Page 1 of 1

Koppla ur ABS = 5% mindre vikt?

Posted: Sun 31 Aug 2008, 20:10
by Per Hammarsjö
Hej hej!

Har varit lite tyst ett tag.. Men funderade häromdagen på detta med ABS.

Om jag kopplar ur dom på bilen får jag då plocka de där extra kilona? Eller är det regbes som räknas?

// Per

Re: Koppla ur ABS = 5% mindre vikt?

Posted: Sun 31 Aug 2008, 20:34
by Josen
Per Hammarsjö wrote:Hej hej!

Har varit lite tyst ett tag.. Men funderade häromdagen på detta med ABS.

Om jag kopplar ur dom på bilen får jag då plocka de där extra kilona? Eller är det regbes som räknas?

// Per
Inte för att vara negativ men bilar efter -98 ( NB) faller väl under ett hårdare typgodkännade (helbil) så tror det blir svårt. Men varför vill du ta bort den - du verkar ju kunna bromsa otroligt sent ?

Posted: Sun 31 Aug 2008, 20:38
by Per Hammarsjö
Funderar lite på för och emot.. En lättare bil är ju alltid trevligt..

Men om det är helbilsgodkännande får jag ju inte byta dämpare och fjädrar heller? ;)

Min tanke var mest på vad domare/besiktningsmän säger. Finns den inte där så finns den ju inte där....

Kanske att den måste funka vid SBP-kontroll...?

Posted: Sun 31 Aug 2008, 22:11
by Fredrik Henriksson
Per Hammarsjö wrote: Finns den inte där så finns den ju inte där....
Tog jag för givet. Hade tidigare funderingar på att plocka min...

Posted: Sun 31 Aug 2008, 22:23
by Niklas Falk
Jag är lite osäker på om det räcker att "ta bort" den elektroniskt eller fysiskt, kolla med Kjell Löf vettja, seriens tekiker.

Men Om man bara plockar bort den elektroniskt så blir det inte frågan om att koppla in den och barlasta vid regn, det blir att lämna in en ny vagndeklaration.
Kopplar du bort den vid säsongens början så ska den vara borta hela tiden.

SBP kan ju kolla detta med ABS-lampans beteende vid start (självkontrollen). Men man kan ha tur och de inte märker att lampan är svart hela tiden...

Posted: Sun 31 Aug 2008, 22:42
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote: SBP kan ju kolla detta med ABS-lampans beteende vid start (självkontrollen). Men man kan ha tur och de inte märker att lampan är svart hela tiden...
Går ju att koppla ett relä alt styra lampan mot annan "slockna vid start lampa". :)

Posted: Sun 31 Aug 2008, 22:45
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Går ju att koppla ett relä alt styra lampan mot annan "slockna vid start lampa". :)
Behövs inget relä, laddlampan beter sig ungefär likadant...

Posted: Mon 01 Sep 2008, 02:15
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Går ju att koppla ett relä alt styra lampan mot annan "slockna vid start lampa". :)
Behövs inget relä, laddlampan beter sig ungefär likadant...
Kan inget om el. Batteri + - och en lampa emellan och det lyser. Där har vi nivån ungefär. Tyckte relä lät bra... :lol:
Men ge mig en bok om bilelektricitet och jag kommer nörda ner mig rejält i det... :oops:

Posted: Tue 02 Sep 2008, 12:20
by Peter Ennerfelt
Säger bilprovningens hemsida:


Lampan för ABS-bromsarna lyser


Om lampan för ABS-bromsarna lyser underkänns fordonet med krav på efterkontroll eftersom lampan indikerar ett fel i systemet.