Page 1 of 1
Offset bussningar.
Posted: Fri 31 Jan 2014, 15:05
by Conny Lundell
Hej!
Jag är i gång med att svarva offset bussningar till främre övre bärarmarna och undrar om någon vet hur många mm offset hålen är borrade på dom man köper från ISC Racing?
http://iscracing.net/miatasuspension.html
Conny
Re: Offset bussningar.
Posted: Fri 31 Jan 2014, 19:42
by Emberglow66
Hej
Jag har dem liggande hemma
Avser du från centrum således, det kan jag mäta upp. Beskriv för en analfabet vad du vill ha för mått
Mvh
Re: Offset bussningar.
Posted: Fri 31 Jan 2014, 19:51
by chriss
Hört att de gärna roterar när man kör. Men det kanske är lätt fixad med någon sorts låsning när man ställt in hjulen?
Vad kommer man upp i för camber?
Hade det inte varit bättre att ta nedre så man ökar spårvidden lit?
Re: Offset bussningar.
Posted: Fri 31 Jan 2014, 20:51
by Conny Lundell
Emberglow66 wrote:Hej
Jag har dem liggande hemma
Avser du från centrum således, det kan jag mäta upp. Beskriv för en analfabet vad du vill ha för mått
Mvh
Det jag vill veta helt enkelt är hur många mm hålet i bussningen är förskjutet i förhållande till centrum.
Conny
Re: Offset bussningar.
Posted: Fri 31 Jan 2014, 20:56
by Conny Lundell
chriss wrote:Hört att de gärna roterar när man kör. Men det kanske är lätt fixad med någon sorts låsning när man ställt in hjulen?
Vad kommer man upp i för camber?
Hade det inte varit bättre att ta nedre så man ökar spårvidden lit?
Chriss så här står det på ISC Racings hemsida:
These bushings when installed at their maximum
offset will increase your camber by 1 1/2 degrees.
We install them in the front upper control arms
because there is less force trying to rotate them
and we gain fender clearance. Grease fittings are
included, which lock the bushings in place.
Conny
Re: Offset bussningar.
Posted: Fri 31 Jan 2014, 21:49
by Lejban
Conny Lundell wrote:chriss wrote:Hört att de gärna roterar när man kör. Men det kanske är lätt fixad med någon sorts låsning när man ställt in hjulen?
Vad kommer man upp i för camber?
Hade det inte varit bättre att ta nedre så man ökar spårvidden lit?
Chriss så här står det på ISC Racings hemsida:
These bushings when installed at their maximum
offset will increase your camber by 1 1/2 degrees.
We install them in the front upper control arms
because there is less force trying to rotate them
and we gain fender clearance. Grease fittings are
included, which lock the bushings in place.
Conny
dom kan inte snurra för att smörjnippeln låser, precis som Conny skriver.
Se bild här:
http://mx5racingclub.se/forum/viewtopic ... 234#p23234
Re: Offset bussningar.
Posted: Fri 31 Jan 2014, 22:08
by Nicke K
Har ny svarvade hemma ska in till stan på sön kan svänga för bi så får du mäta
Re: Offset bussningar.
Posted: Fri 31 Jan 2014, 23:03
by Conny Lundell
Nicke K wrote:Har ny svarvade hemma ska in till stan på sön kan svänga för bi så får du mäta
Hyggligt av dig Nicke.
Men jag jobbar i princip hela söndagen så är ej hemma.
Men jag tror att förskjutningen av hålet är ca 6 mm. Tar man mer så blir det ju inte mycket gods kvar på sidan om hålet.
Om du vill kan du mäta hur mycket gods det är kvar på den tunna delen respektive den tjocka delen vid hålet. Sen vilken diameter det är på hylsan som ska sitta i hålet på bussningen och göra en notering här. Mina bussningarna är svarvade det är hålborrningen kvar.
Conny
Re: Offset bussningar.
Posted: Sat 01 Feb 2014, 09:04
by Emberglow66
Conny Lundell wrote:
Det jag vill veta helt enkelt är hur många mm hålet i bussningen är förskjutet i förhållande till centrum.
Conny
Hej
Diametern på bussningen
Baksidan är 40 mm
Framsidan är 51 mm
Godstjocklek baksida ytterkant hålet är är 3,6 mm
Gods tjocklek framsid ytterkant är 9 mm
Hylsans ytterdiameter är 19 mm
Hylsans innerdiameter är 15 mm
Detta avviker från de andra hylsorna somhar betydligt tjockare gods
Hoppas att dessa siffror är behjälpliga
Tror onte du behöver oroa dig över det tunna godset. Så länge man smörjer upp hylsan så att det inte går torrt så torde det inte bli något slitage som sliter och därmed vidgar hålet
Ses i sommar, men då får du väl köra ifrån grabben i alla fall
. Gör som jag tung gasfot och bromsa för sent
Re: Offset bussningar.
Posted: Sat 01 Feb 2014, 15:33
by Conny Lundell
Emberglow66 wrote:Conny Lundell wrote:
Det jag vill veta helt enkelt är hur många mm hålet i bussningen är förskjutet i förhållande till centrum.
Conny
Hej
Diametern på bussningen
Baksidan är 40 mm
Framsidan är 51 mm
Godstjocklek baksida ytterkant hålet är är 3,6 mm
Gods tjocklek framsid ytterkant är 9 mm
Hylsans ytterdiameter är 19 mm
Hylsans innerdiameter är 15 mm
Detta avviker från de andra hylsorna somhar betydligt tjockare gods
Hoppas att dessa siffror är behjälpliga
Tror onte du behöver oroa dig över det tunna godset. Så länge man smörjer upp hylsan så att det inte går torrt så torde det inte bli något slitage som sliter och därmed vidgar hålet
Ses i sommar, men då får du väl köra ifrån grabben i alla fall
. Gör som jag tung gasfot och bromsa för sent
Tackar så mycket Tommy!
Nu har jag lite att gå på. Att hylsorna är så tunna som 19mm
Men jag har gjort mina 20mm och det känns lagom vill nog inte ändra på det. Jag kommer nog få den camber jag vill ha ändå.
Ja hoppas också att vi kan ses i sommar Tommy. Jag skall göra allt i min makt för att köra snabbare nästa säsong, har ju börjat i garaget
sen att grabben kör fortare är bara kul.
Conny
Re: Offset bussningar.
Posted: Fri 04 Apr 2014, 14:38
by chriss
Nu blev jag också sugen på offsetbussningar att döma av mitt däck slitage och åka fort abitioner
Tolkar jag era mått rätt?
Saknar längden på bussningen. Tanken är att inte behöva plocka i sär och mäta mina utan tillverka i förhand och bara montera, det brukar alltid gå som man tänkt sig
Är det shore värde man mäter plast i för bussningar och vad är att rekomendera?
Re: Offset bussningar.
Posted: Fri 04 Apr 2014, 15:36
by Emberglow66
chriss wrote:Nu blev jag också sugen på offsetbussningar att döma av mitt däck slitage och åka fort abitioner
Tolkar jag era mått rätt?
?
Helt rätt, får be att återkomma om längden då jag är bortrest denna helg
Re: Offset bussningar.
Posted: Fri 04 Apr 2014, 16:06
by Conny Lundell
chriss wrote:Nu blev jag också sugen på offsetbussningar att döma av mitt däck slitage och åka fort abitioner
Tolkar jag era mått rätt?
Saknar längden på bussningen. Tanken är att inte behöva plocka i sär och mäta mina utan tillverka i förhand och bara montera, det brukar alltid gå som man tänkt sig
Är det shore värde man mäter plast i för bussningar och vad är att rekomendera?
Ska försöka svara har skissen på mina på jobbet. Men till att börja med så köpte jag material från
http://ironbill.se/index.php/cPath/175_ ... /2a/page/2 tog lite tid innan dom skickade men företaget ligger i Partille så du kan kanske hämta på plats.
Jag återvann hylsorna från gummibussningarna som jag tog ut. Fixade ett don att spänna upp dom i och svarvade sedan av gummit och hylsan till 20 mm.
Du kan köpa 50 mm rundstav så blir det mindre spill att svarva av. Flänsen på bussningen ska vara 5mm lång dvs där den är 50 mm i diameter. Själva bussningen som sitter i hålet på bärarmen (40 mm) ska vara lika lång eller ett par mm längre än stålhylsorna på bärarmen. ( har inte måttet i huvudet). Men det viktiga måttet är flänsen på 5 mm.
Jag försköt hålet 6 mm från centrum.
Jag shimsade hylsorna med shimsbrickor vid montaget för att få det perfekt. Bärarmen ska ju gå lätt upp och ner utan att glappa i sidled.
Låser bussningarna med smörjnipplar. ( köp 90 grader nipplar)
Conny
Re: Offset bussningar.
Posted: Wed 16 Apr 2014, 09:05
by chriss
Verkar detta rätt?
Längd och mått på hylsan?
Re: Offset bussningar.
Posted: Wed 16 Apr 2014, 22:06
by Emberglow66
chriss wrote:Verkar detta rätt?
Längd och mått på hylsan?
Viss skillnad på de vanliga bussningarna som jag har liggande till ingen nytta jämfört med de offset jag har monterat
Standard hylsa
Längd 57mm
Inner 15,5mm
Ytter 20,8mm
Standard bussning
Total Längd 49mm
Smala delen 40mm
Breda delen 51 mm
Hattens tjocklek 5mm
Inner rör 21mm
Hoppas du fattar vad jag menar