Page 1 of 1

Motor tvärdör under belastning NA 1,6?

Posted: Wed 17 Jun 2015, 23:16
by Jari Olavison
Hej,

Under helgen på bana inne på andra varvet tvärdör motor helt plötsligt.
Vid startförsök drar startmotorn normalt med inga tecken på tändning
Sedan kollade jag följande:

- Kollade säkringar (tog ur och satte i igen)
- lossade batteripolerna, rena å fina ingen oxidation, drog fast dem igen.
- Lossade jordkabel i bagageutrymmet, skrapade bort lite färg för bättre kontakt.
Körde startmotorn, ingen tändning.
Efter ytterligare 5 minuters väntan, så startade bilen, lät den stå på tomgång ett tag och provade att varva upp den, då dog den igen. Startade sedan ej.

kollade vidare:
- Tog ur kontakterna till ECU:n, sprayade lite 5-56, tryckte tillbaka.
- Tog ur kontakt till LMM:en, blåste bort lite "bös", satte tillbaka.

Efter detta så startade bilen direkt, gick 2 pass till på banan och sedan 30 mil hem :think2:

Detta är andra gången det inträffar. Förra gången var 3-4 år sedan, då jag testade samma saker förutom att kopppla ur och in ECU:n. Kom inte heller då fram till någon rotorsak. Sedan dess har bilen gått 2500 mil...



Någon här som känner igen det här fenomenet och har en träffsäker diagnos? Oerhört tacksam för relevanta tips. :bow:

Re: Motor tvärdör under belastning NA 1,6?

Posted: Thu 18 Jun 2015, 09:38
by Matte P
Kolla så att wiern till strömbrytaren inte är för spänd, för då kan vissa delar av systemet missa strömtillförsel!
Jag vet att det låter konstigt att kontakten släpper igenom lite ström men inte tillräckligt men så vekar det iaf vara på min bil ibland!
Enkelt och värt att kolla iaf!

Re: Motor tvärdör under belastning NA 1,6?

Posted: Thu 18 Jun 2015, 13:42
by Jari Olavison
Jag har ingen säkerhetsbrytare på min bil, men jag förstår hur du menar.

Re: Motor tvärdör under belastning NA 1,6?

Posted: Thu 25 Jun 2015, 22:49
by Jari Olavison
Ingen annan som råkat ut för detta?

Alla tips mottages :bow:

Re: Motor tvärdör under belastning NA 1,6?

Posted: Sat 27 Jun 2015, 15:30
by Niklas H
LMM är en trolig skurk när bilen startar och sedan dör vid last.

Det är vad jag förstår också den del du har rört båda gångerna.

Kontaktproblem eller skit under locket?