Page 1 of 1
ATS DTC
Posted: Thu 19 Feb 2009, 20:14
by Peter Sandström
Var hittar man ATS DTC superlight till vettiga priser? Är på jakt efter 7,5-8x17 ET 45 med 5 x114,3.
Såg att PEAN har börjat sälja Enkei, och dom har ju lite intressanta fälgar i sitt program som tex Good-win säljer..
http://www.gruppe-s.com/Enkei/Enkei_rpf1.htm
BTW: NC har väl 5x114,3 i bultcirkel, och man ser ofta 5x 114 på vissa fälgar. Har även sett att man anger 5x114 på NC:n?
Re: ATS DTC
Posted: Thu 19 Feb 2009, 21:10
by Niklas Falk
Re: ATS DTC
Posted: Thu 19 Feb 2009, 21:15
by Peter Sandström
Hittade en till, och det verkar som sagt vara valfri Offset på dessa.
Lär hamna på ca 1800-2000 kr st + frakt!
http://www.xlraceparts.com/ats-dtc-1358-p.asp
Re: ATS DTC
Posted: Thu 19 Feb 2009, 21:22
by Niklas Falk
Vilka fälgar är billiga med dagens kronkurs...
Jag är rätt glad att Nille släppte ett set 6UL för $1k (enligt sommarens kurs). De är "lite" dyrare idag.
Re: ATS DTC
Posted: Thu 19 Feb 2009, 21:28
by Peter Sandström
Skulle precis skriva att Pundet fortfande ligger väl till och fälgar brukar vara ganska billiga i England, och så såg jag att även Pundet har dragit iväg nästan 10% senaste månaden. 1GBP = 12,48 SEK ...
Blir att åka med originalfälgar i sommar....
Re: ATS DTC
Posted: Fri 20 Feb 2009, 07:09
by Måns Wilke
Det är 5x114,3 som Du anger först.
Vilken däckdimension har Du tänkt dig?
Re: ATS DTC
Posted: Fri 20 Feb 2009, 18:34
by Peter Sandström
Måns Wilke wrote:Det är 5x114,3 som Du anger först.
Vilken däckdimension har Du tänkt dig?
Eftersom dessa ska bli enbart för gata så blir det förmodligen 235/40-17 på en 8 tums fälg alt 225/35-18 om jag skulle få för mej att handla 18x8 tummare..
Då blir det troligtvis TOYO R-888, 205/40-17 på dom lätta originalfälgarna då detta däcket är några hekto lättare än ett 205/50-15 av samma modell... (Om detta nu skulle märkas för min egen del...)
Men med dagen valutakurser blir det nog till att nöta slut på originalgummina i sommar...
Dessutom väntar jag på besked ang nuvarande NC Mazdaspeed fjädrar om dessa passar då det är ganska mycket ändrat i framvagnen... Enl MX5parts passar dom inte nämligen (höjdmässigt)..
Re: ATS DTC
Posted: Fri 20 Feb 2009, 20:19
by Måns Wilke
Om Du ska sänka bilen och köra på 8" fälg med 225or så akta dig för att gå för lågt i ET. Jag har ET50 med 45mm sänkning och MAX 5mm till funkar om man inte ska ha mer än 2 grader camber. Det är möjligt att t o m ET45 är för mycket beroende på hur däcket ser ut.
Mina contidäck har en ganska rund skuldra och smal slitbana så de funkar.
Re: ATS DTC
Posted: Fri 20 Feb 2009, 21:19
by Peter Sandström
Kommer nog att testa Mazdaspeeds fjädrar (När dom blir klara). Dessa sänker ca 35 mm på en NC, men nu är ju nya NC-sport betydligt lägre från fabrik så vi får se hur det ser ut innan jag bestämmer mej..
Jag läste lite om maxbredder och Offsetar på Brian Goodwins forum så det tror jag mej ha koll på. Kommer nog att hålla mej på ET 48-50 med en 8-tumsfälg..
Re: ATS DTC
Posted: Thu 26 Feb 2009, 03:40
by Måns Wilke
Det är möjligt att t o m ET45 är för mycket beroende på hur däcket ser ut. Jag har ET50 med 45mm sänkning och MAX 5mm till funkar om man inte ska ha mer än grader camber.