Page 1 of 1

Vakuum som vakuum - eller?

Posted: Mon 17 Mar 2014, 20:11
by Mblixt
Jag försöker stoppa en NB-motor i en NA.
Vissa komponenter vill ha vakuum och på plenum
finns en hel del uttag för just det.
Spelar det någon större roll i vilket uttag jag kopplar respektive slang?

Re: Vakuum som vakuum - eller?

Posted: Mon 17 Mar 2014, 20:56
by seved
Har varit igenom samma byte. Någon speciell komponent du funderar på?

Angående plenumet så har det en inbyggd vakuumkammare som används för styrning av VICS-spjället. Kan vara bra att tänka på att den kammaren är inte ansluten till övrigt vakuum i plenumet.

Re: Vakuum som vakuum - eller?

Posted: Mon 17 Mar 2014, 22:33
by Mblixt
Jag har inte hunnit så långt att jag upptäckt något specifikt problem. Motorn sitter inte ens i bilen ännu.
Jag tittade lite i min amerikanska verkstadshandbok, blev förvirrad och tänkte som en sann närking att -Dä går allri.

Re: Vakuum som vakuum - eller?

Posted: Mon 17 Mar 2014, 22:39
by seved
Jag hämtade inspiration och fick några frågetecken uträtade här.

Re: Vakuum som vakuum - eller?

Posted: Tue 18 Mar 2014, 13:50
by Alexander Mullaart
Det finns tillräckligt med vakuumuttag för alla komponenter. Jag drog vakuumslangen från Megasquirtet till en av anslutningarna framme vid gasspjället, fungerade bra. Verkar inte spela någon roll vilka man använder. Slängde EGR och kolkanister i papperskorgen och pluggade igen tillhörande anslutningar :mrgreen:.
VacuumHoseRoutingDiagram99Miata.jpg

Re: Vakuum som vakuum - eller?

Posted: Tue 18 Mar 2014, 19:03
by Mblixt
Finemang, då reder det sig.
Den enda kvarvarande vakuumfrågan är om det finns något extra lämpligt uttag för PRC ventilen. För den skall jag väl ändå behålla?

Re: Vakuum som vakuum - eller?

Posted: Wed 19 Mar 2014, 13:26
by Alexander Mullaart
Använd uttaget på bilden. Enklast att behålla den :).