Page 1 of 1
Handbroms, 2:a på besiktning
Posted: Sat 17 May 2014, 16:15
by Emberglow66
Hej
Behöver hjälp och fattar inte vad det är för fel.
Redan förra året var det problem med handbromsen, den tar dåligt.
Har nu renoverat oken och bytt packningat och oringar. Monterade ihop allt och justerar enligt handbok och tips på forumet men får i stort sett ingen bromsverkan. Har gjort följande
När oket är borta och jag testar för hand på handbroms armen så rör sig kolven ut ca 4 mm, låter jag armen gå tillbaka så sjunker kolven in med det tryck jag har för hand på kolven.är det för dåligt? Skall det röra sig mer?
Monterar tillbaka allt och justerar kolven med insex så att det ligger på och släpper sedan 1/3 varv så att det rullar utan motstånd igen. Monterar handbromsvajer och prövar på nytt. Har justerat max vid handbromshandtaget och det hjälper inte heller.
Vad f-n är fel, hajar inte
Re: Handbroms, 2:a på besiktning
Posted: Sat 17 May 2014, 18:16
by Myran
Emberglow66 wrote:Hej
Behöver hjälp och fattar inte vad det är för fel.
Redan förra året var det problem med handbromsen, den tar dåligt.
Har nu renoverat oken och bytt packningat och oringar. Monterade ihop allt och justerar enligt handbok och tips på forumet men får i stort sett ingen bromsverkan. Har gjort följande
När oket är borta och jag testar för hand på handbroms armen så rör sig kolven ut ca 4 mm, låter jag armen gå tillbaka så sjunker kolven in med det tryck jag har för hand på kolven.är det för dåligt? Skall det röra sig mer?
Monterar tillbaka allt och justerar kolven med insex så att det ligger på och släpper sedan 1/3 varv så att det rullar utan motstånd igen. Monterar handbromsvajer och prövar på nytt. Har justerat max vid handbromshandtaget och det hjälper inte heller.
Vad f-n är fel, hajar inte
Släpper du handbromsen helt inne i bilen innan du justerar bak på "gömda" skruven?
det där med 1/3 varv brukar inte funka så bra i min erfarenhet. utan brukar få ställa att känner att den precis bromsarlite/skrapar mot skivan.
Re: Handbroms, 2:a på besiktning
Posted: Sat 17 May 2014, 19:02
by Niklas Falk
Emberglow66 wrote:När oket är borta och jag testar för hand på handbroms armen så rör sig kolven ut ca 4 mm, låter jag armen gå tillbaka så sjunker kolven in med det tryck jag har för hand på kolven.är det för dåligt? Skall det röra sig mer?
Har du gjort samma test med handbromsvajer monterad och dragit i handbromshandtaget?
Jag misstänker vajerproblem istället för okproblem.
Går handtaget ner igen eller motar vajern tillbaka det?
Re: Handbroms, 2:a på besiktning
Posted: Sat 17 May 2014, 19:40
by Emberglow66
Emberglow66 wrote:Hej
Behöver hjälp och fattar inte vad det är för fel.
Vad f-n är fel, hajar inte
Bevare oss väl för amatörmeckar
Kom in nu och har fått det att funka, tyvärr ser jag tipsen först nu men jag lyckades klura ut det.
Problemet var att de knappt funkade innan jag började renovera oken.
När jag stoppade tillbaka dem så hakade jag bara på dem i handbromsvajern och justerade på dolda skruven.
Problemet var ju att "armen" då redan var i maxläget
. Mao då justerade jag på dolda skruven och när jag sedan drog i handbromsen så rörde sig inte kolven en millimeter.
Sista chansningen var ju att släppa på allt och då hamnade ju armen i viloläge och när jag sedan drog i handbromsen så funkade det
, justerade bara lite vid handtaget och nu är det bara att köra handbromssvängar och börja drifta
Re: Handbroms, 2:a på besiktning
Posted: Sat 17 May 2014, 21:10
by Niklas Falk
Det går bara att lära av egna misstag, så nu vet du mera
Re: Handbroms, 2:a på besiktning
Posted: Sun 18 May 2014, 21:22
by Mats Lundin
Emberglow66 wrote:
Bevare oss väl för amatörmeckar
Så skönt att det händer dig också ...
Jag tycker att man som amatör gör allting två gånger - först fel en gång, och sedan rätt
Re: Handbroms, 2:a på besiktning
Posted: Tue 20 May 2014, 14:05
by Emberglow66
Mats Lundin wrote:
Så skönt att det händer dig också ...
Jag tycker att man som amatör gör allting två gånger - först fel en gång, och sedan rätt
Jaja, som dottern säger
Men den gick igenom besiktningen utan anmärkning, att tanka K-sprit löste även mitt problem med CO-halten samt varmkörde ordentligt innan då jag har en racekat