Page 1 of 2
Flocka inredning
Posted: Sat 11 Oct 2008, 16:35
by Fredrik Henriksson
Behöver lite på det här med flockning. Fattat att man har lim och strör på "flock" och att man med ström på nåt sätt får materialet man strör att resa sig. Vet nån hur man gör detta själv?
Har hittat en del firmor som gör detta men det är ju roligare och billigare att göra själv.
En raceemiata, vems
http://www.vinylmakeupjonkoping.se/flockning.html
Posted: Sat 11 Oct 2008, 16:40
by Per Hammarsjö
Henrik Phil hade väl gjort något sånt med sin inredning? Såg ut lite som en sammetsask.. : )
Posted: Sat 11 Oct 2008, 16:46
by Fredrik Henriksson
Per Hammarsjö wrote:Henrik Phil hade väl gjort något sånt med sin inredning? Såg ut lite som en sammetsask.. : )
Gick in direkt på Rejsa, det stämmer ju!
HENRIK! Hur gjorde du??
Posted: Sat 11 Oct 2008, 17:51
by Josen
Lite fjolligt tycker jag
Posted: Sat 11 Oct 2008, 19:15
by Cyberoid
Fredrik Henriksson wrote:Per Hammarsjö wrote:Henrik Phil hade väl gjort något sånt med sin inredning? Såg ut lite som en sammetsask.. : )
Gick in direkt på Rejsa, det stämmer ju!
HENRIK! Hur gjorde du??
I och med att det är min inredning på bilden ovan så är det kanske inte så svårt att räkna ut?
Men då du gör allting själv så ska det bli intressant att följa. Ett tips är att gno huvudet mot påsen med "flockfiber" en stund innan du klistrar på det.
Posted: Sat 11 Oct 2008, 22:36
by JOnas
Lite fjolligt tycker jag
Då kan du tycka det.....
Jag tycker det är rätt fränt!
Kör på Fred!
Posted: Sat 11 Oct 2008, 23:47
by Fredrik Henriksson
Blir nog inget med hemmaflockandet. Blir lite dyrt att köpa en sådan här för en instrumentpanel...
http://www.aigle.it/pdf/EASY%20eng.pdf
Å Henriks alternativ att gnugga till flinten nalkas känns inte heller så hett...
Posted: Sun 12 Oct 2008, 00:09
by Per Hammarsjö
JOnas wrote:Lite fjolligt tycker jag
Då kan du tycka det.....
Jag tycker det är rätt fränt!
Kör på Fred!
Allt som ger lite mer racestuk är ballt..
Man måste ju tänka på utsidan också.. Vad än folk säger så är det inte bara "insidan" som räknas.. Utsidan är minst lika viktigt..
Hur går det med spoilern föresten Ludde? Vill du sälja den? Vill ha! *nörd*
Posted: Sun 12 Oct 2008, 00:35
by Fredrik Henriksson
Per Hammarsjö wrote:JOnas wrote:Lite fjolligt tycker jag
Då kan du tycka det.....
Jag tycker det är rätt fränt!
Kör på Fred!
Allt som ger lite mer racestuk är ballt..
Man måste ju tänka på utsidan också.. Vad än folk säger så är det inte bara "insidan" som räknas.. Utsidan är minst lika viktigt..
Hur går det med spoilern föresten Ludde? Vill du sälja den? Vill ha! *nörd*
Hehe, den ligger i garaget och väntar på dig.
Vad vill du ge för den?
Posted: Sun 12 Oct 2008, 09:31
by Josen
Per Hammarsjö wrote:JOnas wrote:Lite fjolligt tycker jag
Då kan du tycka det.....
Jag tycker det är rätt fränt!
Kör på Fred!
Allt som ger lite mer racestuk är ballt..
Man måste ju tänka på utsidan också.. Vad än folk säger så är det inte bara "insidan" som räknas.. Utsidan är minst lika viktigt..
Hur går det med spoilern föresten Ludde? Vill du sälja den? Vill ha! *nörd*
Visst gillar ni det så kör på - men som sagt jag tycker en 'mysig' filtmatta inte passar in i en räser-bil. Ursäkta att jag utryckte en åsikt som inte uppenbart inte följer den stora massa här på forumet
- Sorry Sorry Jag ber en bön för att ni inte sätter in blåa neon-ljusramper under bilarna bara
eller att tärningar kommer att hänga i backspeglarna.
Posted: Sun 12 Oct 2008, 10:05
by Per Hammarsjö
Den dan vi kör nattrace då är väl neonramper ett måste... Men fram tills dess.. mja...
Posted: Sun 12 Oct 2008, 10:29
by Fredrik Henriksson
Josen wrote:Per Hammarsjö wrote:JOnas wrote:Lite fjolligt tycker jag
Då kan du tycka det.....
Jag tycker det är rätt fränt!
Kör på Fred!
Allt som ger lite mer racestuk är ballt..
Man måste ju tänka på utsidan också.. Vad än folk säger så är det inte bara "insidan" som räknas.. Utsidan är minst lika viktigt..
Hur går det med spoilern föresten Ludde? Vill du sälja den? Vill ha! *nörd*
Visst gillar ni det så kör på - men som sagt jag tycker en 'mysig' filtmatta inte passar in i en räser-bil. Ursäkta att jag utryckte en åsikt som inte uppenbart inte följer den stora massa här på forumet
- Sorry Sorry Jag ber en bön för att ni inte sätter in blåa neon-ljusramper under bilarna bara
eller att tärningar kommer att hänga i backspeglarna.
Funderade på doftgran och teddyinredning, men neon och tärningar e ingen dum idé det heller. Lite mys måste man ju få ha...
Finns anledning utöver att det är rejsigt...
Posted: Sun 12 Oct 2008, 18:46
by Magnus Claesson
Josen wrote:Visst gillar ni det så kör på - men som sagt jag tycker en 'mysig' filtmatta inte passar in i en räser-bil. Ursäkta att jag utryckte en åsikt som inte uppenbart inte följer den stora massa här på forumet
- Sorry Sorry Jag ber en bön för att ni inte sätter in blåa neon-ljusramper under bilarna bara
eller att tärningar kommer att hänga i backspeglarna.
Du kan vara lugn! Blåa neonljusramper och tärningar är sånt jag har!
Posted: Sun 12 Oct 2008, 18:53
by Peter Sandström
Framförallt så tar flockningen bort störande ljus/solreflektioner från panelen... Fjolligt eller ej, så har det mer praktisk betydelse än vad det har för utseendet...
Posted: Sun 12 Oct 2008, 19:41
by Crazy Ivan
Är det inte
tiderna som räknas i racing........
Utseendet spelar väl ingen roll i så fall???
I alla fall inte på bilens insida som väl inte påverkar downforce eller annat luftglidande, längs plåt/plast/kolfiber-ytor??
Posted: Sun 12 Oct 2008, 19:51
by Fredrik Henriksson
Crazy Ivan wrote:Är det inte
tiderna som räknas i racing........
Utseendet spelar väl ingen roll i så fall???
I alla fall inte på bilens insida som väl inte påverkar downforce eller annat luftglidande, längs plåt/plast/kolfiber-ytor??
Svar...
Peter Sandström wrote:Framförallt så tar flockningen bort störande ljus/solreflektioner från panelen... Fjolligt eller ej, så har det mer praktisk betydelse än vad det har för utseendet...
Posted: Sun 12 Oct 2008, 21:58
by JOnas
Visst gillar ni det så kör på - men som sagt jag tycker en 'mysig' filtmatta inte passar in i en räser-bil. Ursäkta att jag utryckte en åsikt som inte uppenbart inte följer den stora massa här på forumet Wink - Sorry Sorry Jag ber en bön för att ni inte sätter in blåa neon-ljusramper under bilarna bara Shocked Shocked Very Happy eller att tärningar kommer att hänga i backspeglarna.
Men..
vem var det nu (vi snackar runt göteborgstrakten) som började med bling??
Jo, Josen köpte sin vita miata
just för att den hade krom-bling runt mätartavlorna & en sketfräck (
) växelknopp med belysning.
Men whattafakk, den var minsann snabb ändå.
Posted: Sun 12 Oct 2008, 22:29
by Fredrik Henriksson
JOnas wrote:Visst gillar ni det så kör på - men som sagt jag tycker en 'mysig' filtmatta inte passar in i en räser-bil. Ursäkta att jag utryckte en åsikt som inte uppenbart inte följer den stora massa här på forumet Wink - Sorry Sorry Jag ber en bön för att ni inte sätter in blåa neon-ljusramper under bilarna bara Shocked Shocked Very Happy eller att tärningar kommer att hänga i backspeglarna.
Men..
vem var det nu (vi snackar runt göteborgstrakten) som började med bling??
Jo, Josen köpte sin vita miata
just för att den hade krom-bling runt mätartavlorna & en sketfräck (
) växelknopp med belysning.
Men whattafakk, den var minsann snabb ändå.
*tårar*
*på rygg*
*kan inte andas*
*kiknar*
Posted: Mon 13 Oct 2008, 23:35
by Jari Olavison
Peter Sandström wrote:Framförallt så tar flockningen bort störande ljus/solreflektioner från panelen... Fjolligt eller ej, så har det mer praktisk betydelse än vad det har för utseendet...
Huven skall målas mattsvart oxå av samma anledning.
Hade polarn på sin Manta, skitballt
Posted: Mon 13 Oct 2008, 23:58
by Fredrik Henriksson
Jari Olavison wrote:Peter Sandström wrote:Framförallt så tar flockningen bort störande ljus/solreflektioner från panelen... Fjolligt eller ej, så har det mer praktisk betydelse än vad det har för utseendet...
Huven skall målas mattsvart oxå av samma anledning.
Hade polarn på sin Manta, skitballt
Ge mig inga mer idéer nu, jag och Magnus har ju fullt upp att leta i blingkataloger efter "måste ha prylen" självlysande växelspaksknopp.
Men tack för tipset! Lär dock sitta så lågt till våren att jag inte lär se någon huv...
Posted: Tue 14 Oct 2008, 00:09
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Men tack för tipset! Lär dock sitta så lågt till våren att jag inte lär se någon huv...
Tänk på att det kan vara bra att se marken någorlunda framför bilen, annars får du köra efter noter.
När jag sänkte mig 5cm blev det ganska annorlunda.
Ska man vara jättepraktisk så är dety ju bulan för instrumentklustret som skall flockas först. Men de tillfällen som solen är framme och man kör i motljus är väldigt lätt räknade. Gråmulet och regn hängande i luften är vanligare (eller så står solen väldigt högt).
Kanske sista racet på finalen på Falkenberg, solen kan vara lite låg nedför backen där då (iaf framåt kl fem). Men den skitiga/reviga vindrutan är det som ställer till det, inte instrumentbrädan.
Däremot kan flockning vara lämpligt trick för att få bilprovningen att tro att den lövtunna plastade instrumentbrädan är "vadderad" (och man slipper annan ytbehandling som ser långt från original ut)
Posted: Tue 14 Oct 2008, 12:03
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:
Däremot kan flockning vara lämpligt trick för att få bilprovningen att tro att den lövtunna plastade instrumentbrädan är "vadderad" (och man slipper annan ytbehandling som ser långt från original ut)
Som sagt, det finns många anledningar...
Posted: Tue 14 Oct 2008, 12:08
by Josen
Jag har hört teorier om att en flockad yta ger mindre luftmotstånd, så varför inte flocka upp hela bilen ?
En våt dröm för er kanske -> flockad bil, neon, tärningar, 18" fälgar med R-däck. Vilken härlig kontrast på SSM 2009
Kan säkert locka in ny typ av deltagare i MX5-Racing club
Posted: Tue 14 Oct 2008, 13:00
by Niklas Falk
Josen wrote:Jag har hört teorier om att en flockad yta ger mindre luftmotstånd, så varför inte flocka upp hela bilen ?
Du tänker på ripplad yta och strömmningsmotstånd i vatten ("hajdräkterna" i simmning tex)? Visserligen kan det vara blött ibland, men inte så extremt.
Jag minns inte riktigt om ytstrukturen hos vissa färger gör att flygplan kan spara bränsle, men det är väl inom det områden man kan hitta teorier i så fall. Håriga flygplan har jag inte sett, än
Fåglarna är iofs inte helt släta men det beror nog på evolutionspraktiska skäl
Posted: Tue 14 Oct 2008, 13:24
by Fredrik Henriksson
Josen wrote:Jag har hört teorier om att en flockad yta ger mindre luftmotstånd, så varför inte flocka upp hela bilen ?
En våt dröm för er kanske -> flockad bil, neon, tärningar, 18" fälgar med R-däck. Vilken härlig kontrast på SSM 2009
Kan säkert locka in ny typ av deltagare i MX5-Racing club
Flockad bil? Njaeä, kanske inte...
Däremot tror jag att häftigare utseende på bilarna drar till sig intresse
fler åskådare och deltagare...
Blir nog lite gälar på skärmar och mer dekaler och stripes framöver för egen del...
Blingbil eller inte, I like it.
Tror ändå inte en racekunnig skulle säga att min bil är mer bling än race...