Bilen spikar vid höga varv
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Bilen spikar vid höga varv
Under träffen på Gelleråsen har något hänt med min bil. Den spikar vid höga varv.
Jag har inte rört något och tidigare har motorn gått jämt och fint, och även nu ger den bra kraft, jag vann ju gårdagens Sprint cup på Gröndal.
Vad kan ha hänt?
Har jag en knackningssensor som har gått sönder/lossnat?
Har tändningen rubbats ur läge (hur och var ställer man den på en NA)?
Har något tändstift gått sönder?
Är det alltid spikning på alla cylindrar eller kan det vara bara en?
Har alltid tankat 98 oktan, kan jag ha fått 95 i någon pump och därför har för lågt oktantal?
Spikningar lär kunna uppkomma när motorn blir för varm, och varm blir min bil, kan det vara bara en kylningsfråga?
Hur kan jag enklast kolla hur motorn har klarat sig genom detta?
Jag har inte rört något och tidigare har motorn gått jämt och fint, och även nu ger den bra kraft, jag vann ju gårdagens Sprint cup på Gröndal.
Vad kan ha hänt?
Har jag en knackningssensor som har gått sönder/lossnat?
Har tändningen rubbats ur läge (hur och var ställer man den på en NA)?
Har något tändstift gått sönder?
Är det alltid spikning på alla cylindrar eller kan det vara bara en?
Har alltid tankat 98 oktan, kan jag ha fått 95 i någon pump och därför har för lågt oktantal?
Spikningar lär kunna uppkomma när motorn blir för varm, och varm blir min bil, kan det vara bara en kylningsfråga?
Hur kan jag enklast kolla hur motorn har klarat sig genom detta?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Bilen spikar vid höga varv
Du har original ECU om jag minns rätt?
I så fall är det bränsleflödet jag skulle titta på.
Tätt filter eller pump som inte hänger med längre.
Kan även vara injektor som fått skit i sig, knas bränsletrycksregulator.
Mät bränsletryck när det händer.
Analys av hur stora skadorna är sker genom att lyfta toppen.
I så fall är det bränsleflödet jag skulle titta på.
Tätt filter eller pump som inte hänger med längre.
Kan även vara injektor som fått skit i sig, knas bränsletrycksregulator.
Mät bränsletryck när det händer.
Analys av hur stora skadorna är sker genom att lyfta toppen.
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Bilen spikar vid höga varv
Vore nog bra att kolla grundinställningen för tändningen också så det inte har flyttat sig.
14 grader btdc är lämpligt som grundinställning.
Conny
14 grader btdc är lämpligt som grundinställning.
Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Bilen spikar vid höga varv
Jo, original ECU för 1,6, men kör en lätt trimmad 1,8 (annan insugskam) med ca 140 hk.
Bränsletillförseln kan det ju vara. Jag har ännu inte bytt något bränslfilter under mina år med bilen. Kan vara dags att göra det.
När man fundrar så googlar man ...
..och finner då att kamremmen kan kugga över vid extrem belastning. Vad är extremt i detta fall? Maxvarv och drygt det? Finns det någon här som har varit med om det?
Bränsletillförseln kan det ju vara. Jag har ännu inte bytt något bränslfilter under mina år med bilen. Kan vara dags att göra det.
När man fundrar så googlar man ...
..och finner då att kamremmen kan kugga över vid extrem belastning. Vad är extremt i detta fall? Maxvarv och drygt det? Finns det någon här som har varit med om det?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 304
- Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28
Re: Bilen spikar vid höga varv
Jag har aldrig varit med om det på mx-5 an, men på en passat bensin har jag varit med om + ett antal kunder med samma motor.
Anders nr82
Anders nr82
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Bilen spikar vid höga varv
Tilläggsfråga när jag har funderat lite.
Ska bensinpumpen gå när motorn går?
Eller bara vid start?
Jag hör min pump när jag vrider nyckeln till startläge, men inte på tändningsläge (det läge motorn går i).
Min bil startar inte på nyckelläge start, utan jag sätter på tändningen och har sedan en separat tryckknapp för startmotorn. Detta beror på att startmotorn får inte ström i startläge efter motorbytet till 1,8.
Vid kallstart brukar jag vrida nyckel till startläge för att bensinpumpen ska få gå ett par sekunder innan jag trycker på startknappen. Men sedan tror jag inte att bensinpumpen går, fast jag har ju inte lyssnat efter den när motorn väl är igång.
Min fråga bygger på om det kan vara så att även bensinpumpen är drabbad av ett liknande problem, att ingen ström kommer vid tändningsläge, bara vid startläge. Nu har jag ju kört bilen några gånger med gott resultat men den har till slut "gett upp" det dåliga bränsletrycket. Vad tror ni om den teorin?
Ska bensinpumpen gå när motorn går?
Eller bara vid start?
Jag hör min pump när jag vrider nyckeln till startläge, men inte på tändningsläge (det läge motorn går i).
Min bil startar inte på nyckelläge start, utan jag sätter på tändningen och har sedan en separat tryckknapp för startmotorn. Detta beror på att startmotorn får inte ström i startläge efter motorbytet till 1,8.
Vid kallstart brukar jag vrida nyckel till startläge för att bensinpumpen ska få gå ett par sekunder innan jag trycker på startknappen. Men sedan tror jag inte att bensinpumpen går, fast jag har ju inte lyssnat efter den när motorn väl är igång.
Min fråga bygger på om det kan vara så att även bensinpumpen är drabbad av ett liknande problem, att ingen ström kommer vid tändningsläge, bara vid startläge. Nu har jag ju kört bilen några gånger med gott resultat men den har till slut "gett upp" det dåliga bränsletrycket. Vad tror ni om den teorin?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Bilen spikar vid höga varv
Pumpen måste gå om motorn går. Stannar pumpen så stannar motorn med andra ord.Mats Lundin wrote:Tilläggsfråga när jag har funderat lite.
Ska bensinpumpen gå när motorn går?
Eller bara vid start?
Jag hör min pump när jag vrider nyckeln till startläge, men inte på tändningsläge (det läge motorn går i).
Min bil startar inte på nyckelläge start, utan jag sätter på tändningen och har sedan en separat tryckknapp för startmotorn. Detta beror på att startmotorn får inte ström i startläge efter motorbytet till 1,8.
Vid kallstart brukar jag vrida nyckel till startläge för att bensinpumpen ska få gå ett par sekunder innan jag trycker på startknappen. Men sedan tror jag inte att bensinpumpen går, fast jag har ju inte lyssnat efter den när motorn väl är igång.
Min fråga bygger på om det kan vara så att även bensinpumpen är drabbad av ett liknande problem, att ingen ström kommer vid tändningsläge, bara vid startläge. Nu har jag ju kört bilen några gånger med gott resultat men den har till slut "gett upp" det dåliga bränsletrycket. Vad tror ni om den teorin?
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Bilen spikar vid höga varv
Och om motorn stannar så ska pumpen stanna (dvs med nyckeln i läge RUN utan att motorn går så ska pumpen inte gå).Conny Lundell wrote:Pumpen måste gå om motorn går. Stannar pumpen så stannar motorn med andra ord.
Sen finns det alltid kreativitet med förbättringar av diverse slag som gör att standardlogiken är urkopplad/förbikopplad/häcksaxmodifierad och då går det inte att ge några bra råd alls.
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Bilen spikar vid höga varv
TAck för snabba svar. Det blir till att kolla (lyssna) noga på bensinpumpen.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Re: Bilen spikar vid höga varv
Original ECU för en 1.6a med mindre effekt och du kör en trimmad 1.8a.. Känns som felet kan ligga där. 1.6an och 1.8an är ju 2 olika motor familjer därmed kan det skilja en hel del mellan tändtabellerna.Mats Lundin wrote:Jo, original ECU för 1,6, men kör en lätt trimmad 1,8 (annan insugskam) med ca 140 hk.
Bränsletillförseln kan det ju vara. Jag har ännu inte bytt något bränslfilter under mina år med bilen. Kan vara dags att göra det.
När man fundrar så googlar man ...
..och finner då att kamremmen kan kugga över vid extrem belastning. Vad är extremt i detta fall? Maxvarv och drygt det? Finns det någon här som har varit med om det?
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Bilen spikar vid höga varv
Förvisso, men bilen har ju gått bra - riktigt bra - på flera träffar, både små och stora banor. Det är ju väl känt att en 1,8 på 1,6-elektroniken funkar ok. Kinnekulle och Knutstorp har jag kört ok men sedan på Gelleråsen hände något som gör att den spikar. Känns som om det gick sönder eller lossnade något.Myran wrote: Original ECU för en 1.6a med mindre effekt och du kör en trimmad 1.8a.. Känns som felet kan ligga där. 1.6an och 1.8an är ju 2 olika motor familjer därmed kan det skilja en hel del mellan tändtabellerna.
Om den är felbestyckad borde den ju inte ha gått bra ett antal träffar först för att sedan inte funka.
Väntar på ett bränslefilter och nya tändstift som första enkla åtgärd. Nya beslut därefter.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Bilen spikar vid höga varv
Det har tyvärr varit lugnt i garaget i sommar, men lite har blivit gjort i några försök att komma tillrätta med spikningarna:
1. Nytt bränslefilter - ingen förbättring
2. Nya tändstift - ingen förbättring - syntes inte heller någon skillnad på olika cylindrar
3. Ny bränsletrycksregulator - ingen förbättring
4. Konstaterat att det är nog bara en cylinder som spikar - spikningarna kommer mer sällan än motorvarvet
5. Bytt till andra, begagnade spridare - ingen förbättring, men spikar inte lika hårt är min subjektiva bedömning, fast det är ju över en månad sedan jag körde bilen senast så jag kan ha fel.
Har anmält mig till Malmby 23 augusti idag i tron att spridarna var problemet, men får väl snart avanmäla mig ...
Tar gärna emot fler tips på var jag ska leta efter felet.
Leta ska jag också göra efter en motorverkstad som kan felsöka. Några tips i södra Stockholm utöver Turbocenter i Tumba?
1. Nytt bränslefilter - ingen förbättring
2. Nya tändstift - ingen förbättring - syntes inte heller någon skillnad på olika cylindrar
3. Ny bränsletrycksregulator - ingen förbättring
4. Konstaterat att det är nog bara en cylinder som spikar - spikningarna kommer mer sällan än motorvarvet
5. Bytt till andra, begagnade spridare - ingen förbättring, men spikar inte lika hårt är min subjektiva bedömning, fast det är ju över en månad sedan jag körde bilen senast så jag kan ha fel.
Har anmält mig till Malmby 23 augusti idag i tron att spridarna var problemet, men får väl snart avanmäla mig ...
Tar gärna emot fler tips på var jag ska leta efter felet.
Leta ska jag också göra efter en motorverkstad som kan felsöka. Några tips i södra Stockholm utöver Turbocenter i Tumba?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Bilen spikar vid höga varv
Tempsensor till ECU som spökar? Antagligen inte eftersom att den spikar, men värt en koll kanske.
Alexander Mullaart
Re: Bilen spikar vid höga varv
Kanske kan vara värt ett försök att se om det går att få ut någon felkod m h a blinkande lysdiod-uttaget. Vi hittade ju en dålig givare på Tommys gröna på det sättet (och då lyste ingen motorlampa). Tommy har grejerna om du vill testa.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Bilen spikar vid höga varv
Amatören inser sin begränsning - tid bokad på Turbocenter, men tyvärr inte förrän efter Malmby.
Ska bli intressant att se vad de hittar.
Ska bli intressant att se vad de hittar.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Bilen spikar vid höga varv
Låt Turbocenter lödda lite i ECUn och fixa mappning? Där finns mycket kräm att hämta.
Alexander Mullaart
Re: Bilen spikar vid höga varv
Kollat att tändningen står rätt och att remhjulet är helt så att tändningen är rätt. (remhjulet kan snurra på gummit och då blir markeringen fel.)
Kontrollerat att spjället fungerer, är väl en on/off funktion om jag minns rätt.
Vakumslangar är hela. Att det inte läcker in luft efter luft mätaren.
Kontrollerat att spjället fungerer, är väl en on/off funktion om jag minns rätt.
Vakumslangar är hela. Att det inte läcker in luft efter luft mätaren.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Bilen spikar vid höga varv
Jo, tändningen står rätt och inga läckage som går att upptäcka vid okulärbesiktning. Det är sådant som gör det frustrerande och det är där Turbocenter kommer in i bilden.
Tommy är inne på att det kan vara ett ventilspel som blivit fel med ett shims som kommit lös. Kan det låta som om motorn spikar då ...?
Tommy är inne på att det kan vara ett ventilspel som blivit fel med ett shims som kommit lös. Kan det låta som om motorn spikar då ...?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Emberglow66
- Posts: 208
- Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
- Location: Täby
Re: Bilen spikar vid höga varv
Hade inte jag lämnat tillbaka den.Anders S wrote:Tommy har grejerna om du vill testa.
Började leta hemma och se där . vad hade inte frugan städat undan och gömt under några andra Mustang tidningar
Kommer över med den ASAP
Mvh
Tommy
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
Re: Bilen spikar vid höga varv
Inga problem, jag har inte behövt grejerna (ännu kanske bäst att tillägga). Jag tänkte att du jobbar väl med den gröna fortfarande ...Emberglow66 wrote:Hade inte jag lämnat tillbaka den.Anders S wrote:Tommy har grejerna om du vill testa.
Började leta hemma och se där . vad hade inte frugan städat undan och gömt under några andra Mustang tidningar
Kommer över med den ASAP
Mvh
Tommy
/Anders
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Re: Bilen spikar vid höga varv
Antar att det är en NA-motor du har och då är det väl hydrauliska ventillyftare? Kan det vara något konstigt med en sådan som låter som spikningar på höga varv? (Glappiga ventiler brukar väl i och för sig oftast låta även på tomgång, men jag har dålig koll på hur hydrauliska lyftare fungerar).Mats Lundin wrote:Jo, tändningen står rätt och inga läckage som går att upptäcka vid okulärbesiktning. Det är sådant som gör det frustrerande och det är där Turbocenter kommer in i bilden.
Tommy är inne på att det kan vara ett ventilspel som blivit fel med ett shims som kommit lös. Kan det låta som om motorn spikar då ...?
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Bilen spikar vid höga varv
Inte vet jag ..., har inte lyft ventilkåpan ännu. Men slamrande, glappande, ventiler ska ju höras också på tomgång, som jag förstått, men några år med racerbilar har lärt mig att allt kan hända. Ska läsa på i Haynes-manualen först, bara.Anders S wrote:Antar att det är en NA-motor du har och då är det väl hydrauliska ventillyftare? Kan det vara något konstigt med en sådan som låter som spikningar på höga varv? (Glappiga ventiler brukar väl i och för sig oftast låta även på tomgång, men jag har dålig koll på hur hydrauliska lyftare fungerar).
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck