Page 1 of 1
Varvstopp
Posted: Fri 15 Aug 2008, 10:48
by mickeh
Hej!
Har Miatan (NA) något övervarvningsskydd?
Har av nån anledning inte vågat prova...
Posted: Fri 15 Aug 2008, 11:55
by Andreas E
Japp, det har den. Tror det ligger vid ca 7200 rpm.
Miatan är ordentligt ihopskruvad så att prova att dra den så långt det går någon gång är inget problem.
/Andreas K
Posted: Fri 15 Aug 2008, 12:04
by Niklas Falk
6900 eller 7200 beroende på årsmodell. Nålen på Varvräknaren visar oftast lite mera.
Gnäll inte på att motorn är trött om du inte använder hela registret
Posted: Fri 15 Aug 2008, 12:07
by Dennis Kullman
Jag använder stoppet som signal till att lägga in nästa växel.
Posted: Fri 15 Aug 2008, 16:14
by mickeh
Hehe, bra! Kan vara bra att veta inför mitt första konbanerace på söndag
Tack!
Posted: Fri 15 Aug 2008, 22:06
by Cyberoid
Niklas Falk wrote:6900 eller 7200 beroende på årsmodell. Nålen på Varvräknaren visar oftast lite mera.
Vilka årsmodeller har vilket stopp?
Posted: Fri 15 Aug 2008, 22:26
by Niklas Falk
Cyberoid wrote:Niklas Falk wrote:6900 eller 7200 beroende på årsmodell. Nålen på Varvräknaren visar oftast lite mera.
Vilka årsmodeller har vilket stopp?
1,6orna har äkta 7200 har jag för mig. 99 har 6900, det
vet jag (Stackräknaren visa de jättetydligt innan jag ändrade)
Om ODB-I (och ODB-II) 1,8 har 6å9 eller 7å2 går nog att söka fram, men det är lite svårt att hitta riktiga varvtal och inte glädjevisande originalmätare.
01-05 har jag inte heller riktig koll på (mätaren i den röde visar ca 7å2 men vad det är i verkligheten vet jag inte).
Jag vet iaf att det är lite blandat (iaf när det gäller medvetenheten om det). Det är ju minst fem ECUgenerationer/varianter som finns mellan 1989-2005.
Re: Varvstopp
Posted: Fri 13 Feb 2009, 13:44
by mickeh
Är det nån som har koll på om man kan bygga en egen varvtalsregulator till Miatan? (1994)
Re: Varvstopp
Posted: Fri 13 Feb 2009, 13:55
by Niklas Falk
mickeh wrote:Är det nån som har koll på om man kan bygga en egen varvtalsregulator till Miatan? (1994)
ODB-I 1,8 har ju knäckts av Baktusbror mfl så den ECUn kan du sockla minnet på och programmera precis som du vill. "Lite" läsning i ämnet:
Socketing ECU?
Ett försök att sammanfatta det:
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?p=3054652
Det du missar mot en MSPNP är bredbandsinput och att köra med MAP (utan MAF), förutom loggingmöjlighet som germöjlighet till autotuning etc etc.
Vill du bara flytta varvstoppet 5-10% så går det bra att byta kristall för en tia.