Bilen drar...
Posted: Sat 16 May 2015, 10:35
Så här ligger det till: Jag bytte till BC coilovers i vintras och som några kanske kommer ihåg så strulade det en del med höjden på bilen.
Vänster bak var tvungen att ställas med högre mellanrum än höger för att få samma höjd på bilen.
Jag bytte coilovers, från vänster till höger men resultatet var detsamma så via uteslutningsmetoden så är det inte fel på coilover.
Efter bytet så är det inte gjord någon hjulinställning (än)…
Det var lite bakgrund, nu över till det senaste problemet som eventuellt kan ha samröre med coilover.
På vägen hem från Gelleråsen så inträffar följande fenomen.
Vid gaspådrag så drar/kränger bakvagnen åt vänster och bilen styr mot höger.
Detta händer vid varje gaspådrag, oavsett hastighet och sedan när jag släpper gasen så ”styr” bilen tillbaka, ganska otäckt beteende eftersom jag är tvungen att hålla emot ratten ganska hårt för att bilen inte ska sticka iväg helt och hållet mot höger.
Om man nu väger samman problem med coilover och ”styrbeteendet” kan det finnas samband?
Coilover är just nu ställda på mellanläge runt om men jag upplever att styrproblematiken blir värre när jag har dom på mjukare inställning.
En annan fundering jag har är om en av motorkuddarna har lossnat, jag har de hårdaste kuddarna man kan ha och motorn är mer eller mindre helt stum i sina fästen.
Kan länkarmarnas bussningar vara helt slut som gör att bilen beter sig på detta sätt och är det samma bussningar som gör att coilover inte riktigt vill vara med och lira?
Däcktrycket är lika runt om med cirka 2,3
Så kära racingvänner, tips och idéer ???
Vänster bak var tvungen att ställas med högre mellanrum än höger för att få samma höjd på bilen.
Jag bytte coilovers, från vänster till höger men resultatet var detsamma så via uteslutningsmetoden så är det inte fel på coilover.
Efter bytet så är det inte gjord någon hjulinställning (än)…
Det var lite bakgrund, nu över till det senaste problemet som eventuellt kan ha samröre med coilover.
På vägen hem från Gelleråsen så inträffar följande fenomen.
Vid gaspådrag så drar/kränger bakvagnen åt vänster och bilen styr mot höger.
Detta händer vid varje gaspådrag, oavsett hastighet och sedan när jag släpper gasen så ”styr” bilen tillbaka, ganska otäckt beteende eftersom jag är tvungen att hålla emot ratten ganska hårt för att bilen inte ska sticka iväg helt och hållet mot höger.
Om man nu väger samman problem med coilover och ”styrbeteendet” kan det finnas samband?
Coilover är just nu ställda på mellanläge runt om men jag upplever att styrproblematiken blir värre när jag har dom på mjukare inställning.
En annan fundering jag har är om en av motorkuddarna har lossnat, jag har de hårdaste kuddarna man kan ha och motorn är mer eller mindre helt stum i sina fästen.
Kan länkarmarnas bussningar vara helt slut som gör att bilen beter sig på detta sätt och är det samma bussningar som gör att coilover inte riktigt vill vara med och lira?
Däcktrycket är lika runt om med cirka 2,3
Så kära racingvänner, tips och idéer ???