Page 1 of 1

Renovera eller byta ut motor?

Posted: Sun 16 Mar 2014, 16:37
by seved
Det är en ny-gammal NB-motor som hamnat i bilen innan vintern och den verkar gå bra.

* Startar bums och går rent på tomgång.
* Drar fint genom hela varvtalsregistret.
* Ryker på höga varv, åtminstone vid stillastående :evil: :evil: :evil:
* Har inte kunnat se någon oljerök vid kallstart.

Så, dumt nog så verkar den ha ett oljeproblem. Så här ser de nya tändstiften ut efter 2 mils körning:
tändstift.jpg
... och toppen på kolven blänker av olja:
kolv.jpg
... och grannarna tror att något fattat eld:
Bilbrand?

Bästa jag kan göra är väl att behålla motorn och lägga en dimridå framför mina medtävlare men det känns inte riktigt fair.

Så vad att göra:
1) Klura ut om felet sitter i toppen, botten eller både och.
Ber ödmjukast om input.
Är det oljetätningsringarna på kolven månne?
Eller har jag missat något enkelt fel. Har provat en annan (begagnad) vevhusventilationsventil (PCV) eftersom jag förstått att en del haft problem med oljeflöde den vägen.

2) Jaga rätt på annan NA eller NB motor eller renovera? Är motorn som sitter i 'förbrukad'?
Vad är klokast, lägga lite tid på nya ringar och ventiltätningar/styrningar på motorn som sitter i eller ska man köpa en annan på en gång?

3) Halvrenovera?
Har en NA-motor med okänt fel men skulle kanske kunna ta botten och gifta ihop med toppen som sitter i.
Frågan är om motorn längre räknas som original om den är NA-botten och NB-topp?

Re: Renovera eller byta ut motor?

Posted: Sun 16 Mar 2014, 16:54
by Josen
Min erfarenhet är att öppna aldrig en std Mazda motor, rätt strulig med topplock och få allt rätt så det inte läcker...
Köp bättre beg (låga mil) och hinka i är ekonomiskt det bästa tror jag....

Med vänlig hälsning,

Joachim

Re: Renovera eller byta ut motor?

Posted: Sun 16 Mar 2014, 17:51
by gokarting.nu
Ebay.


Köp en "ny" från UK, så slipper du fundera.

Re: Renovera eller byta ut motor?

Posted: Sun 16 Mar 2014, 20:48
by Alexander Mullaart
1. Precis så mycket rykte min NB motor, kolvarna blänkte också av olja. Skulle tippa på att det är oljeringarna. Enligt trådar på Miataturbo verkar det som att NB-motorerna gillar att äta oljeringar. Men det skulle ju kunna vara ventiltätningarna som är kassa. Men då borde rykandet avta efter ett tag?

2. Köp en från UK eller någon skrot i Sverige, och ha (förhoppningsvis) en bra topp i reserv :D! Blir väl samma kostnad som att renovera...

3. Motorn hade inte längre räknats som standard. Men eftersom att det är lägre komp i en NA-motor kanske du hade kunnat ansöka om dispens?

Re: Renovera eller byta ut motor?

Posted: Tue 18 Mar 2014, 19:18
by seved
Ny motor beställd :D Tack allihop för rådet!

ny_motor.JPG

Re: Renovera eller byta ut motor?

Posted: Tue 18 Mar 2014, 21:36
by Victor
Om du har tänkt montera coolant reroute (eller göra vad som helst på baksidan av motorn för den delen), passa på medan motorn är ur bilen.

Re: Renovera eller byta ut motor?

Posted: Sun 23 Mar 2014, 13:35
by Myran
Victor wrote:Om du har tänkt montera coolant reroute (eller göra vad som helst på baksidan av motorn för den delen), passa på medan motorn är ur bilen.
Rök vid varv och belastning brukar vara kolvringar som är slut.

Blårök vid start och motorbroms/gas-släpp brukar vara ventiltätningar.


Att få en miata motor tät är inget konstigt alls. Min erfarenhet är exakt tvärt om. Hur många skuter topp-packningar på sinna maskiner? Min original packning med original moment på toplocksbultar höll för 1.5bars överladdning i alla fall.

Re: Renovera eller byta ut motor?

Posted: Sun 23 Mar 2014, 14:14
by Niklas Falk
Myran wrote:Att få en miata motor tät är inget konstigt alls. Min erfarenhet är exakt tvärt om. Hur många skuter topp-packningar på sinna maskiner? Min original packning med original moment på toplocksbultar höll för 1.5bars överladdning i alla fall.
MLS packningen som sitter original är jättebra, men kräver släta och plana ytor för att täta. Detta gör att det inte går att renovera toppen så många gånger innan man planar toppen tunnare än spec (har för mig att det brukar finnas två tiondelar att ta).

Re: Renovera eller byta ut motor?

Posted: Sun 23 Mar 2014, 16:40
by seved
Just nu hoppas jag på få en 'ny' motor som är tät utan att behöva öppna den NB-motor jag har. Status på den jag har är lite oklar, svårt att veta om det bara är ringar som ska bytas eller om det finns oljeläckage vid ventilerna också. Är mera sugen på köra än mecka...

Har skickat efter motor härifrån, vilket landar på ~9tkr inklusive frakt istället för ~6tkr på godtycklig skrot i UK. Hoppas att det är värt den extra kostnaden.

Som sagt, sugen på köra inte :work: