Mina ringa erfarenheter av ompackning av hjullager fram Mx 5
Posted: Sun 05 Mar 2017, 18:39
Tack vare vänliga Mx 5 kamrater fick jag några hjulnav att träna på o kunde då också lära mig hur ett trasigt/ skadat såg ut. Samtliga lager jag sött på är tillverkade av NTN i Japan, rimligen måste det vara OEM Wheel hubbs.
Här förklarar en auktoritet på spec. Miata race Cars Dave Wheeler Advanced Autosport
I see a couple causes.
1- We just plain abuse the $#!t out of them
2- Too much wheel offset puts even more stress on the bearing
3- lack of sufficent quantity and quality of grease as installed from the factory
4- Excessive heat when used in the rain, causes condensation inside the bearing. Then a rust pit and then failure. Especially if seals have been damaged during repacking
So what can we do
1- Nothing
2- nothing
3- repack with synthetic grease on a regular basis.
4- repack the wheel bearing after any rain race. Even one session. Replace the seals when needed
Dave
Här är den ursprungliga beskrivningen hur man gör av Karl Zimmerman som skrevs 2001http://forum.specmiata.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=44;t=000001;p=0
På denna länk finns utmärkta bilder hur man gör: http://www.miataturbo.net/suspension-br ... hub-75372/
Amerikanarna rekommenderar att man använder Amsoil Dominator racing grease (som är svårt att uppbringa i Europa, men finns här: https://www.ato24.de/en/amsoil-dominato ... 97-g.html9 alternativt Redline CV-2 som är mycket lättare att finna
Det svår är egentligen att inte skada den inre tätningen eller avgöra om den är OK. Denna packbox inte går att ersätta med universal, den är specialdesignad för ändamålet. Den finns inte som OEM reservdel men Advanced Autosport i USA säljer den: https://www.advanced-autosports.com/col ... ring-seals
En enklare o säkre metod att byta fett i hjullagren beskrivs nedan:
Leave the bearings in the retainer. Use solvent, rubber gloves, and a bristle brush to get the heavy stuff out. Use safety glasses and compressed air to blow the other crap out. Lather, rinse, repeat. When you're pretty sure the only thing you're blowing out is clean solvent, hit the next hub. When you're done with the last hub, the solvent will have evaporated in the first hub...add grease. Once you've greased the first hub, the solvent will have evaporated in the 2nd hub.
You'll never break a bearing retainer that way. It's quicker, and less frustrating. I could probably repack a set in the time you'd curse trying to get the bearings out of one hub."
Den tänkte jag använda på ett par nya hjulnav.
Lycka till!
Ulf G
Här förklarar en auktoritet på spec. Miata race Cars Dave Wheeler Advanced Autosport
I see a couple causes.
1- We just plain abuse the $#!t out of them
2- Too much wheel offset puts even more stress on the bearing
3- lack of sufficent quantity and quality of grease as installed from the factory
4- Excessive heat when used in the rain, causes condensation inside the bearing. Then a rust pit and then failure. Especially if seals have been damaged during repacking
So what can we do
1- Nothing
2- nothing
3- repack with synthetic grease on a regular basis.
4- repack the wheel bearing after any rain race. Even one session. Replace the seals when needed
Dave
Här är den ursprungliga beskrivningen hur man gör av Karl Zimmerman som skrevs 2001http://forum.specmiata.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=44;t=000001;p=0
På denna länk finns utmärkta bilder hur man gör: http://www.miataturbo.net/suspension-br ... hub-75372/
Amerikanarna rekommenderar att man använder Amsoil Dominator racing grease (som är svårt att uppbringa i Europa, men finns här: https://www.ato24.de/en/amsoil-dominato ... 97-g.html9 alternativt Redline CV-2 som är mycket lättare att finna
Det svår är egentligen att inte skada den inre tätningen eller avgöra om den är OK. Denna packbox inte går att ersätta med universal, den är specialdesignad för ändamålet. Den finns inte som OEM reservdel men Advanced Autosport i USA säljer den: https://www.advanced-autosports.com/col ... ring-seals
En enklare o säkre metod att byta fett i hjullagren beskrivs nedan:
Leave the bearings in the retainer. Use solvent, rubber gloves, and a bristle brush to get the heavy stuff out. Use safety glasses and compressed air to blow the other crap out. Lather, rinse, repeat. When you're pretty sure the only thing you're blowing out is clean solvent, hit the next hub. When you're done with the last hub, the solvent will have evaporated in the first hub...add grease. Once you've greased the first hub, the solvent will have evaporated in the 2nd hub.
You'll never break a bearing retainer that way. It's quicker, and less frustrating. I could probably repack a set in the time you'd curse trying to get the bearings out of one hub."
Den tänkte jag använda på ett par nya hjulnav.
Lycka till!
Ulf G