Problem med IAC?
Posted: Sun 24 Aug 2008, 13:36
Jag har gjort en likadan reroute som Henrik Pihl (tackar för tipsen) och har reparerat och lindat om mitt spräckta grenrör (det gick nog sönder när vi puttade upp min stackars bil på släpet på Sturup).
Nu när jag fått ihop allting (diffen också!) och skulle köra en runda så gick bilen bra till en början, men när den blivit riktigt varm, så började den gå dåligt. Jag hade varvat ur den ordentligt och sjönk sen ner på 2-3000 rpm där den började gå ryckigt med konstant gas. Om jag accelererade tyckte jag att den gick som den skulle. När jag stannade för att se ifall det var något större fel, så gick den riktigt ojämnt på tomgång. Den sjönk snabbt till ca 300 rpm, sen studsade den upp till ca 1100 rpm för att sjunka likadant igen osv.
Vad är fel egentligen? Så här har den verkligen inte gått tidigare. Jag har kollat i Enthusiast's shop manual och där tycker jag mig se att ISC valve eller Air valve kan vara kass. Då kopplar jag det till att omdragningen av kylvätskan ger fel temperatur i IAC delarna. Kan det vara så? Jag har kvar småslangarna i T-korset vid gamla termostathuset. Det kan ju vara så att vattnet inte vill ut till IAC från högersidan av motorn, eftersom trycket där är lägre när man bytt till en tjockare slang på baksidan av toppen. Jag tycker att slangarna vid IAC är svalare än den stora slangen som går mellan kylaren och toppens baksida. Eller det kanske inte har någon betydelse? Och Henrik verkar inte haft några såna här problem heller.
Vad resulterar en halvöppen Air valve i när motorn är varm? Den ska ju stänga då, men om den är öppen, blir då blandningen för fet?
Den enda egentliga ändringen sedan det fungerade är ju rerouten. Jag blir inte klok på detta...
Nu när jag fått ihop allting (diffen också!) och skulle köra en runda så gick bilen bra till en början, men när den blivit riktigt varm, så började den gå dåligt. Jag hade varvat ur den ordentligt och sjönk sen ner på 2-3000 rpm där den började gå ryckigt med konstant gas. Om jag accelererade tyckte jag att den gick som den skulle. När jag stannade för att se ifall det var något större fel, så gick den riktigt ojämnt på tomgång. Den sjönk snabbt till ca 300 rpm, sen studsade den upp till ca 1100 rpm för att sjunka likadant igen osv.
Vad är fel egentligen? Så här har den verkligen inte gått tidigare. Jag har kollat i Enthusiast's shop manual och där tycker jag mig se att ISC valve eller Air valve kan vara kass. Då kopplar jag det till att omdragningen av kylvätskan ger fel temperatur i IAC delarna. Kan det vara så? Jag har kvar småslangarna i T-korset vid gamla termostathuset. Det kan ju vara så att vattnet inte vill ut till IAC från högersidan av motorn, eftersom trycket där är lägre när man bytt till en tjockare slang på baksidan av toppen. Jag tycker att slangarna vid IAC är svalare än den stora slangen som går mellan kylaren och toppens baksida. Eller det kanske inte har någon betydelse? Och Henrik verkar inte haft några såna här problem heller.
Vad resulterar en halvöppen Air valve i när motorn är varm? Den ska ju stänga då, men om den är öppen, blir då blandningen för fet?
Den enda egentliga ändringen sedan det fungerade är ju rerouten. Jag blir inte klok på detta...