Hej!
Jag behöver lite hjälp med att identifiera vad det här knackande ljudet är... youtube länkar längst ner.
Det är en 2006 (NC), 2,0, 6-växlad manuell, med cirka 9800 mil.
Det knackar ljud i filmerna kan höras när jag varvar motorn men inte i tomgång.
Jag kan även höra det när jag kör.
Det spelar ingen roll vilken växel jag använder och är mest framträdande bara när jag lättar av gasen efter att ha lastat motorn. När jag bara rullar eller lastar motorn så hör jag inte ljudet.
Har kört med det en längre tid då en verkstad sa att det var kamkedjan som var orsaken till felet och att det inte var någon fara att köra med den. Ljudet har inte blivit värre kan jag tillägga. Jag skall nu lämna in bilen för att få det åtgärdat men vill gärna ha en andra åsikt innan dess. Är detta ett typiskt kamkedje-ljud. Har varit på ett flertal verkstäder, men har inte fått något konkret svar, så jag förstår att det är väldigt svårt att diagnostisera på ett par youtube-klipp...
Hörs bäst mellan 17-20 sek:
Vid 5-7sec och 20-25 sek:
Tacksam för alla svar
Fredrik Finnstam
Knackande ljud från motorn...
Knackande ljud från motorn...
Fredrik Finnstam
Re: Knackande ljud från motorn...
Är AC'n på(magnetkopplingen dragen)?
//Pelle Nilsson från Bro/Stockholm, kör en Mazda MX5 NC 2006 //
Re: Knackande ljud från motorn...
Testade precis detta men det hjälpte inte.burner wrote:Är AC'n på(magnetkopplingen dragen)?
Fredrik Finnstam
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Knackande ljud från motorn...
Jättesvårt att höra på torrvarvande.
Sålde vidare en BP4W med ett väldigt specifikt oljud, knäckande vid nollast (dvs mellan last och motorbroms) vid ca 3000 rpm.
Detta visade sig vara vevlager som konstigt nog inte rasade mer än så, trots att kolven gick att trycka ner en märbar bit (kanske tiondel).
Jag kan inte lova att du kan känna ett lagerglapp genom att trycka extra på kolven när den är på väg ner, men det kostar inget mer än arbete.
Tryck i så fall med trästav ner igenom tändstiftshålet.
Är det kolvbulten så kanske det känns likadant, men oavsett så har du i så fall hittat att det är nåt med den kolv/staken.
Motorstetoskop kan också användas för att leta fram ljud.
Sålde vidare en BP4W med ett väldigt specifikt oljud, knäckande vid nollast (dvs mellan last och motorbroms) vid ca 3000 rpm.
Detta visade sig vara vevlager som konstigt nog inte rasade mer än så, trots att kolven gick att trycka ner en märbar bit (kanske tiondel).
Jag kan inte lova att du kan känna ett lagerglapp genom att trycka extra på kolven när den är på väg ner, men det kostar inget mer än arbete.
Tryck i så fall med trästav ner igenom tändstiftshålet.
Är det kolvbulten så kanske det känns likadant, men oavsett så har du i så fall hittat att det är nåt med den kolv/staken.
Motorstetoskop kan också användas för att leta fram ljud.
Re: Knackande ljud från motorn...
Din beskrivning stämmer överens med hur jag upplever mitt ljud. Jag var jätterädd att det var just det här när jag lämnade in bilen och frågade verkstaden om det var vevlager men de tyckte inte att det lät så, vet inte hur de testade det när de diagnostiserade bilen. De bytte även olja och den såg fin ut sa de. Oljan var inte bytt efter att ljudet uppkom så om det hade varit vevlagret borde det inte funnits spår i oljan då?Niklas Falk wrote:Jättesvårt att höra på torrvarvande.
Sålde vidare en BP4W med ett väldigt specifikt oljud, knäckande vid nollast (dvs mellan last och motorbroms) vid ca 3000 rpm.
Detta visade sig vara vevlager som konstigt nog inte rasade mer än så, trots att kolven gick att trycka ner en märbar bit (kanske tiondel).
Jag kan inte lova att du kan känna ett lagerglapp genom att trycka extra på kolven när den är på väg ner, men det kostar inget mer än arbete.
Tryck i så fall med trästav ner igenom tändstiftshålet.
Är det kolvbulten så kanske det känns likadant, men oavsett så har du i så fall hittat att det är nåt med den kolv/staken.
Motorstetoskop kan också användas för att leta fram ljud.
När jag hämtade bilen sa att det var kamkedjan, de hade pratat med någon på Mazda som sa att det lät så, och att jag kunde köra vidare med den.
De kan ju naturligtvis ha fel, men jag har kört med bilen nästan 1000 mil efter att ljudet uppkom, kan ett trasigt vevlager hålla så länge?
Fredrik Finnstam
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Knackande ljud från motorn...
Jag körde Glasgow - Göteborg med det ljudet, och sen några hundra mil till.
Inget noterbart vid oljebyte.
"Ska" det hålla så länge? Nä, men motorer är knepiga ibland.
Inget noterbart vid oljebyte.
"Ska" det hålla så länge? Nä, men motorer är knepiga ibland.
Re: Knackande ljud från motorn...
Förstår, konstigare saker har väll hänt. Får hålla tummarna att det bara kamkedjan helt enkelt.Niklas Falk wrote:Jag körde Glasgow - Göteborg med det ljudet, och sen några hundra mil till.
Inget noterbart vid oljebyte.
"Ska" det hålla så länge? Nä, men motorer är knepiga ibland.
Tack för hjälpen!
Fredrik Finnstam
Re: Knackande ljud från motorn...
Du kan kolla var på motorn ljudet kommer ifrån med en stålstång, långt rör eller hylsnyckelförlängare. Lägg ena ändan mot örat och den andra mot valfri del av motorn. Håll verktyget mot tråget, mot motortoppen, framsidan och baksidan på motorn, så borde du kunna avgöra var ljudet hörs som starkast. Lycka till!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.