Shiftlight!

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Shiftlight!

Post by mickeh »

Hej!
Jag och en kompis håller på att bygga en shiftlight till Miata NA 1994. Jag har samlat på mig lite info men behöver fortfarande reda ut några begrepp. Jag vet att några här har gjort sina lösningar, kanske ni kan bidra med lite input?

Tanken är följande: 4 lampor för upshift och 1 för downshift.
Nyttja det fina pulståget på IG- som jag förståt går på 35Hz vid cirka 850rpm.

Vi tänkte bygga detta mha en microkontroller med en OP-förstärkare på ingången för att öka impedansen och sen ha nån analog pot för att ställa in varvtalsgränser.

Men till frågorna:
Är det 35Hz vi ska räkna på eller är det varvtalet x2 på denna signal?
Är signalen linjär så att 35Hz och 850rpm motsvarar 70Hz och 1700rpm?
Är pulståget av PWM-typ?
Är pulståget positivt eller negativt?
Vad är det för signal som går på IG-, vad nyttjas den till?

//Micke
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Shiftlight!

Post by Niklas Falk »

111 euro är ju inte jättebilligt iofs
http://ecliptech.com.au

Om jag minns rätt när Josen pillade med detta så är det ett 0-12V pulståg med linjärt avstånd mellan pulserna.
Frekvenserna går det garanterat att räkna på men jag har för mig att IG- ger puls för varje tändning (dvs 2x varvtalet, oavsett vilken tändspole det är som laddas ur).
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Shiftlight!

Post by mickeh »

Inga COTS här inte :wink: Halva grejen är ju att bygga själv!

Skämt åsido, tackar! Nån mer som kanske kan bekräfta det Niklas säger eller har nån mer info? Jag har nämligen inte tillgång till oscilloskop för att mäta själv.
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Shiftlight!

Post by Niklas Falk »

Ska du ändå ställa gränserna analogt (utan digital feedback) så kan ju en LM2907 och en LM3914 räcka.
Det funkade (men ingången behövde filtreras) vid test på Josens vita iaf :)
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Shiftlight!

Post by mickeh »

Vi arbetade just om det lite och kom fram till att det är enklare att göra så man kan koppla in sig på serieporten med PC och skicka in de argument man vill ha för de olika varvtalsgränserna.
Typ: 1 4000;2 4500;3 5000;4 5500;5 6000;6 7000; f 7100 (där 1-6 är dioderna och f står för att blinka alla dioder två gånger)

Och så blev det 4st gröna, två orange och 1 röd diod istället för bara fyra. Sen är det meningen att när alla tänts vid 7000rpm så ska alla sedan blinka vid 7100.

Vi kommer även att kunna styra så att om man ligger på samma varvtal och har samma dioder tända under cirka 60 sek så slocknar panelen automatiskt. Ljusstyrkan ska vi kontrollera med en potentiometer.

OM, vi bara får ordning på signalbehandlingen :think2: :)
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Shiftlight!

Post by mickeh »

Nu är vi på G... Men jag skulle bara vilja säkerstlla signaltypen innan jag handlar. När Niklas nämner pulståg, menas det då som ett pulståg med spikar som beror av varvtal eller talar vi PWM med fast frekvens och variabel duty cycle? (Om jag förståt rätt så är det pulståg med spikar...)
Usch vad det känns som jag tjatar ;-)
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Shiftlight!

Post by mickeh »

Nu tar jag mig friheten att svara själv så slipper ni slita på tangentbordet ;-)
Fick det just bekräftat av en kollega att det är ett pulståg av spikar och att frekvensen vid 850rpm är crika 35Hz.
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Shiftlight!

Post by Niklas Falk »

mickeh wrote:Nu tar jag mig friheten att svara själv så slipper ni slita på tangentbordet ;-)
Fick det just bekräftat av en kollega att det är ett pulståg av spikar och att frekvensen vid 850rpm är crika 35Hz.
Om jag minns rätt från Josens ocilloskop så var fyrkantspulserna konstanta i längd men avståndet dem emellan varierade (1-2ms långa pulser dyker upp i huvet, men det var ett tag sen).
Jag vet iaf att det vid höga varv inte var långt från en fyrkantsvåg (två pulser per varv borde det bli (33.33Hz vid 1000rpm, 60ms mellan pulserna), precis lika ofta som nån av tändspolarna tänder).

Utan att mäta själv är det svårt att vara tvärsäker, och att läsa i verkstadshandbok kostar lite tid (om det ens står där).
Själv har jag hittat kopplingsschemat till Stackräknaren, så jag behöver bara en knapp, en lysdiod och ett motstånd för att fixa både shiftlight och skvallermätare (max varvtal sen senaste nollställningen), pga detta så kom inte min lösning längre än till experimentbordet (nja, det gamla vanliga anledningen vägde nog tyngst iofs).

Men som vanligt finns det ganska mycket gammal fin information om man gräver lite:
Miata.Net Garage wrote:Robert Meushaw shares some of his experiences when working on accurately setting his idle speed.

As a matter of intellectual curiosity, I decided to investigate the correlation between the Miata tach reading and the IG- signal on the diagnostic connector. Fortunately I have a digital storage oscilloscope and a digital frequency measuring multimeter. The signal coming from the IG- test point is a pulse approximately 2 milliseconds in width and approx. 12 volts in amplitude. I measured the pulse frequency when the tach indicated that the car was idling between 700 and 1000 rpm. The scope reading and frequency meter reading indicated approximately 29 pulses/sec. Multiplying by 60 gave 1740 pulses/min., which is not correct. But, dividing by 2 gives 870 pulses/min which is about right. Therefore, the conversion from the IG- signal to rpm is

RPM = ( PPS x 60)/2 or PPS x 30

This is perhaps more effort than is needed to get a correct rpm reading, but inquiring minds want to know. Please note that these measurements were taken without shorting the TEN pin to ground, but the rpm signal correlation would still be the same.
Post Reply