeles lagom till våra motorer. 2000-2003 hade dom dessutom separata spjällhus där man kan lägga brickor emellan för att anpassa till avståndet mellan insugsportarna. Senare årgångar sitter dom ihop två och två.
Även 600cc motorns spjäll lär funka bra. Ett par millimeter mindre bara. men troligen fullt tillräckliga i alla fall.
Nu skulle jag bara vilja ha tag på en NB-topp så man kan börja fixa i lugn och ro medan vi tävlar men originalgrejerna... Nån som har en liggande
Re: Fuji Racing IRTB
Posted: Fri 12 Jun 2009, 08:09
by Peter Läth
Nu får ni ursäkta en motornovis för kanske lite dumma frågor, men såna där sätts alltså på insuget?
Vad händer med luftmassemätare och annat?
Filtrering av luften?
Vad är "poängen", mer än att det ser häftigt ut?
Mvh Peter
Re: Fuji Racing IRTB
Posted: Fri 12 Jun 2009, 09:06
by Josen
Jag har just köpt spjällhus från Suzuki GSXR 1000 för att bygga IRTB till vår röda bil. Ropade in ett för bara strax över 100 dollar med frakt på ebay!!! Komplett med insprutare.
Härligt - använder du MS till detta också ?
Har någon länk på någon som har gjort det ?
Nu skulle jag bara vilja ha tag på en NB-topp så man kan börja fixa i lugn och ro medan vi tävlar men originalgrejerna... Nån som har en liggande
Per snart ?
Re: Fuji Racing IRTB
Posted: Fri 12 Jun 2009, 09:45
by Josen
Nu får ni ursäkta en motornovis för kanske lite dumma frågor, men såna där sätts alltså på insuget?
Vad händer med luftmassemätare och annat?
Filtrering av luften?
Vad är "poängen", mer än att det ser häftigt ut?
Finns inga dumma frågor
Ger ett kortare insug, inviduella trattar in till varje cylinder, bättre luftflöde till motorn --> mera prestanda.
Inte en bling grej och verklig effekt/respons ökning. Se filmen ovan
Re: Fuji Racing IRTB
Posted: Fri 12 Jun 2009, 10:13
by Lars Stahre
Givetvis fortsätter vi med Megasquirten. Det är när man kommer till sånt här som den ger ett verkligt mervärde.
Det var den här artikeln som fick in mig på spåret
http://diymiata.com/irtb.htm efter att jag dreglat över bilder på Fuji:s snygga grejer.
Men det finns fler som gjort samma sak.
tex
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=322281 och
http://www.mx5forum.co.nz/viewtopic.php ... e00f02f816
Har inte direkt hittat några färdiga Miator med Suzuki-insug.
Men här en Peugeot 205:a :
http://projects.205gtidrivers.com/dream ... tbs?page=1
-Beträffande luftmassemätare så blir det svårt med IRTB. Men Megasquirt och andra motordatorer stöder andra sätt att bestämma luftmängden. Vi använder vakuumsensor i vår motor och det är uppenbarligen samma sätt som Suzuki använder för det sitter slangar till varje insug för detta ändamål.
Och man kan även använda trottelpositionssensorn (i båda fallen tillsammans med varvtalet). Denna metod rekommenderas ofta om man har vassa kamaxlar då vakuumet kan bli mycket ostabilt på låga varv.
Re: Fuji Racing IRTB
Posted: Fri 12 Jun 2009, 10:37
by Peter Läth
Då hajjar jag lite mer.
Men går inte den skitiga luften in ofiltrerat med såna här?
Re: Fuji Racing IRTB
Posted: Fri 12 Jun 2009, 11:47
by Lars Stahre
Peter Läth wrote:Då hajjar jag lite mer.
Men går inte den skitiga luften in ofiltrerat med såna här?
-Om man inte monterar filter så gör den förstås det. Men kolla länken till 205:an ovan. Han har monterat ett seriöst luftfilter.
På motorcyklarna har dom oftast liknande typ av luftbox med platt filter som vi har original på våra bilar. Men boxen sitter rakt på insuget med bara fyra trattar emellan. (Inte med ett meterlångt smalt rör)
Nåt sånt är också en variant.
I våra klassregler står att det måste finnas åtminstone ett flamskydd. Så nånting kommer vi att ha.
Re: Fuji Racing IRTB
Posted: Fri 12 Jun 2009, 11:50
by Peter Läth
Då är jag med.
Hade helt missat bilderna med filter
Re: Fuji Racing IRTB
Posted: Sun 12 Sep 2010, 08:20
by Pysen
Re: Fuji Racing IRTB
Posted: Sun 12 Sep 2010, 10:39
by Magnus Pettson
Otroligt fräckt
och snyggt. Hoppas effekten motsvarar utseendet . Har (4) Mikuni-förgasare på min Pinto-motor vilket ej kan rekommenderas för ban-körning (flottörerna vill inte vara med
) funkar bra på is dock
Re: Fuji Racing IRTB
Posted: Sun 12 Sep 2010, 10:49
by Pysen
Tack! vi får se hur det fungerar hoppas på uppstart som sugmotor inom nån månad.
Vilken typ av mikuni har du, och vad händer med flottörerna när det inte funkar?
Borde väl fungera på asfalt om du kör på is, g-krafterna borde vara rätt lika med riktiga is-däck.
Re: Fuji Racing IRTB
Posted: Sun 12 Sep 2010, 11:05
by Magnus Pettson
Ja dom har suttit på en Yamaha 1000cc och är utan axpumpar och efter mycket bestyckande så funkar dom riktigt bra utom att de inte tål centrefugal-kraften (som sagt: drifting på is funkar utan problem) och det är nog mest högersvängar, skulle tro att flottörerna stänger, ändrade lutningen och det blev lite bättre men de flödar även över..
Nu ska motorn ur och i med v6 och (förhoppningsvis) kompressor
Re: Fuji Racing IRTB
Posted: Sun 12 Sep 2010, 11:24
by Pysen
Om dom är från nån FZR så brukar dom vara gjorda för "downdraft" så det kan nog vara relaterat till hur dom är vinklade. Du får gå på mc-affären och mäta på donatorn hur dom är vinklade, mc borde ju inte vara så känsliga då det skulle motverka syftet med två-hjulingar (typ bakhjuls åka)
Re: Fuji Racing IRTB
Posted: Sun 12 Sep 2010, 11:33
by Magnus Pettson
Förgasarna är från 80-talet (?) och bakhjulsåkning klarade de nog (med lite flödning) men inte långa framhjulsåkningar
Re: Fuji Racing IRTB
Posted: Tue 19 Apr 2011, 21:24
by Pysen
Nu har jag provat spjällen och den år går snyggt på tomgång trots kammarna. Bara grundmappat sprutet ännu men det är en helt annan karaktär på motorn. Nu vaknar den vid 4000 och kliver in i andra andningen vid 6000rpm. Nu är det dags att skippa finliret och lägga på lite laddtryck