Några reflektioner efter demonteringen
Förutom vanliga handverktyg behövs:
• Garagedomkraft och en riklig uppsättning träklossar ca 15x15x5 cm för att lyfta/sänka bilen och dra ut hela framvagnspaketet..
• Sax- alternativt flaskdomkraft för att säkra motorns läge när man tar bort subframen. Jag köpte en 1,5 tons saxdomkraft för en dryg hundring på Biltema som var lite stadigare än bilens originaldomkraft. Det kan nog funka att säkra motorn (precis bakom oljetråget) med en stabil träkloss av rätt format också. Jovisst kan man använda motorlyft eller balk tvärs över framskärmarna, men det är absolut inte nödvändigt.
• 4 pallbockar och 4 mellanlägg (träbitar 4x4x20 cm)
• Bra rostlösningsolja underlättar
• Ett 50 cm förlängningsrör till spärrskaftet underlättar också
Uppallning
Det första jag gjorde var att mäta hur högt jag måste palla upp bilen för att kunna dra ut hela paketet framåt efter att jag sänkt det med domkraften. Framspoilern på min bil ligger 10 cm över marken. Subframen är ca 17 cm hög och min garagedomkraft ca 10 cm i hopfällt läge. Jag kom fram till att jag behövde 45 cm höga pallbockar inklusive mellanlägg 4x4x20 cm. Då pallar jag upp precis innanför de markerade lyftpunkterna. Där finns en räfflad yta som håller bra. Främre lyftpunkt är mitt på subframe. Jag hade svårt att komma dit med garagedomkraften. Fick hissa upp ett hjul med originaldomkraften för att underlätta. Bak lyfter man mot diffen. Använd träkloss 15x15 cm som mellanlägg. I mitt fall fick jag lyfta i 2 steg med extra klossar och uppallning emellan pga domkraftens begränsade lyfthöjd. Det tar en stund, men inget att stressa med. Tänk på säkerheten i första hand och kom ihåg låg växel och handbroms innan du lyfter!
Den här videon är till stor hjälp
https://www.youtube.com/watch?v=UOQUFyRhpaA
Dock kan det verka lite oklart på filmen om man behöver demontera allt som de gör. Kylare och kylarslangar t ex, behöver inte tas bort.
Bromsskivor och bromsok kan sitta kvar om man lossar bromsslangarna (hink under). Jag valde dock att lossa bromsoken och binda upp dem mot stötdämparfjädrarna för att slippa spilla ut bromsvätska och lufta bromsarna efteråt.
Stötdämparna får med fördel hänga kvar. Ta bara bort nedre fästbultarna i länkarmen.
Har bilen servostyrning måste dock 2 slangar/rör mellan servopump och styrväxeln lossas. Ställ en hink under. Var beredd på att det kan rinna ut knappt 1 dl hydraulolja. Jag lossade en slangklämma och drog av en slang nere vid styrväxeln och delade en rörkoppling (ca 10 mm rör) framför styrväxeln där det var lätt att komma åt.
Har bilen ABS måste kablarna till givarna lossas på varje sida. De sitter skyddade i en plåtkanal i hjulhuset och lossas lätt. Ta isär kontaktstycket i motorrummet och pilla bort genomföringen ner mot hjulhuset så kan kabeln inkl kontaktstycke dras ut. Jag lindade sen kabeln runt hjulnavet för att skydda den.
Efter att ha
säkrat motorn med saxdomkraft/träkloss precis bakom oljetråget och kollat så bilen fortfarande vilar mot pallbockarna och inte mot motorn, kan man börja ta bort bultarna som håller subframe till kaross och motor. Vänta dock med att lossa de 4 muttrarna som sitter på de spetsiga skruvarna som sticker ned på varje sida i subframens ”horn”.
Nu är det tid för en sista check:
1. Frigång under bilen för att dra ut hela framvagnspaketet?
2. Garagedomkraft i upplyft läge mitt under subframe?
3. Bromsslangar under kontroll?
4. Servoslangar/rör under kontroll?
5. ABS-kablar under kontroll?
6. Endlinks till kränghämmare lösa?
7. Kränghämmare vriden så den kommer ur vägen?
8. Nedre stötdämparbultar borttagna?
9. Muttrar till motorkuddar borttagna?
10. Tvärstag (gäller NB) i subframens bakre ändar borttagen?
11. Låsbult till koppling mellan styrstång och styrväxel borttagen?
12. Markerat hur koppling och styrstång satt ihop?
13. Lossat koppling mellan styrstång och styrväxel? Denna kan vara fastrostad och behöva båda rostolja och bändande/ryckande med en stor flat mejsel för att få kopplingen att öppna sig lite och släppa in rostolja till splines.
Därefter kan de sista 4 muttrarna lossas lite. Sänk garagedomkraften mycket försiktigt och kolla så att paketet sjunker med och inte fastnar nånstans. Säkerställ att styrstången kryper ur kopplingen allteftersom paketet sänks (olja och bänd om nödvändigt).
När styrstången lossat helt kan hela paketet sänkas ner och dras fram under bilen!