Page 1 of 2
Hur kopplar man enklast bort styrservon?
Posted: Wed 03 Jun 2009, 07:15
by Andreas E
Har förstått att flera av er kör utan styrservo. Skulle vilja prova på min 91a och så hur mycket mer tungstyrd den blir och undrar hur man enklast kopplar bort styrservon för att testa? Hittade igen säkring som var dedikerad till styrservon, men jag letade kanske inte ordentligt.
/Andreas K
Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?
Posted: Wed 03 Jun 2009, 07:34
by Peter Sandström
För att bara testa så får du ta bort remmen till servopumpen, men då blir det väldigt tungstyrt eftersom oljan kommer att motarbeta i systemet... Nån säkring lär du inte hitta till servostyrningen på Miatan...
. -inte ens min NC2 har elservo?..
Det går ju även att testa med den ngt svårare vägen, dvs koppla hop hydrauliken! (se bild 1 nedan!) Väl bestämt sej så demonterar man hela styningen och tar bort kolven och pluggar anslutningarna. Blir ngt mer motstånd i styrningen enl bild 1, men det funkar att köra så också!
http://flyinmiata.com/tech/depower.php?x=1
Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?
Posted: Wed 03 Jun 2009, 09:45
by Torkel k
Att ta bort remmen till pumpen ger inte en rättvis bild av hur systemet blir utan servofunktionen. Det blir alldeles för tungstyrt eftersom du med rattens rörelser kommer att tvinga runt oljan i system. Om du tömmer systemet på olja kommer du närmare.
Jag skrotade min servostyrning enligt ”looped lines”-metoden i länken ovan. Det funkar riktigt bra och ger en mycket bättre känsla på banan. På gatan är det inte alls illa heller – jag har fickparkerat gamla Oplar med tyngre styrning. Jag har inga planer på att ta isär styrningen och göra det på det ”riktiga” sättet, det funkar fint som det är.
Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?
Posted: Wed 03 Jun 2009, 12:19
by Josen
Att göra det på riktiga sättet ger en styrning som är komfortabel på gatan och underbar på bana med massa feedback
Den blir t.o.m bättre vs orginal utan servo eftersom man får den kortare-styrväxeln + lätt styrning.
Det tar en dag att göra det riktigt ( följ instruktioner från FM ) men klart värt det
Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?
Posted: Wed 03 Jun 2009, 13:44
by Cyberoid
Vill ni ha hjälp med att "depowering" så kan Arrows göra jobbet åt er.
Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?
Posted: Sun 28 Jun 2009, 10:55
by Per Hammarsjö
Om man gör det Easy way. Måste man då ha kvar lite olja i växeln som kan gå runt?
Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?
Posted: Sun 28 Jun 2009, 11:01
by Dennis Kullman
Per Hammarsjö wrote:Om man gör det Easy way. Måste man då ha kvar lite olja i växeln som kan gå runt?
Jag har bara det som råkade bli kvar... ingen aning om hur mycket det är, men har inte märkt att det skulle vara något problem...
Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?
Posted: Tue 01 Dec 2009, 20:12
by jafo
Fortsätter vidare på denna tråd, hur tar man loss styrarmen från kuggstången? den sitter som bara den! Innan jag tar i så att ansiktsfärgen blir mörkrött tänkte jag att det är bäst att fråga om den är normalgängad d.v.s att styrarmen den skruvas loss moturs eller har jag fel?
Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?
Posted: Tue 01 Dec 2009, 20:57
by gokarting.nu
jafo wrote:Fortsätter vidare på denna tråd, hur tar man loss styrarmen från kuggstången? den sitter som bara den! Innan jag tar i så att ansiktsfärgen blir mörkrött tänkte jag att det är bäst att fråga om den är normalgängad d.v.s att styrarmen den skruvas loss moturs eller har jag fel?
Vad har du för årsmodell?
Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?
Posted: Tue 01 Dec 2009, 21:06
by jafo
Årsmodellen är 2004, (sport)
Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?
Posted: Tue 01 Dec 2009, 22:43
by Niklas Falk
Jag lyckades inte hitta en tydlig beskrivning i verkstadsmanualen, men du kanske lyckas bättre, att ha grejerna i händerna brukar hjälpa att förstå beskrivningar.
Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?
Posted: Wed 02 Dec 2009, 02:50
by gokarting.nu
Jag vet inte riktigt vilken "grunka" du menar...men när jag plockade isär min NB var det en "mutter" som satt som f..n!
Vet inte om din ser likadan ut, men den stora silvermuttern som är ihålig, där stången löper igenom i ena änden av det svarta röret (am i making sense...?).
Den muttern har dom slagit "in" plåten i gängorna på, så det blir som en låsning.
Jag borrade bort det "plåtslaget" när jag skulle montera TILLBAKA muttern.
Anledningen att jag inte gjorde det vid bortmonteringen var att då skulle man förmodligen sabba gängorna.
Den muttern var den enda jag inte fick bort med hjälp av muttermaskin.
Provade dock...den höll på att bli rund och fin! VARNING!!
Den flyingmiata step by stepen, stämmer inte till NB, förutom ordningen.
Hade jag vetat innan vilken liten skillnad barttagandet av dessa ring jvl... gjorde...hade jag inte gjort det.
Den största skillnaden i motståndet fick jag när bort oljan från BÅDA sidorna av ringen.
Själv missade jag att få bort oljan från högerfram, såg inte röret från den sidan.
Kanske inte är lika på din bil? men på min märktes ringarnas vara eller icke vara nämnvärt efter att ALL olja "rattades" ut.
Ca 9 kilo sparade jag på servo borttagandet, tycker själv inte att bilen gick bättre.
Saknar servon vid retursladdar...jag hinner inte alltid med som jag skulle vilja.
(ja ja! jag är för svag.. jag vet!)
Det som jag tycker blev skönt är att slippa kokande styrservo olja.
Och mer space i motorrummet skadar ju aldrig.
Lycka till!!!!!!!!!!!!!
Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?
Posted: Wed 02 Dec 2009, 08:48
by Torkel k
gokarting.nu wrote:Den flyingmiata step by stepen, stämmer inte till NB, förutom ordningen.
Hade jag vetat innan vilken liten skillnad barttagandet av dessa ring jvl... gjorde...hade jag inte gjort det.
Detta var värdefull information! Jag hade planterat att anfalla servostyrningen enligt FM-metoden i helgen. Idag har bilen "loopade linor" och tömt systemet och det funkar bra. Men om det inte ger så stor skillnad vet jag inte om jag bryr mig...
Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?
Posted: Wed 02 Dec 2009, 13:00
by gokarting.nu
Om det är som det var på min, kommer du förmodligen inte känna skillnad.
Bara en massa bök för lite grädde.
Det som gjorde mest var att båda "sidorna" av dom ondskefulla tätningarna var tömda på olja.
Med facit i hand, skulle jag dessutom köpt en ratt med större diameter än den jag har.
Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?
Posted: Wed 02 Dec 2009, 13:40
by jafo
PDF-manualen som Niklas F länkade till rekommendras, den visar tydligt hur delarna till styrningen sitter, och det blev väldigt tydligt att det är mer arbete än Flying Miata:s beskrivning visar när jag läste i den.
Enligt erfarenheter från andra på här forumet så funkar det tillfredställande med "snabbvarianten", och så får det bli för mig, det är inte värt allt merarbete som detta medför om du ska plocka ut interna detaljer samt alla specialverktyg som du behöver och inte har, (se sista sidan i manualen). Tur att jag vände mig till forumet för hjälp innan man hade hunnit och göra mer, nu ska det proppas anslutningshål och knacka tillbaka en låsbricka till styrstaget och in med styrningen i bilen igen.
Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?
Posted: Wed 02 Dec 2009, 18:56
by CG Leijonhufvud
körde "fulvarianten" på min NA, mao bort med slanga och rör, dränera på olja och blåste ur med tyckluft för att få ut det sista. På NA sitter returledning etc. med gängad hylsor typ som för bromsrör, största problemet var att hitta bult med rätt gängstigning för att plugga. Har för mig att det var ½-tum rörgänga eller nå´t sånt. Skön körkänsla (med 195:or)
Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?
Posted: Wed 09 Dec 2009, 11:54
by Miatamannen
Jag har funderingar på att bara plocka bort remmen.
Hur blir det vid en besiktning?
Kan man besiktiga utan styrservo? (klart man kan men ger det en 2:a?)
Tänkte jag skulle göra det för att inte behöva återställa lite grejer efter konvertering ....
Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?
Posted: Wed 09 Dec 2009, 12:52
by Niklas Falk
Miatamannen wrote:Jag har funderingar på att bara plocka bort remmen.
Hur blir det vid en besiktning?
Kan man besiktiga utan styrservo? (klart man kan men ger det en 2:a?)
Tänkte jag skulle göra det för att inte behöva återställa lite grejer efter konvertering ....
Med bara remmen avhängd så får du kämpa emot en stillastående pump (oljan tar lixom emot lite), men det går att köra så, det har jag gjort en säsong (men det är inte rätt).
Besiktningen bryr sig inte.
Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?
Posted: Wed 09 Dec 2009, 18:16
by Torkel k
Miatamannen wrote:Jag har funderingar på att bara plocka bort remmen.
Som Niklas sa: Det är inte alls representativt för hur det känns då du tömt systemet och "loopat linorna", utan mycket tyngre. Om du vill testa men utan att göra något permanent måste du minst tömma systemet. Men det finns ju massa Miator med rensade system - passa på på någon träff och låna en för ett snabbt test.
Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?
Posted: Wed 09 Dec 2009, 19:05
by Miatamannen
Niklas Falk wrote:Miatamannen wrote:Jag har funderingar på att bara plocka bort remmen.
Hur blir det vid en besiktning?
Kan man besiktiga utan styrservo? (klart man kan men ger det en 2:a?)
Tänkte jag skulle göra det för att inte behöva återställa lite grejer efter konvertering ....
Med bara remmen avhängd så får du kämpa emot en stillastående pump (oljan tar lixom emot lite), men det går att köra så, det har jag gjort en säsong (men det är inte rätt).
Besiktningen bryr sig inte.
Det handlar bara om att ta sig till och från besiktningen utan rem.
Om det går att besiktiga utan servo så handlar det om många sköna timmar som jag kan spara när jag inte behöver plocka tillbaka originalfästen för bland annat remmen.
Då är det "bara" JRSC M45 ska måste bort innan besiktning.
Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?
Posted: Wed 09 Dec 2009, 22:56
by Peter Sandström
Miatamannen wrote:Niklas Falk wrote:Miatamannen wrote:Jag har funderingar på att bara plocka bort remmen.
Hur blir det vid en besiktning?
Kan man besiktiga utan styrservo? (klart man kan men ger det en 2:a?)
Tänkte jag skulle göra det för att inte behöva återställa lite grejer efter konvertering ....
Med bara remmen avhängd så får du kämpa emot en stillastående pump (oljan tar lixom emot lite), men det går att köra så, det har jag gjort en säsong (men det är inte rätt).
Besiktningen bryr sig inte.
Det handlar bara om att ta sig till och från besiktningen utan rem.Om det går att besiktiga utan servo så handlar det om många sköna timmar som jag kan spara när jag inte behöver plocka tillbaka originalfästen för bland annat remmen.
Då är det "bara" JRSC M45 ska måste bort innan besiktning.
Jag gjorde precis så men min NA när den skulle besiktigas när kompressorn var bortplockad. Trots en liten 300 mm ratt så gick det bra varenda gång, och sen var det bara hem å hänga tillbaka respiratorn...
Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?
Posted: Thu 10 Dec 2009, 17:16
by Miatamannen
Peter Sandström wrote:
Jag gjorde precis så men min NA när den skulle besiktigas när kompressorn var bortplockad. Trots en liten 300 mm ratt så gick det bra varenda gång, och sen var det bara hem å hänga tillbaka respiratorn...
Inga kommentarer från besiktningsmannen??
Typ, "tungstyrd bil det här", eller "varför saknas det en rem här", eller "varför har du tagit bort remmen".
Kan svaret bli, "Jaha, visste inte att det skulle vara en rem där" eller "Jaha, då förstår jag varför den är så tungstyrd eftersom remmen saknas" eller " Jag försökte få ner vikten på bilen"
Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?
Posted: Fri 11 Dec 2009, 08:46
by Peter Sandström
Miatamannen wrote:Peter Sandström wrote:
Jag gjorde precis så men min NA när den skulle besiktigas när kompressorn var bortplockad. Trots en liten 300 mm ratt så gick det bra varenda gång, och sen var det bara hem å hänga tillbaka respiratorn...
Inga kommentarer från besiktningsmannen??
Typ, "tungstyrd bil det här", eller "varför saknas det en rem här", eller "varför har du tagit bort remmen".
Kan svaret bli, "Jaha, visste inte att det skulle vara en rem där" eller "Jaha, då förstår jag varför den är så tungstyrd eftersom remmen saknas" eller " Jag försökte få ner vikten på bilen"
Nä, Man har glatt kört bilen med ett sedvanligt flin och stönat o stonkat när man har vänt runt på den vanliga platsen utan att fråga..
Jag förvarande dock ett år att remmen saknades och den var lite tungstyrt, men det var inget dom höjde ögonbrynen över!
Mitt standardsvar skulle nog bli: Nä, jag orkade inte hänga dit remmen igen när jag tog bort kompressorn igår, för den ska ju dit nu igen när bilen är besiktigad...
Fick frågan ett år om det var kompressor eller turbo i bilen med tanke på A/F o laddtrycksmätaren i mittkonsollen! Kommentaren efter mitt svar blev; -Den måste flytta på sej ganska bra då?...
Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?
Posted: Wed 09 Feb 2011, 09:13
by Lejban
Nu har jag tagit bort servopumpen och det flesta slangarna. När jag nu vrider på ratten så är det näran inget motstång alls (uppallad och däcken sitter på).
Frågan är när det är så lätt att ratta nu varför vill man skruva isär styrväxeln och ta bort den där brickan dom hindrar oljan?
Hur mycket lättare än lätt kan det bli när ändra motståndet av däcken tillkommer i viket fall?
Blir det tyngre när man pluggar igen hålen som blir efter slangarna? eller kan man låta det vara som det är nu?
Re: Hur kopplar man enklast bort styrservon?
Posted: Wed 09 Feb 2011, 09:52
by Torkel k
Jo, det blir ju liksom lite trögare när bilen står på marken...
Min plastfarsas 2,5-tons Chevy Bell Air -53 kan också styras med ett finger... om den står på pallbockar.
Om du pluggar hålen stänger du inne kvarvarande vätska + luft i systemet. Det ger en mycket trög styrning – ingen bra ide. Att behålla hålen öppna är inte heller så lyckat eftersom styrningen består av hyfsat fin mekanik med snäv passning mellan delarna. Där vill du inte ha in sand, vatten, smuts eller liknande.
Hur trögt blir det? Du kan ju alltid ”loopa linorna” på det sätt som FM visar, släppa ned bilen och prova lite.