Page 1 of 1

Dags att bestämma motor - har lagt bud på ett Jenvey ITB kit

Posted: Tue 22 Apr 2014, 20:07
by Torbjorn968
Så är det väl dags att göra nått av allt snack :-). Med lite tur har jag sålt tillräckligt om några veckor för att kunna köpa.

Snabb bakgrund: har en 1.6 NA som är hyfsat kittat väghållningsmässigt med en CC båge. Min bedömning är att den (med mig bakom ratten) inte räcker i standard utan behöver en ny motor till modified. Själv väger jag 105 kg med rejskläder en bra dag vilket ger 20 kg mer att lätta en de flesta. Sen får jag lämnat ut jobbet så arbetstid är en viktig faktor.

Alternativ 1: 1.8 NA motor = 963 kg = 860 kg tom med bränsle = jättelättning av bilen och inte så glassåkar mässigt.

1.8 NB 140 hg = 1029 kg, rimlig lättning. Extrakostnad i timmar och material att få in?

1.6 trimmad med begränsning till 7000 varv. Jenvey ITBs + portad topp. ITBs komplett = 15000:- arbetet på toppen gissar jag 5000 - 10 000:-. Har lagt ett prel bud på ITBs.

Torbjörn

Re: Dags att bestämma motor - har lagt bud på ett Jenvey ITB

Posted: Tue 22 Apr 2014, 20:51
by TPR
Inte helt lätt att hitta NB 1.8 utan ABS, dvs blir 1078 kg.
Jag väger typ som dig och min bil vägde 1088 kg med ca 10 liter bensin.
Mattor, handsfack, mittkonsol urtagna.
Plastruta i hardtopen
Ersatt vänster dörrpanel med plastskiva
Lättare avgas

Det är väl typ allt.

Re: Dags att bestämma motor - har lagt bud på ett Jenvey ITB

Posted: Tue 22 Apr 2014, 22:22
by Torbjorn968
Otydlig. Beslutet rör sig om motor för min n/a 1.6

Re: Dags att bestämma motor - har lagt bud på ett Jenvey ITB

Posted: Tue 22 Apr 2014, 22:57
by Niklas Falk
Omodifierad BP4W jämfört med en maxtrimmad B6 vid 7000rpm är inget snack vilket jag valt.
Kanalerna i toppen på B6 kommer inte efter portning flöda lika mycket som en BP4W gör original och kostnaden att peta ner en BP4W och få den fungera är ingenting jämfört med att få Jenveys att lira ordentligt (och låta lagomt lite).

Men om du har recept att få en B6 ge ca 160hk vid 7000rpm med rimlig körbarhet så kan det väl börja bli jämnt skägg med omoddad BP4W (det behövs lite mer maxeffekt med toppigare kurva för att hänga med en segare motor).

Re: Dags att bestämma motor - har lagt bud på ett Jenvey ITB

Posted: Tue 22 Apr 2014, 23:13
by Torbjorn968
Om jag förstått detta rätt är niklas bud på en 140 hk maskin ?

Tl

Re: Dags att bestämma motor - har lagt bud på ett Jenvey ITB

Posted: Wed 23 Apr 2014, 00:24
by Niklas Falk
Torbjorn968 wrote:Om jag förstått detta rätt är niklas bud på en 140 hk maskin ?

Tl
Det beror ju naturligtvis på vad som inspirerar dig (det är ju ditt val). Att bygga motorer är ju också en hobby. Men det är resultateffektivare att skaffa en BP4W och träna körning istället.

Re: Dags att bestämma motor - har lagt bud på ett Jenvey ITB

Posted: Wed 23 Apr 2014, 06:38
by Torbjorn968
Tar ditt råd! Jag vill köra bil!

T

Re: Dags att bestämma motor - har lagt bud på ett Jenvey ITB

Posted: Wed 23 Apr 2014, 09:53
by TPR
Torbjorn968 wrote:Otydlig. Beslutet rör sig om motor för min n/a 1.6
Ahh, det borde jag fattat.

Re: Dags att bestämma motor - har lagt bud på ett Jenvey ITB

Posted: Wed 23 Apr 2014, 11:56
by Torbjorn968
Vet inte vad du borde fattat efter alla mina fundringar. .... Bäst vore att hitta en färdig bil!

Re: Dags att bestämma motor - har lagt bud på ett Jenvey ITB

Posted: Wed 23 Apr 2014, 21:38
by rcm
Prata med ENEM dom har framgångsrika erfarenheter av race 1600 motorn visligen med turbo men är bra info för sug motor. Jag har nyss startat upp min 1600 med Jenvey o Omex styr låter härligt ........

Re: Dags att bestämma motor - har lagt bud på ett Jenvey ITB

Posted: Wed 23 Apr 2014, 22:04
by gokarting.nu
Har haft en 1,6:a NA med turbo & kört bana med den lösningen.


Turbon åkte av efter första banmötet, jättebökigt att "planera" turbolaggen.
Funkade inte alls tyckte jag iaf.

Sen sålde jag 1,6 an och gick på 140 HK.

Där är jag kvar än idag :mrgreen: :banana:

Re: Dags att bestämma motor - har lagt bud på ett Jenvey ITB

Posted: Tue 29 Apr 2014, 18:35
by Torbjorn968
Var letar jag bäst en 140 hk? Och vad tänka på när jag letar om den skall lämnas för blåprintning?

//T

Re: Dags att bestämma motor - har lagt bud på ett Jenvey ITB

Posted: Tue 29 Apr 2014, 20:26
by gokarting.nu
Leta på Ebay i England.
Betala via Paypal vad än säljaren vill, för då är du helt safe om ingen motor dyker upp i rimlig tid.


Är motorn oöppnad finns ingen anledning "hållbarhetsmässigt" att blueprinta.

Försök få dom att skicka med ALLA lösa grejer, typ givare och generator när du handlar.

Bra val

Lycka till.

Re: Dags att bestämma motor - har lagt bud på ett Jenvey ITB

Posted: Wed 30 Apr 2014, 07:31
by Torbjorn968
Nu snackar jag om något jag jag har noll koll på: det snackas mycket om att hitta effekt genom en perfekt ihopskruvad motor: alla lager injusterade etc. Men det kanske är jordnötter?

//T

Re: Dags att bestämma motor - har lagt bud på ett Jenvey ITB

Posted: Wed 30 Apr 2014, 10:21
by Niklas Falk
Torbjorn968 wrote:Nu snackar jag om något jag jag har noll koll på: det snackas mycket om att hitta effekt genom en perfekt ihopskruvad motor: alla lager injusterade etc. Men det kanske är jordnötter?
Gör som Halbig, kasta i en rova från england, byt olja och kör.
Den ventilkåpan hade inte varit öppnad på evigheter när vi kollade kammarna på SSM.