Varvstopp

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Varvstopp

Post by mickeh »

Hej!
Har Miatan (NA) något övervarvningsskydd?
Har av nån anledning inte vågat prova... ;-)
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Japp, det har den. Tror det ligger vid ca 7200 rpm.
Miatan är ordentligt ihopskruvad så att prova att dra den så långt det går någon gång är inget problem.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

6900 eller 7200 beroende på årsmodell. Nålen på Varvräknaren visar oftast lite mera.
Gnäll inte på att motorn är trött om du inte använder hela registret :)
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Jag använder stoppet som signal till att lägga in nästa växel. :wink:
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Post by mickeh »

Hehe, bra! Kan vara bra att veta inför mitt första konbanerace på söndag ;-)
Tack!
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:6900 eller 7200 beroende på årsmodell. Nålen på Varvräknaren visar oftast lite mera.
Vilka årsmodeller har vilket stopp?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:
Niklas Falk wrote:6900 eller 7200 beroende på årsmodell. Nålen på Varvräknaren visar oftast lite mera.
Vilka årsmodeller har vilket stopp?
1,6orna har äkta 7200 har jag för mig. 99 har 6900, det vet jag (Stackräknaren visa de jättetydligt innan jag ändrade) :)
Om ODB-I (och ODB-II) 1,8 har 6å9 eller 7å2 går nog att söka fram, men det är lite svårt att hitta riktiga varvtal och inte glädjevisande originalmätare.
01-05 har jag inte heller riktig koll på (mätaren i den röde visar ca 7å2 men vad det är i verkligheten vet jag inte).

Jag vet iaf att det är lite blandat (iaf när det gäller medvetenheten om det). Det är ju minst fem ECUgenerationer/varianter som finns mellan 1989-2005.
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Varvstopp

Post by mickeh »

Är det nån som har koll på om man kan bygga en egen varvtalsregulator till Miatan? (1994)
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Varvstopp

Post by Niklas Falk »

mickeh wrote:Är det nån som har koll på om man kan bygga en egen varvtalsregulator till Miatan? (1994)
ODB-I 1,8 har ju knäckts av Baktusbror mfl så den ECUn kan du sockla minnet på och programmera precis som du vill. "Lite" läsning i ämnet:
Socketing ECU?
Ett försök att sammanfatta det: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?p=3054652

Det du missar mot en MSPNP är bredbandsinput och att köra med MAP (utan MAF), förutom loggingmöjlighet som germöjlighet till autotuning etc etc.

Vill du bara flytta varvstoppet 5-10% så går det bra att byta kristall för en tia.
Post Reply