Page 1 of 1

Lättviktshardtop eller original?

Posted: Wed 09 Sep 2015, 13:57
by MartinN
Hej!
Har någon erfarenhet av följande och kan ge mig råd.

Vad är bäst för en bil som endast har båge och alltså inte hel bur?
1. En lättvikts hardtop som väger lite, men som är mindre vridstyv (6-7kg)
2. En original hardtop som lättas lite, men såklart är tyngre men mer vridstyv.(25-30kg)

Vridstyvheten skulle då ge bilen bättre väghållning.

Någon beskrev sin bil som mycket orolig utan Softtop eller Hardtop monterad. Men är det så stor skillnad med att köra med ST nere. Upplever ni som rejsar nedcabbat att bilen har sämre väghållning än när ni kör uppcabbat?

(Att de aerodynamiska skillnaderna är stora vet jag alltså att HT är bättre än ST uppe.)

Tacksam för tankar/erfarenheter

Mvh
Martin

Re: Lättviktshardtop eller original?

Posted: Wed 09 Sep 2015, 14:02
by Lejban
Orginal hardtop ger om någon endast en marginal styvhet. På en bil man vill sätta varvtider i så är det bättre att lätta vilken (som dessutom sitter på jobbigaste stället) :D

Re: Lättviktshardtop eller original?

Posted: Wed 09 Sep 2015, 15:55
by TPR
Jag tror min original hardtop som är lite lättad på fästen mm samt plastruta väger ca 12 kg, bara som referens.

Re: Lättviktshardtop eller original?

Posted: Wed 09 Sep 2015, 16:54
by MartinN
Toppen! Tack!

Då är jag verkligen intresserad av lätt HT. Är det någon som har tid/ork att gjuta en till mig?
Jag behöver verkligen få bilen lättare då 1.6:an inte riktigt orkar släpa runt på extra kilo.

Mvh
Martin Nihlén