Page 1 of 1

Plugga kyl-anslutningar

Posted: Thu 19 Jun 2008, 17:24
by Josen
Håller ju på pch pysslar med mitt coolant re-route.

Vill hitta något enkelt sätt att plugga utgången från värme-paket som gå in till motorn igen tillsammans med kallvattnet.

Har någon tagit bort röret som går ner till anslutningen och pluggat detta på något sätt ?

Hur sitter detta rör - är det bara dittryckt i gummi-packing ?

Re: Plugga kyl-anslutningar

Posted: Thu 19 Jun 2008, 17:56
by Cyberoid
Josen wrote:Håller ju på pch pysslar med mitt coolant re-route.

Vill hitta något enkelt sätt att plugga utgången från värme-paket som gå in till motorn igen tillsammans med kallvattnet.

Har någon tagit bort röret som går ner till anslutningen och pluggat detta på något sätt ?

Hur sitter detta rör - är det bara dittryckt i gummi-packing ?
Ja, det är bara ett rör med en gummiring. Plocka bort alltihop och svetsa igen är nog det "enklaste" om man ska plugga det hålet. Annars låter man röret sitta och pluggar andra sidan på något vis? Men det tar emot att köra med så mycket "dödvikt" i motorrummet - jag vet! :D

Hur man pluggar ett rör på enklaste/effektivaste vis vet jag inte.

Re: Plugga kyl-anslutningar

Posted: Thu 19 Jun 2008, 18:52
by Josen
Cyberoid wrote:
Josen wrote:Håller ju på pch pysslar med mitt coolant re-route.

Vill hitta något enkelt sätt att plugga utgången från värme-paket som gå in till motorn igen tillsammans med kallvattnet.

Har någon tagit bort röret som går ner till anslutningen och pluggat detta på något sätt ?

Hur sitter detta rör - är det bara dittryckt i gummi-packing ?
Ja, det är bara ett rör med en gummiring. Plocka bort alltihop och svetsa igen är nog det "enklaste" om man ska plugga det hålet. Annars låter man röret sitta och pluggar andra sidan på något vis? Men det tar emot att köra med så mycket "dödvikt" i motorrummet - jag vet! :D

Hur man pluggar ett rör på enklaste/effektivaste vis vet jag inte.
Men både röret och anslutningen är väl i aluminum ? - Kanske kan kapas och stängas med slang-stump nära anslutningen till motoroblock ?

Re: Plugga kyl-anslutningar

Posted: Thu 19 Jun 2008, 20:59
by Dennis Kullman
Josen wrote: Men både röret och anslutningen är väl i aluminum ? - Kanske kan kapas och stängas med slang-stump nära anslutningen till motoroblock ?
Ny stos direkt på vattenpumpen?

Re: Plugga kyl-anslutningar

Posted: Fri 20 Jun 2008, 09:52
by Josen
Dennis Kullman wrote:
Josen wrote: Men både röret och anslutningen är väl i aluminum ? - Kanske kan kapas och stängas med slang-stump nära anslutningen till motoroblock ?
Ny stos direkt på vattenpumpen?
Ja tror jag tar termostat-huset där istället :)

Posted: Sat 21 Jun 2008, 20:53
by Magnus Pettson
Röret där nere kan du säkert plugga med slangstump och en skruv, det är ju liksom sugsidan, men iofs har det ju samma övertryck som resten av kylarn.. så det gäller att få röret att sitta fast i aluminiumhuset, så om du inte skickar det till mej och jag svetsar ihop det så kan du säkerligen gänga den delen där röret ska sitta och i med en skruv (m16 eller vad det kan va) med lämplig låsgucka. :) Hur gör du där bak? termostat och återledning till kylarn förbi den främre (orginaltermostaten), eller? skita i termostat där bak och gå in där fram före org.termostat :?: Har fortfarande "nya motorn på golvet så det är ju läge att göra nåt nu, om man ska.

Posted: Sat 21 Jun 2008, 21:23
by Josen
Magnus Pettson wrote:Röret där nere kan du säkert plugga med slangstump och en skruv, det är ju liksom sugsidan, men iofs har det ju samma övertryck som resten av kylarn.. så det gäller att få röret att sitta fast i aluminiumhuset, så om du inte skickar det till mej och jag svetsar ihop det så kan du säkerligen gänga den delen där röret ska sitta och i med en skruv (m16 eller vad det kan va) med lämplig låsgucka. :) Hur gör du där bak? termostat och återledning till kylarn förbi den främre (orginaltermostaten), eller? skita i termostat där bak och gå in där fram före org.termostat :?: Har fortfarande "nya motorn på golvet så det är ju läge att göra nåt nu, om man ska.
Ha du läst trådar på rejsa min och Henriks om Coolant re-route ?
Du har resurser för att få till en snygg lösning :)
Mycket lättare att göra när motorn är ur !

Posted: Sat 21 Jun 2008, 22:01
by Magnus Pettson
En kran mellan röret och värmepaketet (detta efter skruven som håller röret i motorn) vore inte så dumt kanske så kan man använda värmen om/när man vill :) Och i stängt läge så tvingar man vattnet dit man vill, alltså för bättre cirkulation och därmed kylning. det här har ni kanske redan tagit upp :? jag lovar att jag ska kolla vad ni skrivit på Rejsa :roll:

Posted: Sun 22 Jun 2008, 00:33
by Magnus Pettson
Det bästa måste vara en 3-vägskran så man kan styra vattnet från elementet samma väg som det övriga i den nya direkt till kylaren (över en termostat) då utnyttjar man den vattenmängden som är i värmepaketet. öh, är ni med :? :?:

Posted: Sun 22 Jun 2008, 11:34
by Magnus Pettson
Ja nu har jag skrivit in mej på Rejsa ( :shock: ) och försöker förstå läget :? rörigt :D . Är på väg till min Miata och ska kolla allt i "verkligheten", har kört efter minnet hittills och :? . Intressant är det ju i alla fall. Återkommer :)