Page 1 of 2

Förbud mot bur i gatbil!

Posted: Tue 16 Sep 2008, 20:29
by Magnus Claesson
Läste detta idag:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0

Inte för detta kommer göra någon större skillnad för det är ju bara att skruva bort men lite tråkigt är det ju! :cry:

Posted: Tue 16 Sep 2008, 21:22
by Niklas Falk
Inte alls förbud, bara omöjligt att regbesikta med bur/båge from och med måndag (vad det verkar, många olika bud från VV och SBP).
Men för Miatisterna spelar det ingen roll, ingen har vad jag vet regbesiktat med bågen (Mats kanske har sin bur med i regbeviset iofs).

Jag har funderingar på att skicka in en förfrågan om "StandardRallybil", triggat av nyheten men det skulle minska skruvandet fram och tillbaka. Då slipper jag trepunktsbältena också (några kilon). Men då krävs det SBF tävlingslicens för att få köra den och jag vet inte med vilka restiktioner.
För den blå skulle det inte sänka värdet men jag kan gissa att det är många motionärsräserbilar som skulle bli svårsålda om de inte fick köras utan licens.

Posted: Tue 16 Sep 2008, 21:50
by Magnus Claesson
Niklas Falk wrote:Inte alls förbud, bara omöjligt att regbesikta med bur/båge from och med måndag (vad det verkar, många olika bud från VV och SBP).
Men för Miatisterna spelar det ingen roll, ingen har vad jag vet regbesiktat med bågen (Mats kanske har sin bur med i regbeviset iofs).

Jag har funderingar på att skicka in en förfrågan om "StandardRallybil", triggat av nyheten men det skulle minska skruvandet fram och tillbaka. Då slipper jag trepunktsbältena också (några kilon). Men då krävs det SBF tävlingslicens för att få köra den och jag vet inte med vilka restiktioner.
För den blå skulle det inte sänka värdet men jag kan gissa att det är många motionärsräserbilar som skulle bli svårsålda om de inte fick köras utan licens.
Jag som trodde att alla hade regbesiktigat med bur? :D

Posted: Tue 16 Sep 2008, 21:50
by Mats Lundin
Niklas Falk wrote: Men för Miatisterna spelar det ingen roll, ingen har vad jag vet regbesiktat med bågen (Mats kanske har sin bur med i regbeviset iofs).
Nej. Min bur finns inte med i reg.beviset. Det är bulta ur och bulta i för varje besiktning, men nu när man lärt sig tar det ca 15 min i varje riktning. Och det känns bara bra att ha buren där vid race, ger en viss trygghet, måhända mer upplevd än faktisk.

Posted: Tue 16 Sep 2008, 21:58
by Niklas Falk
Magnus Claesson wrote:Jag som trodde att alla hade regbesiktigat med bur? :D
Har du inte lärt dig vilket lotteri SBP är (både vid kontrollbesiktning och regbesiktning)?
En del inspektörer är glada typer som tycker det är skoj med entusiastfordon, andra är bokstavstrogna (efter egen tolkning) som muttrar om allt (som att instrumentbelysning skulle var så viktigt, i dagsljus... :)).

Posted: Tue 16 Sep 2008, 22:16
by Magnus Claesson
Niklas Falk wrote:
Magnus Claesson wrote:Jag som trodde att alla hade regbesiktigat med bur? :D
Har du inte lärt dig vilket lotteri SBP är (både vid kontrollbesiktning och regbesiktning)?
En del inspektörer är glada typer som tycker det är skoj med entusiastfordon, andra är bokstavstrogna (efter egen tolkning) som muttrar om allt (som att instrumentbelysning skulle var så viktigt, i dagsljus... :)).
Nu känns det ju som jag hetsade upp mig helt i onödan! :D
Jag är inte den som följer lagar och regler till punkt och pricka så nu är jag lugn igen...

Posted: Tue 16 Sep 2008, 22:21
by Hans Drangel
Magnus Claesson wrote:
Niklas Falk wrote:
Magnus Claesson wrote:Jag som trodde att alla hade regbesiktigat med bur? :D
Har du inte lärt dig vilket lotteri SBP är (både vid kontrollbesiktning och regbesiktning)?
En del inspektörer är glada typer som tycker det är skoj med entusiastfordon, andra är bokstavstrogna (efter egen tolkning) som muttrar om allt (som att instrumentbelysning skulle var så viktigt, i dagsljus... :)).
Nu känns det ju som jag hetsade upp mig helt i onödan! :D
Jag är inte den som följer lagar och regler till punkt och pricka så nu är jag lugn igen...
Jag och många med mig har besiktigat bilen flera gånger med båge i utan att få anmärkning (bur är väl iofs mer iögonfallande).

Posted: Tue 16 Sep 2008, 22:26
by Niklas Falk
Hans Drangel wrote:Jag och många med mig har besiktigat bilen flera gånger med båge i utan att få anmärkning (bur är väl iofs mer iögonfallande).
Jo, när 3punktsbältet blockeras totalt av burröret så skulle de nog kommentera det :D
Med lite god vilja så kan man få det att fungera som icke rullbälte...

En liten effekt av detta blir nog att det får pillas lite i Roadsportreglementet också (nåt som jag redan var beredd på av helbilsgodkännandeanledning)

Posted: Wed 17 Sep 2008, 06:39
by Mats Lundin
Hans Drangel wrote: Jag och många med mig har besiktigat bilen flera gånger med båge i utan att få anmärkning (bur är väl iofs mer iögonfallande).
Bågen sitter kvar i bilen vid besiktning, det är bara främre burdelen som tas ur.

Posted: Wed 17 Sep 2008, 11:45
by Niklas Falk
Det var visst inte så illa, koden försvinner ur systemet och det blir en uppstramning av tolkandet (trafikfarligheten skall bedömas mera lika).

"StandardRallybil" är trots det fortfarande intressant för egen del.

Posted: Wed 17 Sep 2008, 14:04
by Fredrik Henriksson
Tid för registreringsbesiktning är bokad kl.08:20 imorgonbitti.

Vad jag förstår väger dom bilen mm(undra vad det står för däckbredd nu, funkar det att åka in med mina Kuhmo? :? ). Mao kommer en betydligt lägre vikt stå på regbeviset. Jag klantar inte till nånting nu vad det gäller roadsport C eller förbiser nåt importante?

Posted: Wed 17 Sep 2008, 14:09
by Niklas Falk
Vilken ändring har du beställt Regbesiktning för?

Tänk på att allt annat än det du skall regbesikta ändring för måste vara original. Det går inte att regbesikta en båge och ha coliover monterade.
Samma gäller (ska gälla då):
Ratt
Stol
Bälte
Lampor
Bromsar
etc etc etc

Nu är jag osäker på om man måste speca ändringen eller om man kan åka in med en jättelista med ändringar.

Posted: Wed 17 Sep 2008, 14:22
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:Vilken ändring har du beställt Regbesiktning för?

Tänk på att allt annat än det du skall regbesikta ändring för måste vara original. Det går inte att regbesikta en båge och ha coliover monterade.
Samma gäller (ska gälla då):
Ratt
Stol
Bälte
Lampor
Bromsar
etc etc etc

Nu är jag osäker på om man måste speca ändringen eller om man kan åka in med en jättelista med ändringar.
Helv..te! Stolar kan jag ju byta men lampor och coilover finns ju inte en chans! : :shock: :( Coilover kan jag ju kanske ringa och lägga till men lamporna går nog inte igenom om dom verkligen börjar mäta med alla vinklar och och paragraftjosan som man måste ta hänsyn till... De funkar ju med vanlig besiktning på lamporna varför skulle dom kräva exakt orginal på regbes då? :?

Posted: Wed 17 Sep 2008, 14:25
by Dennis Kullman
Fredrik Henriksson wrote:Helv..te! Stolar kan jag ju byta men lampor och coilover finns ju inte en chans! : :shock: :( Coilover kan jag ju kanske ringa och lägga till men lamporna går nog inte igenom om dom verkligen börjar mäta med alla vinklar och och paragraftjosan som man måste ta hänsyn till... De funkar ju med vanlig besiktning på lamporna varför skulle dom kräva exakt orginal på regbes då? :?
Kraven är desamma, men inte kontrollomfattningen... :roll:

Posted: Wed 17 Sep 2008, 14:33
by Fredrik Henriksson
Dennis Kullman wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Helv..te! Stolar kan jag ju byta men lampor och coilover finns ju inte en chans! : :shock: :( Coilover kan jag ju kanske ringa och lägga till men lamporna går nog inte igenom om dom verkligen börjar mäta med alla vinklar och och paragraftjosan som man måste ta hänsyn till... De funkar ju med vanlig besiktning på lamporna varför skulle dom kräva exakt orginal på regbes då? :?
Kraven är desamma, men inte kontrollomfattningen... :roll:
Vete fasen om jag vågar chansa på att åka in... :?

Posted: Wed 17 Sep 2008, 16:10
by Fredrik Henriksson
Ringde till besiktningshallen och pratade direkt med den besiktningsman som skall besiktiga min bil imorgon. Han verkade vettig så jag åker in på vinst å förlust... :shock:

Posted: Wed 17 Sep 2008, 16:12
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Ringde till besiktningshallen och pratade direkt med den besiktningsman som skall besiktiga min bil imorgon. Han verkade vettig så jag åker in på vinst å förlust... :shock:
Lycka till, annars har du att göra i vinter.
Det är lite jobb att bygga tillbaka men det går ju.

Posted: Wed 17 Sep 2008, 16:26
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Ringde till besiktningshallen och pratade direkt med den besiktningsman som skall besiktiga min bil imorgon. Han verkade vettig så jag åker in på vinst å förlust... :shock:
Lycka till, annars har du att göra i vinter.
Det är lite jobb att bygga tillbaka men det går ju.
Sa till honom att jag hade coilover och andra ljusen samt glasfiber högt och lågt så de vet ju om vad som väntar iaf. Han frågade om ljusbilden var ok och sa sedan "ja ja, men då löser det sig..." Så vi får väl hoppas att det gör det också. Jag är inte rädd för att bygga tillbaka, snarare rädd för vad som händer med Knutstorp om den inte går igenom...
Känner dock att detta är för viktigt, jag vill att det står bur i mina regpapper...

Posted: Wed 17 Sep 2008, 16:54
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Känner dock att detta är för viktigt, jag vill att det står bur i mina regpapper...
När du är klar, kan du fråga om "Standardrallybil" hade fungerat (Öppet karrosseri utan baksäte verkar vara en udda fågel men det kanske kan accepteras)?
Om du får positivt bemötande så skall den stationen/regbesiktaren noteras, ta namnet. :)

Posted: Wed 17 Sep 2008, 19:59
by Magnus Claesson
Fredrik Henriksson wrote:
Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Ringde till besiktningshallen och pratade direkt med den besiktningsman som skall besiktiga min bil imorgon. Han verkade vettig så jag åker in på vinst å förlust... :shock:
Lycka till, annars har du att göra i vinter.
Det är lite jobb att bygga tillbaka men det går ju.
Sa till honom att jag hade coilover och andra ljusen samt glasfiber högt och lågt så de vet ju om vad som väntar iaf. Han frågade om ljusbilden var ok och sa sedan "ja ja, men då löser det sig..." Så vi får väl hoppas att det gör det också. Jag är inte rädd för att bygga tillbaka, snarare rädd för vad som händer med Knutstorp om den inte går igenom...
Känner dock att detta är för viktigt, jag vill att det står bur i mina regpapper...
Är det i Borås så var han riktigt bra att ha att göra med! Tror dom bara har en som regbesiktigar i Borås...

Posted: Wed 17 Sep 2008, 22:22
by Fredrik Henriksson
Besiktigar i Kinna.

Pratade sista ggn med SBP ingenjörer/tekniker kl fyra och det sista beskedet dom kom med är att dom vet varken ut eller in. De har varit nerringda idag men han gav mig rådet att regbesiktiga bilen för det här kan bli rörigt då de får mixade signaler...

Posted: Wed 17 Sep 2008, 22:48
by Niklas Falk
Har man inga planer på regbesiktning den närmaste månaden så kan det vara läge att vänta ut praxis för att se vad man ska anpassa sig emot.
Undrar om det finns en teoretisk att få vettig info öht i regbesiktningsfrågor nu.
Men jag ska nog försöka att skicka iväg ett mail imorgon (telefon lär bli lite bökigt med mina frågor, men har man mailet som manus kan det funka ändå).

Vi får väl inte smussla med resultatet efteråt :)

Posted: Thu 18 Sep 2008, 09:04
by Fredrik Henriksson
Åkte in för registreringsbesiktning men det blev ett antiklimax...

Han tittade på bilen och sa: "Men, det är ju en skyddsbåge, ingen bur. En sådam behöver du ingen registreringsbesiktning på för en två sitsig bil. Det är helt ok att ha en sådan så länge bilen inte är helbilsgodkänd."
Jag proppsade och till slut gick vi iväg och ringde varpå samma besked levererades. Kommer inte vara några problem att besiktiga med bur på icke helbilsgodkänd bil framöver ändå. Koden försvinner sa han men de kommer att skriva in "skyddsbåge" manuellt i handlingarna... :)

Sparade jag besiktningsslanten och fick en morgontur i världens roligaste bil! :D 8)

Posted: Thu 18 Sep 2008, 09:29
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Sparade jag besiktningsslanten och fick en morgontur i världens roligaste bil! :D 8)
"Standardrallybil" då (utvägen för Helbilsgodkända med Helbur kanske)?

Posted: Thu 18 Sep 2008, 13:05
by Dennis Kullman
Fredrik Henriksson wrote: Han tittade på bilen och sa: "Men, det är ju en skyddsbåge, ingen bur. En sådam behöver du ingen registreringsbesiktning på för en två sitsig bil. Det är helt ok att ha en sådan så länge bilen inte är helbilsgodkänd."
Var hittar han stöd för det påståendet? Hade ju sparat mig några timmar i somras när jag för första gången på 7 år råkade på en besiktningsman som direkt sa: "jaha, här krävs registreringsbesiktning" (eller demontering). :evil: