Page 1 of 1
CAI+CEL
Posted: Sun 08 Mar 2009, 15:12
by Måns Wilke
Nu har det hänt 3 ggr idag. Vid höga varv så tänds motorlampan. Det hela började när Jag insatllerat mitt insug från AEM. Jag har kollat alla skruvar och slankopplingar.
Vad är fel??????
Kan motorn ta skad av att man kör med lampan tänd (gul). Den är inte i nåt reducerat läge.
Re: CAI+CEL
Posted: Sun 08 Mar 2009, 16:47
by Peter Sandström
Släng ut frågan på Miata.net också. Du är nog ganska ensam med AEM-insuget här nämligen...
Re: CAI+CEL
Posted: Sun 08 Mar 2009, 17:12
by Måns Wilke
Har gjort det me
De snackar om att läsa av koden då det inte behöver vara relaterat till insugsbytet=osannolikt för mig.
(Jo jag vet att jag är ensam, men här verkar finnas många som vet mycket som är övergripande
)
Re: CAI+CEL
Posted: Sun 08 Mar 2009, 17:21
by Josen
En vild gissning är att den går fet/magert med nya insuget. Brukar get CEL om ECU inte tycker livet är som det skall i emissionerna
Inget att bry sig om tror jag. Den har väl två lamda sonder - en bakom katten och en framför ?
Re: CAI+CEL
Posted: Sun 08 Mar 2009, 17:25
by Måns Wilke
Japp, två lambda. En före och en efter katten.
ror Ni att motorn kan ta skada? Jag nollar motorlamapn genom att lyfta baterikablarna. Den kommer inte tillbaka automatiskt utan när man varvar friskt, men bara ibland.
Re: CAI+CEL
Posted: Sun 08 Mar 2009, 17:33
by Josen
Nej tar ingen skada går troligen fetare (är vanligt emission-fel), du kommer få CEL igen tror jag. Ha lite koll på avgaspipan och temp-mätaren när du kör hårt.
/Joachim
Re: CAI+CEL
Posted: Sun 08 Mar 2009, 17:35
by Peter Sandström
Åk in till en Mazdaverkstad och läs av felkoden först!..
Dra sen ett mejl till Brian Goodwin! Han har ju propagerat hårt för detta insuget och bänkat många timmar i NC:n med det! Han om nån borde kunna ge ett bra förslag och svar på din fråga om det är skadligt för motorn att köra med felkoden! Denna ECU:n är mer komplex än vad vi är vana vid som har Mazdamotorer...
Personligen hade jag inte kört med det, och framförallt inte då bilen är så ny med garanti kvar!
EDIT: Du är inte ensam om att få felkoder med AEM CAI... Verkar bli misständningar vid blött väder..
http://www.good-win-racing.com/mazda-ta ... c&start=30
Re: CAI+CEL
Posted: Sun 08 Mar 2009, 23:05
by Måns Wilke
Ja det har ju varit lite blött idag. Inte så att Jag kört i några djupa pölar iofs.
Iom att lampan släcks vid reset och inte tänds förrän vid hårt gaspådrag så borde det inte vara nån fara, då borde den ju tändas direkt, eller?
Hmmm, Jag vet inte om man ska rulla in till ÅF med ett sånt insug och be dem kolla datan. Bilen ska servas om 150 mil och jag tänkte göra det hos en en Jag känner som har en verkstad som servar Mazda. vet ej om han har möjlighet att kolla upp koden.
Hur som helst så tänds ju lampan inte vid normal körning och Jag tycker att allt borde vara OK då?
Re: CAI+CEL
Posted: Wed 11 Mar 2009, 16:38
by Niklas H
NB?
Kolla att du vänt LMM åt rätt håll, vänder man den åt fel håll går bilen fett (fråga mig inte hur jag vet
)
Jag har en AEM-klon på bilen, samma rör, annat filter.
Edit, såg nu att du har NC, då vetifan, har de LMM eller MAP?
Re: CAI+CEL
Posted: Wed 11 Mar 2009, 18:04
by Måns Wilke
När Jag bytte så satte Jag röret på fel håll först och då gick bilen bara 2 sekunder innan den dog. Nu sitter den på rätt håll och funkar vid vanlig körning. När Jag varvat hårt så tänd lampan, men inte alltid.
Jo det är en NC.
Re: CAI+CEL
Posted: Mon 16 Mar 2009, 13:36
by Måns Wilke
När det gäller diagnosutrustning, är det ett PC-program med kabel eller är det betydligt mer avancerat?
När Jag fått på avgassystemet i veckan och kanske får en CEL, så vet jag ju inte vad det beror på, insug eller avgas...
Är det så enkelt?
eller blir det till att låta en verkstad kolla?
Re: CAI+CEL
Posted: Mon 16 Mar 2009, 18:44
by Josen
Måns Wilke wrote:När det gäller diagnosutrustning, är det ett PC-program med kabel eller är det betydligt mer avancerat?
När Jag fått på avgassystemet i veckan och kanske får en CEL, så vet jag ju inte vad det beror på, insug eller avgas...
Är det så enkelt?
eller blir det till att låta en verkstad kolla?
Du skall ha en OBD II läsare, finns massa att välja på( PC baserde eller handhållna). Googla lite, sök också på din modell så du säkrar att läsare du köper fungerar mot NC. Skall nu vara säkert OBD II har svängt in väl.
Alt åker du till verkstad och läser ut, brukar kosta runt 500:- så en egen läsare tjänas fort in
Lite beroende på hur NC styret gör är det inte säkert att felkoder lagras ( bör det göra ) dvs du ser inte någon felkod. Men tror inte det är någon fara, går säkert lite fett och nyare bilar får inte gått fett ( emissioner ) därav felkoden.
/Joachim