Page 1 of 1
Race-kat, värd besväret?
Posted: Thu 28 Dec 2017, 21:44
by Ulf G
Undrar om man får valuta för pengarna om man byter till en race kat, inte minst då det verkar vara besvärligt att besiktiga en bil med en sådan? Vinner man någon effekt????
Tacksam för synpunkter
Ulf
Re: Race-kat, värd besväret?
Posted: Fri 29 Dec 2017, 19:04
by Torbjorn968
Har aldrig haft några beskiktningsproblem. Förändringar i avgassystemet kräver en ommappning för att ge fullt utslag. Skulle rekommendera att du köper ett fullt system från ex vis Racing Beat, och sedan tar bilen till Turbocenter för ommappning av orginalbox. Alternativt skulle jag köra vidare standard.
http://www.racingbeateurope.com/mx-5-ex ... 378-c.aspn
Niklas kanske har ett bättre förslag
.
Torbjörn
Re: Race-kat, värd besväret?
Posted: Fri 29 Dec 2017, 23:21
by JOnas
Raka Rör/ A-alt i Balltorp, Mölndal. Finns 100 resp 200 cells. Lämna halva systemet på morgonen och hämta svetsat & klart på em.
De är dokumenterat duktiga.
http://www.a-alt-avgassystem.se/
Är katalysatorn kass eller igensatt så köp en från dem och låt de fixa´t.
Inga problem vid bes.
btw: Falk har gjort just detta tidigare.
God Fortsättning!
/ JOnas
Re: Race-kat, värd besväret?
Posted: Mon 01 Jan 2018, 19:12
by Ulf G
Det var nog så jag tänkte göra och eftersom bilen redan är mappad med bredbandsalmda och EMU styrbox, torde nog inte det behöva göra igen. Min fundering var nog närmast också att välja en 200 celler kat.
Ulf
Re: Race-kat, värd besväret?
Posted: Mon 01 Jan 2018, 20:12
by chriss
Jag kör med 100cells 3" racekat där orginal satt. Går nätt och jämnt genom besiktningen varje år för den blir snabbt kall. Brukar klä den i folie och be dem hålla en 4krpm en stund så får man upp lite temp i den.
Tycker att bilen går bättre med katten och gör nog mer än grenrör eller catback system.
Re: Race-kat, värd besväret?
Posted: Mon 01 Jan 2018, 21:18
by JOnas
100 cells är ju lite trögare på det. Köp en 200 cells så slipper du värma så mycket. Tänk på miljön vetja!