Långloppsteam
Posted: Fri 29 Aug 2008, 00:09
Jag funderar lite kring möjligheterna kring att få ihop ett långloppsteam där samtliga deltagare(bildelägare) drar sitt strå till stacken efter bästa förmåga...
Min tanke är att detta skall vara ett billigt sätt för den som vill köra men idag inte har råd/plats/mekkunskap mm vilket krävs för att driva en egen bil i sprintserierna. Detta team skulle även kunna attrahera den som idag åker sprint, dels blir det mer åka under året men man får också chansen att mäta sig med andra förare på exakt samma vilkor, det blir ju en tävling i tävlingen... Sen är det ju alltid kul att ha projekt ihop med andra med gemmensamt intresse.
Vad behövs och vad skulle det kosta?....
Tanken är att köra i MSLS där det redan går två Miator.
Man kör 6 race på en säsong (i år 4 på Linköpings m-stadion och två på Mantorp) där varje race pågår 8 timmar.
Får vi ihop 8 förare(bildelägare) så blir det 1 timmes körning per förare vilket är mkt åka för den lilla pengen jag redovisar nedan...
Serieanmälan: 4500:-
Startavgifter för 6 race: 15 000:-
Totti: 19 500:- delat på 8 deltagare vilket ger en kostnad per förare på knappt 2500:- för 6 RACE!!!!!
Transponder, lunch(för max 6st), kaffe samt El 220V ingår d.v.s är gratis...
Nästa grej är bilen...
Magnus "Viking" hämtade hem en Tysk NA 1.8 och bevisade att det går att ha bilen i Sverige besiktigad och klar för ca 35 000:-
Sen ska det bara på Tein Flex, BASTA!!! Lägger man sen till R-däck, krängare och vagnbok så landar på ca 60 000:- vilket ger en investeringskostnad på 7 500:- per förare...
Bur, trimning/tuning, mek, plastning(lovar att plasta skiten ur bilen, finns ju ingen viktgräns), garage får vi alla var och en försöka dra sitt strå till stacken med efter bästa förmåga.
Vill man hoppa av teamet så kan man sälja sin andel till någon annan MX5racingclub-medlem...
Att köpa bil för 7500:- och sedan åka varje säsong för 2500:-(minus soppapengar, personlig utr och renoveringsbudget) och ha skitkul med ett gäng raceidioter måste väl vara ett svinbra upplägg!?
Nu spånar jag lite för att stämma av intresset så det finns säkert en och annan brist i min kalkyl. Men kan man bara dela på "fixarbördan"(blir aldrig rättvist, men bara viljan finns) så borde ekonomiresonemanget stämma någorlunda...
Sen kanske man kan starta en bidrags/tiggar/sponsors-frontning mot våran klubb om det görs som ett MX5Racingclubprojekt där klubben är andelsägare... *med lite seriositet i tanken* Jäkligt bra reklam för klubben med en "klubb-bil"...
Så spåna på... Hoppas på något svar i denna tråden iaf...
Edit: Såg att JOnas svarat på mitt OT-inlägg i skärmbreddartråden ang bilda team, så ett svar är iaf inkommet...
/Fredrik
Min tanke är att detta skall vara ett billigt sätt för den som vill köra men idag inte har råd/plats/mekkunskap mm vilket krävs för att driva en egen bil i sprintserierna. Detta team skulle även kunna attrahera den som idag åker sprint, dels blir det mer åka under året men man får också chansen att mäta sig med andra förare på exakt samma vilkor, det blir ju en tävling i tävlingen... Sen är det ju alltid kul att ha projekt ihop med andra med gemmensamt intresse.
Vad behövs och vad skulle det kosta?....
Tanken är att köra i MSLS där det redan går två Miator.
Man kör 6 race på en säsong (i år 4 på Linköpings m-stadion och två på Mantorp) där varje race pågår 8 timmar.
Får vi ihop 8 förare(bildelägare) så blir det 1 timmes körning per förare vilket är mkt åka för den lilla pengen jag redovisar nedan...
Serieanmälan: 4500:-
Startavgifter för 6 race: 15 000:-
Totti: 19 500:- delat på 8 deltagare vilket ger en kostnad per förare på knappt 2500:- för 6 RACE!!!!!
Transponder, lunch(för max 6st), kaffe samt El 220V ingår d.v.s är gratis...
Nästa grej är bilen...
Magnus "Viking" hämtade hem en Tysk NA 1.8 och bevisade att det går att ha bilen i Sverige besiktigad och klar för ca 35 000:-
Sen ska det bara på Tein Flex, BASTA!!! Lägger man sen till R-däck, krängare och vagnbok så landar på ca 60 000:- vilket ger en investeringskostnad på 7 500:- per förare...
Bur, trimning/tuning, mek, plastning(lovar att plasta skiten ur bilen, finns ju ingen viktgräns), garage får vi alla var och en försöka dra sitt strå till stacken med efter bästa förmåga.
Vill man hoppa av teamet så kan man sälja sin andel till någon annan MX5racingclub-medlem...
Att köpa bil för 7500:- och sedan åka varje säsong för 2500:-(minus soppapengar, personlig utr och renoveringsbudget) och ha skitkul med ett gäng raceidioter måste väl vara ett svinbra upplägg!?
Nu spånar jag lite för att stämma av intresset så det finns säkert en och annan brist i min kalkyl. Men kan man bara dela på "fixarbördan"(blir aldrig rättvist, men bara viljan finns) så borde ekonomiresonemanget stämma någorlunda...
Sen kanske man kan starta en bidrags/tiggar/sponsors-frontning mot våran klubb om det görs som ett MX5Racingclubprojekt där klubben är andelsägare... *med lite seriositet i tanken* Jäkligt bra reklam för klubben med en "klubb-bil"...
Så spåna på... Hoppas på något svar i denna tråden iaf...
Edit: Såg att JOnas svarat på mitt OT-inlägg i skärmbreddartråden ang bilda team, så ett svar är iaf inkommet...
/Fredrik