Page 1 of 1
Skruv trottelhus
Posted: Tue 18 Mar 2014, 18:57
by Miatamannen
Blottar härmed min okunskap.
Vad är denna skruv till för?
Luft/bränsleblandning?
Hur ska den stå och hur vet man när det är rätt inställt?
Re: Skruv trottelhus
Posted: Tue 18 Mar 2014, 19:09
by Niklas Falk
Tomgången ställs med den nålventilen (inte med spjällstoppskruven).
Re: Skruv trottelhus
Posted: Tue 18 Mar 2014, 19:58
by Miatamannen
Niklas Falk wrote:Tomgången ställs med den nålventilen (inte med spjällstoppskruven).
Bara tomgången? Inget annat?
Re: Skruv trottelhus
Posted: Sun 23 Mar 2014, 13:45
by Myran
Miatamannen wrote:Niklas Falk wrote:Tomgången ställs med den nålventilen (inte med spjällstoppskruven).
Bara tomgången? Inget annat?
Ställer bara tomgången. Eller rättare sagt mängd luft som får smita förbi spjället.
Läs noga i manualen hur denna ska ställas. Rätt säker på att bilen ska sättas i nått diagnos-läge för koppla ifrån tomgångs-motorn medan man ställer in denna för få motorn i rätt varvtal utan att tomgångsmotorn lägger sig i.
Re: Skruv trottelhus
Posted: Sun 23 Mar 2014, 14:06
by Niklas Falk
Myran wrote:Ställer bara tomgången. Eller rättare sagt mängd luft som får smita förbi spjället.
Läs noga i manualen hur denna ska ställas. Rätt säker på att bilen ska sättas i nått diagnos-läge för koppla ifrån tomgångs-motorn medan man ställer in denna för få motorn i rätt varvtal utan att tomgångsmotorn lägger sig i.
Eller så kopplar man bara ur kontakten för tomgångsmotorn, så kan datorn tycka vad den vill.
Re: Skruv trottelhus
Posted: Mon 24 Mar 2014, 11:50
by Miatamannen
Vad gör då egentligen spjällstopskruven för nytta?
Ska man ställa den så att när spjällhuset är i "botten" och sedan bara ytterst lite justering?
Om jag nu tolkar saker rätt, dra ur kontakten för tomgångsmotorn och ställ sedan tomgången med justerskruven?
Re: Skruv trottelhus
Posted: Mon 24 Mar 2014, 13:04
by Niklas Falk
Miatamannen wrote:Vad gör då egentligen spjällstopskruven för nytta?
Ska man ställa den så att när spjällhuset är i "botten" och sedan bara ytterst lite justering?
Normalt ska man inte röra den, den är till för att justera spjällets nolläge, lite innan vertikalt. Men den justeringen är oftast bra nog från början.
Re: Skruv trottelhus
Posted: Mon 24 Mar 2014, 15:13
by Myran
Niklas Falk wrote:Miatamannen wrote:Vad gör då egentligen spjällstopskruven för nytta?
Ska man ställa den så att när spjällhuset är i "botten" och sedan bara ytterst lite justering?
Normalt ska man inte röra den, den är till för att justera spjällets nolläge, lite innan vertikalt. Men den justeringen är oftast bra nog från början.
Skruven ska ställas med ecu:n i någon inställnings läge. Borde som niklas säger gå rycka kontakten till tomggångsmotorn.
Utan tomgångs motorn aktiverad ska varvatlet enligt manualen ligga på ~750-850rpm med AC och all eletronik avstängd. (800rpm +/-50 står det. så sikta på ~800).
Mera än så ska man inte röra denna. Tomgångsmotorn sköter resten.
Re: Skruv trottelhus
Posted: Mon 24 Mar 2014, 20:18
by Miatamannen
Om jag nu då som ovetande och alldeles för långa fingrar lyckats skruva på både tomgångsskruven och spjällstoppet och behöver komma tillbaka till "original" har alltså lite finjustering kvar att göra