Hej! En fråga om torsen: normalt sett så kollar man ju om en bil har diffbroms genom att snurra ens sidan, då skall den andra följa med. Gäller det även torsen ? Läser att den inte funkar m ena hjulet i luften. Standardkollen bör då inte funka? Annat förslag? Kändes på banan som att det inte låste upp ordentligt i f2 kurvan på mantotp.
Torbjörn
Torsen diff som.inte låser
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Torsen diff som.inte låser
Torbjörn Linderson
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Torsen diff som.inte låser
En Torsen "låser" inte, den flyttar moment mellan sidorna.
Om torque bias ratio (TBR) är tex 2,4 så kan den föra över 2,4 gånger momentet hos det hjul med lägst grepp.
Om det hjul med lägst grepp kan hantera 100Nm, så kan du skicka in 340Nm innan det börjar slira. Med öppen diff hade du då fått problem vid strax över 100Nm. Bara leksakssiffor förståss.
Så med torsen får man inte ha den alltför styv bak, men det är en balans och nån kurva får man offra.
Om torque bias ratio (TBR) är tex 2,4 så kan den föra över 2,4 gånger momentet hos det hjul med lägst grepp.
Om det hjul med lägst grepp kan hantera 100Nm, så kan du skicka in 340Nm innan det börjar slira. Med öppen diff hade du då fått problem vid strax över 100Nm. Bara leksakssiffor förståss.
Så med torsen får man inte ha den alltför styv bak, men det är en balans och nån kurva får man offra.
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Torsen diff som.inte låser
Om bilen är upp pallad och du snurrar hjulen på ena sidan, snurrar då hjulet på andra sidan? Jag kan felaktigt ha dragit slutsatsen att diffen är paj
Torbjörn Linderson
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 223
- Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
- Location: Solna
Re: Torsen diff som.inte låser
Hittade svaret med lite googlande:
"Yes. A major one is that it requires *some* traction on both wheels to work well. If you can't apply much torque to begin with, it won't work at all. That's also why the "jack up and spin one wheel" test doesn't work: the other wheel will happily spin in the other direction as if it were an open diff. "
//TL
"Yes. A major one is that it requires *some* traction on both wheels to work well. If you can't apply much torque to begin with, it won't work at all. That's also why the "jack up and spin one wheel" test doesn't work: the other wheel will happily spin in the other direction as if it were an open diff. "
//TL
Torbjörn Linderson
Re: Torsen diff som.inte låser
Torbjorn968 wrote:Om bilen är upp pallad och du snurrar hjulen på ena sidan, snurrar då hjulet på andra sidan? Jag kan felaktigt ha dragit slutsatsen att diffen är paj
Det sättet fungerar inte att kontrollera en torsen diff bara på rena lamell-diffar. Ut och gör donuts på en parkering så märker du direkt om den låser som den ska eller ej.
Vet att det går få problem med att den spinner på ett hjul med miatan om chassit är inställt så den lyfter ena bakhjulet.. då får man förlite motstånd för diffen ska "låsa" precis som niklas beskriver.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: Torsen diff som.inte låser
Man kan också testa att köra ut i vägkanten med höger hjulpar om det finns en hårdgjord remsa med grus bredvid asfalten eller liknande och dra iväg för fullt på ettan. Om det är en torsendiff (som fungerar) så ska det inte spinna någonting utan bara dra iväg.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition