Läckage från diff vid drivaxel
Läckage från diff vid drivaxel
Plockade ut bilen i fredags för att hinna provköra lite innan SSM och upptäckte idag att det läcker diffolja vid infästningen av vänster drivaxel.
Plockade ner diffen i vintras och fick tipset om att man kunde plocka ut drivaxlarna ur diffen för att underlätta demontering. Skulle lossa genom att man drog i dem. Detta fick jag aldrig att funka, de satt hårt fast, så jag lyfte ner diffen med axlarna på plats.
Frågor:
- Kan jag ha skadat någon packning när jag försökte få loss drivaxeln (tog i ganska hårt)?
- Hur får jag loss drivaxeln så jag kan byta packningen?
- Andra tips? (har inte jättemycket mektid kvar innan SSM...)
Bilen är en NB -99, gissar att det spelar roll.
Plockade ner diffen i vintras och fick tipset om att man kunde plocka ut drivaxlarna ur diffen för att underlätta demontering. Skulle lossa genom att man drog i dem. Detta fick jag aldrig att funka, de satt hårt fast, så jag lyfte ner diffen med axlarna på plats.
Frågor:
- Kan jag ha skadat någon packning när jag försökte få loss drivaxeln (tog i ganska hårt)?
- Hur får jag loss drivaxeln så jag kan byta packningen?
- Andra tips? (har inte jättemycket mektid kvar innan SSM...)
Bilen är en NB -99, gissar att det spelar roll.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Läckage från diff vid drivaxel
När jag bytte diff på min -04:a, så för att ta loss drivaxlarna gjorde jag följande:
* tag bort den yttre bulten på den övre A-armen.
* Nu kan du använda Den bakre hjulspindeln som hävarm när du drar ut axeln med ett kraftigt knyck,
* Pilla ut den gamla packboxen, använd helst en packboxutdragare eftersom godset är aluminum och repas därför lätt med risk för läkckage .
* Installera ny packbox (smörj den först), jag knackade runt den nya försiktigt med en träkloss, en hylsa med rätt diameter funkar också.
* Tryck in drivaxlarna, !!! men SMÖRJ dessa först MED DIFFOLJA så att de glider lätt in i packboxarna !!!
* tag bort den yttre bulten på den övre A-armen.
* Nu kan du använda Den bakre hjulspindeln som hävarm när du drar ut axeln med ett kraftigt knyck,
* Pilla ut den gamla packboxen, använd helst en packboxutdragare eftersom godset är aluminum och repas därför lätt med risk för läkckage .
* Installera ny packbox (smörj den först), jag knackade runt den nya försiktigt med en träkloss, en hylsa med rätt diameter funkar också.
* Tryck in drivaxlarna, !!! men SMÖRJ dessa först MED DIFFOLJA så att de glider lätt in i packboxarna !!!
Jarmo Forselius
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Re: Läckage från diff vid drivaxel
Tack för tipsen Jarmo.
Men det var precis så jag försökte få loss drivaxeln...gick inte alls.
Finns det olika versioner på drivaxlarna?
Eller ska jag bara ta i mer?
Jag dunkade rätt hårt för att få den att lossa.
Men det var precis så jag försökte få loss drivaxeln...gick inte alls.
Finns det olika versioner på drivaxlarna?
Eller ska jag bara ta i mer?
Jag dunkade rätt hårt för att få den att lossa.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Läckage från diff vid drivaxel
Rengör avluftningen också när du byter packboxar.
Med tät avluftning blir det bra tryck i diffen och det kan ju orsaka läckage om packboxarna är slitna.
På min NA kan man dela drivaxeln vid diffen men har för mig att NB inte är delbar.
Jag kopplade en glidhammare på den korta axeln och den ploppade ut så fint, men jag hade ner hela bakväxeln och jobbade på bänken.
Har också använt den metoden som Jarmo beskriver och det har gått bra. Men har man otur så är låsningen på axeln skadad och då är det värre. Har du provat på bägge sidor?
Med tät avluftning blir det bra tryck i diffen och det kan ju orsaka läckage om packboxarna är slitna.
På min NA kan man dela drivaxeln vid diffen men har för mig att NB inte är delbar.
Jag kopplade en glidhammare på den korta axeln och den ploppade ut så fint, men jag hade ner hela bakväxeln och jobbade på bänken.
Har också använt den metoden som Jarmo beskriver och det har gått bra. Men har man otur så är låsningen på axeln skadad och då är det värre. Har du provat på bägge sidor?
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
Re: Läckage från diff vid drivaxel
Jag har för mig att jag även testade på höger sida, men gjorde helt klart det mest seriösa försöket på vänster, dvs där problemet är nu.
Vad menar du med låsning?
Kan den bli skadad när man försöker dela på det?
Jag hade nere diffen under våren men såg ingen avluftning, gissar att den sitter på ovansidan?
Dvs man kommer inte åt den utan att plocka ner hela diffen igen.
Går iofs mycket fortare andra gången men inget jag är jättesugen på...
Kom på en sak, kan vara så att oljepluggarna satt i när jag försökte dela på det, kan det orsaka undertryck som gör det svårare?
Fast det kändes som ett mekaniskt stopp.
Vad menar du med låsning?
Kan den bli skadad när man försöker dela på det?
Jag hade nere diffen under våren men såg ingen avluftning, gissar att den sitter på ovansidan?
Dvs man kommer inte åt den utan att plocka ner hela diffen igen.
Går iofs mycket fortare andra gången men inget jag är jättesugen på...
Kom på en sak, kan vara så att oljepluggarna satt i när jag försökte dela på det, kan det orsaka undertryck som gör det svårare?
Fast det kändes som ett mekaniskt stopp.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Läckage från diff vid drivaxel
Ett däckjärn mellan diff och drivaxel och ett snabbt ryck fungerade för mig. Behövdes inte mycket kraft.
Alexander Mullaart
Re: Läckage från diff vid drivaxel
Var ute och tittade under bilen nu, har droppat lite men det hamnar rakt på avgasröret och kommer troligen inte godkännas i besiktningen som jag har bokad på onsdag, får boka om den.
Har beställt ny packning, kommer förhoppningsvis på torsdag.
Funderade lite mer på om något kan ha blivit skadat i mina försöka att dra ut drivaxeln.
Den rörde ju sig en hel del i sidled (dvs axiellt) men denna rörelse var nog uteslutande i CV-knuten, dvs den gröna i bild nedan.
Låsningen av drivaxeln sitter ju längre in, svårt att tro att det kan bli så stora snedställande krafter där?
Får nog bli till att plocka ner igen och göra nytt försök, får testa Alexanders metod då den tar bort eventeulla rörelser i CV-knuten.
Men jag vill ju vara helt säker på att det inte finns alternativa drivaxlar innan jag tar i för kung och fosterland och förstör diffen totalt...
Har beställt ny packning, kommer förhoppningsvis på torsdag.
Funderade lite mer på om något kan ha blivit skadat i mina försöka att dra ut drivaxeln.
Den rörde ju sig en hel del i sidled (dvs axiellt) men denna rörelse var nog uteslutande i CV-knuten, dvs den gröna i bild nedan.
Låsningen av drivaxeln sitter ju längre in, svårt att tro att det kan bli så stora snedställande krafter där?
Får nog bli till att plocka ner igen och göra nytt försök, får testa Alexanders metod då den tar bort eventeulla rörelser i CV-knuten.
Men jag vill ju vara helt säker på att det inte finns alternativa drivaxlar innan jag tar i för kung och fosterland och förstör diffen totalt...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Läckage från diff vid drivaxel
Här kan du se låsringarna som sitter på splinsen. Klicka på länken
Dom trycks ihop när du drar ut axeln med ett ryck annars låser dom den på rätt plats.
http://m.ebay.com/itm/121649192405?fits=Model%3AMiata
Dom trycks ihop när du drar ut axeln med ett ryck annars låser dom den på rätt plats.
http://m.ebay.com/itm/121649192405?fits=Model%3AMiata
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
Re: Läckage från diff vid drivaxel
Aha, OK.
Just denna bild var till NA drivaxlar men jag antar att det är samma på NB?
Då bör man mao inte behöva ta i för mycket för då är det något som är fel.
Samtidigt så måste jag ju ha ut drivaxeln för att byta packningen...
Just denna bild var till NA drivaxlar men jag antar att det är samma på NB?
Då bör man mao inte behöva ta i för mycket för då är det något som är fel.
Samtidigt så måste jag ju ha ut drivaxeln för att byta packningen...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Läckage från diff vid drivaxel
Jag tycker att man alltid får ta i ordentligt när man ska lossa s.k "klämm och sprätt konstuktioner"
Avluftning av diffhus finns här:
http://www.miata.net/garage/reardiff/
Avluftning av diffhus finns här:
http://www.miata.net/garage/reardiff/
Jarmo Forselius
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Re: Läckage från diff vid drivaxel
Drivaxel på nb avlägsnas medelst kofot, rejäl kofot (jag har en på 1.2m som funkar bra). Sitter en låsring och håller grejerna.
Niklas Holmlöv
Re: Läckage från diff vid drivaxel
Ok, tack för infon!
Nu känns det lite bättre.
Blir till att rulla upp armarna imorgon och hoppas jag får bort den.
Behöver man byta clipsringen?
Angående avluftningen så hittar jag inte den hos IL eller MX5parts, så det får väl bli Mazda?
Nu känns det lite bättre.
Blir till att rulla upp armarna imorgon och hoppas jag får bort den.
Behöver man byta clipsringen?
Angående avluftningen så hittar jag inte den hos IL eller MX5parts, så det får väl bli Mazda?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Läckage från diff vid drivaxel
TPR wrote:Ok, tack för infon!
Nu känns det lite bättre.
Blir till att rulla upp armarna imorgon och hoppas jag får bort den.
Behöver man byta clipsringen?
Angående avluftningen så hittar jag inte den hos IL eller MX5parts, så det får väl bli Mazda?
Ta i ordentligt bara.. även jag fått byta dessa.. gjorde som någon tidigare skrev att jag lossade övre bulten på hubben och bara rykte utahelvete ett par gånger.. Packningen bryt ut den gammla packboxen med lämpligt verktyg/skruvmejsel eller vad du kan tänkas hitta på.. knacka in den nya försiktigt och rakt.. Sen till det viktiga.. Var försiktig när du återmonterar drivaxeln i diffen.. Petar du lite snett så kommer den nya packningen också läcka.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: Läckage från diff vid drivaxel
Packningarna får man ur lätt med packningsuttagare, typ böjd syl.
Sätt in nya packningarna genom att lägga gamla mot och knacka på den gamla så glider de fint på plats
Jag bytte inte hållringar.
Sätt in nya packningarna genom att lägga gamla mot och knacka på den gamla så glider de fint på plats
Jag bytte inte hållringar.
Niklas Holmlöv
Re: Läckage från diff vid drivaxel
Finns det ett stopp för packningen eller får man gå på samma djup som gamla packningen?
Någon som vet om det finns ett bra verktyg på typ Biltema för att ta ut packningen?
Gissar att någon slags plastklädd "krok" är det man bör leta efter?
Många frågor, men nu har jag inte tid att leta info eller att nått går fel...
Någon som vet om det finns ett bra verktyg på typ Biltema för att ta ut packningen?
Gissar att någon slags plastklädd "krok" är det man bör leta efter?
Många frågor, men nu har jag inte tid att leta info eller att nått går fel...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Läckage från diff vid drivaxel
Såg att i min Haynesbok så tömmer de inte diffen på olja innan de plockar ur drivaxel.
Däremot varnar de för att det kommer lite olja när den lossnar samt att man ska kontrollera nivån efteråt.
Låter som det borde funka att lyfta bilen lite snett, dvs lite lägre på höger sida, och därmed slippa att fylla på olja igen?
Anledningen till frågan är att jag redan har fyllt den där jäkla klumpen två gånger på ett par veckor, slipper gärna en tredje gång och kan då dessutom spara 293 kr...
Däremot varnar de för att det kommer lite olja när den lossnar samt att man ska kontrollera nivån efteråt.
Låter som det borde funka att lyfta bilen lite snett, dvs lite lägre på höger sida, och därmed slippa att fylla på olja igen?
Anledningen till frågan är att jag redan har fyllt den där jäkla klumpen två gånger på ett par veckor, slipper gärna en tredje gång och kan då dessutom spara 293 kr...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Läckage från diff vid drivaxel
Rent teoretisk så borde man kunna hälla ut oljan i en ren pyts och återanvända den.TPR wrote:Anledningen till frågan är att jag redan har fyllt den där jäkla klumpen två gånger på ett par veckor, slipper gärna en tredje gång och kan då dessutom spara 293 kr...
Med reservation för luft och ljusskador på oljan då naturligtvis.
Re: Läckage från diff vid drivaxel
So far so good...
Drivaxeln ploppade ut relativt lätt mha kofot, känns lite konstigt med tanke på hur hårt jag slog med navet.
Jag rekommenderar definitivt att använda kofot istället.
Däremot lyckades jag inte få bort den gamla packboxen, tillverkade en krok med handtag och tyckte jag fick bra grepp men den lossade inte ändå, trots att jag drog för kung och fosterland...
Funderar på att inhandla detta verktyg:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000031286/
Verkar smart då man får en hävarm och det bör inte behövas så mycket rörelse/utrymme för att få packboxen att lossa.
Men måste titta och känna på den först.
Det funkade förresten kanon att vinkla bilen, inte ens en droppe kom ut.
Diffen är iofs rengjord men runt drivaxlarna finns det fortfarande en del smuts kvar, inget som jag vill hälla tillbaka in i diffen.
Drivaxeln ploppade ut relativt lätt mha kofot, känns lite konstigt med tanke på hur hårt jag slog med navet.
Jag rekommenderar definitivt att använda kofot istället.
Däremot lyckades jag inte få bort den gamla packboxen, tillverkade en krok med handtag och tyckte jag fick bra grepp men den lossade inte ändå, trots att jag drog för kung och fosterland...
Funderar på att inhandla detta verktyg:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000031286/
Verkar smart då man får en hävarm och det bör inte behövas så mycket rörelse/utrymme för att få packboxen att lossa.
Men måste titta och känna på den först.
Det funkade förresten kanon att vinkla bilen, inte ens en droppe kom ut.
Diffen är iofs rengjord men runt drivaxlarna finns det fortfarande en del smuts kvar, inget som jag vill hälla tillbaka in i diffen.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Läckage från diff vid drivaxel
Vanlig klohammare funkar om de sitter, men var försiktig så du inte repar diffhuset. Det finns ett stopp för packboxarna.
Niklas Holmlöv