Page 1 of 1

Mysko vid kallstart

Posted: Wed 25 May 2016, 11:47
by Snailspeed
Efter vinterns modifiering med coolant reroute har jag fått ett konstigt beteende som jag inte blir klok på. Felet kommer bara vid kallstart när motorn är helt kall. Bilen startar klockrent och går på alla fyra men orkar nästan ingenting.
Har en liten uppförsbacke ut från parkeringen och det gäller att ha bra med gas och slira på kopplingen för att komma upp. Efter ett par hundra meter bluddrar motorn mer och mer för att till sist stanna helt. Går inte att starta igen förrän efter ungefär en minut. Då går hon riktigt igen och inga fler problem tills nästa kallstart. Försöker jag starta motorn direkt finns där inte ett liv och är jag lite för tidig tänder hon till lite men vill inte starta.

Jag har bytt bränslefilter, tändstift och provat andra tändkablar utan förändring. Mätte upp tempsensorn i AFM:en och den är hel.

Någon som känner igen problemet eller har någon idé vad det kan vara?

Re: Mysko vid kallstart

Posted: Wed 25 May 2016, 17:41
by Niklas Falk
Har du inte pillat runt tempsensorerna (är det inte två olika på din)?

Men eftersom den beter sig efter lite värme så kan det ju vara en sensor som fått spunk vid riktigt kallt.

Blir det någonsin bättre utan 'omstart"?

Re: Mysko vid kallstart

Posted: Wed 25 May 2016, 22:37
by Snailspeed
Sensorn för kylfläkten sitter i locket där termostathuset sitter i vanliga fall och sensorn för tempmätaren sitter i adaptern till rerouten. Inga av de kablarna är modifierade.

Lyckas jag hålla henne vid liv så går hon normalt så fort värmen börjar stiga.
Hade inga problem i början då hon stod i garaget. Där har det varit runt 15 grader som lägst i vinter.

Ska pröva att byta tempsensorn. Tror inte det är tändspolarna då det inte är så kraftiga misständningar utan mer alldeles för snålt med bränsle. Som om det inte chokas tillräckligt. Men detta är ju bara min känsla...

Re: Mysko vid kallstart

Posted: Fri 27 May 2016, 23:17
by Snailspeed
Hittade ett miataforum där det fanns en beskrivning på felkodsutläsare för bilar ned ODB 1. Mycket enkel då den består av en styck bygling, en lysdiod, ett motstånd med lämplig resistans för vald lysdiod och, om man vill, två bitar kabel till.

Man får ut blinksignaler som översätts till en- eller tvåsiffriga felkoder. Fanns med en tabell också som talar om vad koderna innebär.
Jag fick ut koderna 9 och 18.
9 är water thermistor, precis som Niklas tipsade om.
Men 18 finns inte med på någon lista som jag hittat på nätet. Någon som har en mer komplett?

Re: Mysko vid kallstart

Posted: Sat 28 May 2016, 21:24
by Snailspeed
Hittade på ett forum vad det ska vara för resistans vid tre olika temperaturer på tempgivaren.
Eftersom jag har en massa bråte från Citroëner i garaget kollade jag på Mecas hemsida om det kan finnas någon med rätt gänga. Och se, det fanns det. Letade i gömmorna i garaget, hittade en och mätte upp den vid -20°C, 20° och 80°. Den stämmde tilkräckligt bra för att det ska vara värt att prova den om nu bara kontakten passar.

Re: Mysko vid kallstart

Posted: Mon 06 Jun 2016, 00:51
by Snailspeed
Har nu bytt givaren och gjort ett par kallstarter, även om det inte kan kallas kallt på morgnarna just nu. Och se, det fungerar mycket bättre. Till och med felkoderna är borta.

Re: Mysko vid kallstart

Posted: Sun 03 Jul 2016, 14:50
by Snailspeed
Visst har det blivit bättre, men inte bra. Att kallstarterna går bättre måste bero på att det är varmare ute nu än i våras. Har provat med en annan luftmängdsmätare och har bytt lambdasond utan att problemen försvunnit. Snsrt får det bli felsökning hos Mazda tror jag. Känns iof som ett totslt nederlag.

Re: Mysko vid kallstart

Posted: Sun 17 Jul 2016, 14:17
by Snailspeed
Nu tror jag att felet är fixat. Kollade kamaxlarna igår och visst var det där felet var hela tiden. Avgaskammen stod 1 kugg fel. Tog en liten tur nu på förmiddagen och kände inte av någon tendens till att motorn skulle stanna eller att den var sådär konstigt slö. Kraften på mellanregistret är tillbaka också. Blir till att pröva med lufttintaget jag byggde i vintras igen och se om det fungerar bättre nu.