Page 1 of 1
Mera vikthysteri!
Posted: Sun 22 Mar 2009, 11:45
by Peter Sandström
Re: Mera vikthysteri!
Posted: Sun 22 Mar 2009, 14:21
by Fredrik Henriksson
Rätt ställen att spara vikt på också!
Re: Mera vikthysteri!
Posted: Sun 22 Mar 2009, 14:42
by Niklas Falk
Vikt som rör på sig är alltid bra att minska, speciellt om man patsätter huset för att få stötdämparna att göra ett så bra jobb som möjligt.
Re: Mera vikthysteri!
Posted: Sun 22 Mar 2009, 18:50
by Per Hammarsjö
Får man, enligt reglementet, byta dessa?
Re: Mera vikthysteri!
Posted: Sun 22 Mar 2009, 19:24
by Niklas Falk
Per Hammarsjö wrote:Får man, enligt reglementet, byta dessa?
Det är svårt att hävda att de med stor sannolikhet inte skulle kommenteras vid en kontrollbesiktning.
Men Svartmålade med lite bodystruktur (dvs så de inte lyser i ögonen) så kan det vara lättare att undvika upptäckt.
De är ju gjorda för vanliga bussningar, det är ju en fördel (ledlager/länkhuvuden gillas inte).
Eftersom den extra camberjusteringen görs med en extra original bult+bricka så är det ju enklare att hävda att det är original (och inte hemmasnide).
Jag ska ju inte säga alltför mycket som redan kör med modifierade bärarmar (men besiktningsmännen ser ju ingen skillnad på dem mot original).
Dessa bör ju kombineras med den rörbaserade subframen som tagit fram av samma team. Med den får man NBs geometri. Man får då betydligt mer plats för luftflöde runt nedre delen av motorn (och mot hjulhusen).
Men hur många hundradelar det ger i varvtid (bortsett från camberjusteringen) får nån prova fram, inom felmarginalen är en lågoddsare.
Re: Mera vikthysteri!
Posted: Mon 23 Mar 2009, 21:02
by Josen
Ser kanon ut
- fixar de kassa justeringen av camber ?
Tänk när någon ger sig på att göra om sub-frames så vi verkligen kan spara vikt
En NA med
Subframes i alu
Motorblock i alu
+ seriös lättning
Borde komma ner på 750 kg
Skulle det börja gå att slå ut Eliser
Re: Mera vikthysteri!
Posted: Mon 23 Mar 2009, 21:13
by Niklas Falk
Josen wrote:Ser kanon ut
- fixar de kassa justeringen av camber ?
Tänk när någon ger sig på att göra om sub-frames så vi verkligen kan spara vikt
Du har mao inte kollat in rörsubframen
Men du får ta i ordentligt för att komma ner under 900kg med förare. Hålborrat rubbet och glasfiberakter (skal med röramsinnerdel) är ju en början.
Alu är inte mycket lättare än svetsade rör, alu måste ju klara utmattning etc.
Den extra camberjusteringen sker tyvärr med en extra original camberbult
, dvs inte reproducerbara shims. Möjligen skulle man kunna ersätta det med fixa offsetbrickor (8kantiga istället för runda som glappar och har sig).