Page 1 of 1

Om det fanns en säck pengar att ösa ur...

Posted: Sun 02 Mar 2008, 00:43
by Fredrik Henriksson
så skulle jag inte säga nej till hardtoppen och dörrarna från denna firman... :)
http://www.axispowerracing.com/miatapar ... a_Exterior

Orginaldörrar och hardtopp väger ju en del...

Posted: Sun 02 Mar 2008, 00:55
by Niklas Falk
Det är billigare att köra med en modell som redan är viktad rätt (dvs inget behov av att lätta) :D

Posted: Sun 02 Mar 2008, 01:18
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:Det är billigare att köra med en modell som redan är viktad rätt (dvs inget behov av att lätta) :D
Ibland e man trög, inte säker på att jag hänger med... :?: :)

Posted: Sun 02 Mar 2008, 11:08
by Dennis Kullman
Fredrik Henriksson wrote:
Niklas Falk wrote:Det är billigare att köra med en modell som redan är viktad rätt (dvs inget behov av att lätta) :D
Ibland e man trög, inte säker på att jag hänger med... :?: :)
Niklas menar att om du väljer en bil som redan från början ligger på gränsen mellan i vårt fall Roadsport C och B, så får/behöver du inte lätta - för då hamnar du på fel sida gränsen, d v s i B. :D

Posted: Sun 02 Mar 2008, 12:12
by Fredrik Henriksson
Dennis Kullman wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
Niklas Falk wrote:Det är billigare att köra med en modell som redan är viktad rätt (dvs inget behov av att lätta) :D
Ibland e man trög, inte säker på att jag hänger med... :?: :)
Niklas menar att om du väljer en bil som redan från början ligger på gränsen mellan i vårt fall Roadsport C och B, så får/behöver du inte lätta - för då hamnar du på fel sida gränsen, d v s i B. :D
Aha, får skylla kolan i roten på att jag svarade sent igår kväll. :lol:
Men då får man ju gå ifrån miatan, den väger ju, beroende på årsmodell och tillbehör, ca 200kg från gränsen orginal om man inte lättar. :)

Posted: Sun 02 Mar 2008, 12:16
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Aha, får skylla kolan i roten på att jag svarade sent igår kväll. :lol:
Men då får man ju gå ifrån miatan, den väger ju, beroende på årsmodell och tillbehör, ca 200kg från gränsen orginal om man inte lättar. :)
En 99a med ABS har gränsen vid 1080kg, inte alls svårt att nå (jag är under med tom tank och då väger min bur lite mer än en båge).

Posted: Sun 02 Mar 2008, 12:43
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Aha, får skylla kolan i roten på att jag svarade sent igår kväll. :lol:
Men då får man ju gå ifrån miatan, den väger ju, beroende på årsmodell och tillbehör, ca 200kg från gränsen orginal om man inte lättar. :)
En 99a med ABS har gränsen vid 1080kg, inte alls svårt att nå (jag är under med tom tank och då väger min bur lite mer än en båge).
Ger ABS så stort tillägg, 100kg? Gränsen är väl 7kg/hk dvs:
NA 1.6: 116hk*7= viktgräns 812kg utan ev tillägg.
NA 1.8: 131hk*7= viktgräns 917kg utan ev tillägg.
NB 1.8: 140hk*7= viktgräns 980kg utan ev tillägg.

Eller har jag fel? Lite förbryllande reglemente. :roll: :)
Läste också att man inte får använda kolfiberbromsar (högst upp sida 6, SBF regler). Menar dom bromsbackar? Isf är väl inte Pean beläggen ok?

Posted: Sun 02 Mar 2008, 13:27
by Niklas Falk
140+5%(datorsprut är programmerbart) ger 147hk. 7kg/hk ger 1029kg. 5% tillägg för ABS ger 1080kg.

Det bli enklare om man separerar tilläggen i effektillägg och vikttillägg, även om de får samma effekt :) oavsett.

Posted: Sun 02 Mar 2008, 15:45
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:140+5%(datorsprut är programmerbart) ger 147hk. 7kg/hk ger 1029kg. 5% tillägg för ABS ger 1080kg.

Det bli enklare om man separerar tilläggen i effektillägg och vikttillägg, även om de får samma effekt :) oavsett.
I see, dessa tillägg...
Kör du med programmerbart sprut? MS? :)

Posted: Sun 02 Mar 2008, 16:01
by Dennis Kullman
Fredrik Henriksson wrote:Kör du med programmerbart sprut?
Det gör vi allihop (original betraktas som programmerbart...)

Posted: Sun 02 Mar 2008, 17:11
by Fredrik Henriksson
Dennis Kullman wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Kör du med programmerbart sprut?
Det gör vi allihop (original betraktas som programmerbart...)
:?: Är det för att de går att programera om? Konstigt isf att få tillägg för att man kan ändra något. Motorn är ju också "trimmbar" men den får man ju inte hk-tillägg för bara för att det går att ändra effekt. Isf blir ju det givet att pilla med motorstyrning om man redan är "straffad" för det, eller är jag fel ute? :)

Posted: Sun 02 Mar 2008, 17:18
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:
Dennis Kullman wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Kör du med programmerbart sprut?
Det gör vi allihop (original betraktas som programmerbart...)
:?: Är det för att de går att programera om? Konstigt isf att få tillägg för att man kan ändra något. Motorn är ju också "trimmbar" men den får man ju inte hk-tillägg för bara för att det går att ändra effekt. Isf blir ju det givet att pilla med motorstyrning om man redan är "straffad" för det, eller är jag fel ute? :)
Du håller på att lära dig hitta i snårskogen, att var förvirrad är normaltillståndet :)
Normal fysisk trimning går alldeles utmärkt att kontrollera med skjutmått mm, elektronisk trimning är stört omöjlig att kontrollera. Detta är en av anledningar att alla insprutningssystem som är datorstyrda får 5% tillägg för möjligheten till omprogrammering.
90-97 finns det ju chip till (men inga bra eftersom du behöver tuna individuellt för att få ut nåt). Sök lite på BaktusBror så kan du få lite tips hur man kan modda för att kunna köra med flera olika mappar etc (minns inte vilka årsmodeller hans trix fungerar till).
99+ är inte lika "enkelt" eftersom minnet ligger i samma krets som processorn. Men det finns en teoretisk möjlighet (även om man behöver support av Mazda för att lyckas).