Renovera eller byta ut motor?
Posted: Sun 16 Mar 2014, 16:37
Det är en ny-gammal NB-motor som hamnat i bilen innan vintern och den verkar gå bra.
* Startar bums och går rent på tomgång.
* Drar fint genom hela varvtalsregistret.
* Ryker på höga varv, åtminstone vid stillastående
* Har inte kunnat se någon oljerök vid kallstart.
Så, dumt nog så verkar den ha ett oljeproblem. Så här ser de nya tändstiften ut efter 2 mils körning: ... och toppen på kolven blänker av olja: ... och grannarna tror att något fattat eld:
Bilbrand?
Bästa jag kan göra är väl att behålla motorn och lägga en dimridå framför mina medtävlare men det känns inte riktigt fair.
Så vad att göra:
1) Klura ut om felet sitter i toppen, botten eller både och.
Ber ödmjukast om input.
Är det oljetätningsringarna på kolven månne?
Eller har jag missat något enkelt fel. Har provat en annan (begagnad) vevhusventilationsventil (PCV) eftersom jag förstått att en del haft problem med oljeflöde den vägen.
2) Jaga rätt på annan NA eller NB motor eller renovera? Är motorn som sitter i 'förbrukad'?
Vad är klokast, lägga lite tid på nya ringar och ventiltätningar/styrningar på motorn som sitter i eller ska man köpa en annan på en gång?
3) Halvrenovera?
Har en NA-motor med okänt fel men skulle kanske kunna ta botten och gifta ihop med toppen som sitter i.
Frågan är om motorn längre räknas som original om den är NA-botten och NB-topp?
* Startar bums och går rent på tomgång.
* Drar fint genom hela varvtalsregistret.
* Ryker på höga varv, åtminstone vid stillastående
* Har inte kunnat se någon oljerök vid kallstart.
Så, dumt nog så verkar den ha ett oljeproblem. Så här ser de nya tändstiften ut efter 2 mils körning: ... och toppen på kolven blänker av olja: ... och grannarna tror att något fattat eld:
Bilbrand?
Bästa jag kan göra är väl att behålla motorn och lägga en dimridå framför mina medtävlare men det känns inte riktigt fair.
Så vad att göra:
1) Klura ut om felet sitter i toppen, botten eller både och.
Ber ödmjukast om input.
Är det oljetätningsringarna på kolven månne?
Eller har jag missat något enkelt fel. Har provat en annan (begagnad) vevhusventilationsventil (PCV) eftersom jag förstått att en del haft problem med oljeflöde den vägen.
2) Jaga rätt på annan NA eller NB motor eller renovera? Är motorn som sitter i 'förbrukad'?
Vad är klokast, lägga lite tid på nya ringar och ventiltätningar/styrningar på motorn som sitter i eller ska man köpa en annan på en gång?
3) Halvrenovera?
Har en NA-motor med okänt fel men skulle kanske kunna ta botten och gifta ihop med toppen som sitter i.
Frågan är om motorn längre räknas som original om den är NA-botten och NB-topp?