Är det någon som kan tipsa om vad som kan orsaka följande problem för en omodifierad 1.8 VVT?
Allt oftare när bilen står på tomgång, eller man håller på att parkera eller vända, så hackar motorn till. Det har hänt att den stannat. Från början hände det bara när det var kallt och fuktigt ute och innan bilen blivit riktigt varm, men nu händer det även när både bilen och vädret är varmt. Inga ODB-koder kommer upp och jag har provat att byta tändspolar, tändstift och tändkablar. Problemet förekommer även när TEN är ansluten till GND i diagnosuttaget. Första 30 sekunderna på denna filmen visar varvräknaren när motorn hostar till 2 gånger: https://photos.app.goo.gl/X8jLAwdocgZqRSwNA
Visserligen behöver man ingen tomgång väl ute på banan, men det är irriterande ändå.
Tomgångsproblem
Tomgångsproblem
Martin Kristell Karlskrona NBFL 2003
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Tomgångsproblem
Om filmen visar en kallstart så har du nåt knas med tomgångsmotorn eftersom tomgång en ska vara betydligt högre än 1000 under uppvärmningen (och sen sjunka ner) vill jag minnas.
Koppla ur tomgångsmotorn och se om det beter sig likadant (dvs om den gör nåt).
Koppla ur tomgångsmotorn och se om det beter sig likadant (dvs om den gör nåt).
Re: Tomgångsproblem
Det var andra eller tredje starten som fastnade på filmen. Vid första starten hamnar tomgången på ca 1400, men vid det varvtalet går den jämnt.
Martin Kristell Karlskrona NBFL 2003
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Tomgångsproblem
Då är tomgångsförhöjningen ok, men det kan vara värt att koppla ur tomgångsmotorn, och justera tomgång med nålventilen på toppen av insuget (rör inte spjällskruven), för att se om beteendet ändras.
Sannolikt inte kamsensor, vevsensor eller tändspole. De brukar strula vid värme.
Tempsensor brukar inte variera på det viset.
Sannolikt inte kamsensor, vevsensor eller tändspole. De brukar strula vid värme.
Tempsensor brukar inte variera på det viset.
Re: Tomgångsproblem
Problemet försvann efter en dag på Gelleråsen. Jag får återkomma när felet är tillbaka eller orsaken identifierad. Innan det försvann noterade jag att motorn kunde hacka till även vid körning i jämn fart strax över 2000 rpm på hög växel.
Martin Kristell Karlskrona NBFL 2003
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Tomgångsproblem
Fukt nånstans då, när en längre period med högre temperatur löser problem.
Var beredd på att det återkommer.
Var beredd på att det återkommer.
Re: Tomgångsproblem
Felet kom och gick. Det var ofta tillbaka efter att bilen stått oanvänd ett tag. Byte av vevaxelsensor botade problemen.
Martin Kristell Karlskrona NBFL 2003