Page 1 of 1
Butterfly brace, frog arms vid fullbur...
Posted: Wed 08 Jan 2014, 23:17
by Thomas Thorén
Tjena igen!
Undrar om ni börjar ana att TT snickrar på en vinnarbil efter alla dessa frågor.
Förstår på andra forum att braces som tex "Full butterfly braces" från Flying miata förbättre chassistyvhet en hel del på en gammal NA som min.
MEN, vad säger ni om nyttan en sådan tillför på en bil med fullbur (som ju i sig styvar upp bilen en hel del)?
Undrar också varför ingen verkar preppat sin miata med fjäderbensstag? Alltså ett stag rak över motorn mellan fjäderbenstornen. Det borde ju styva upp karossen fram?
Tackar på förhand igen!
Re: Butterfly brace, frog arms vid fullbur...
Posted: Thu 09 Jan 2014, 01:18
by Alexander Mullaart
Kul att satsar på bilen
!
I farsans bil sitter det helbur som är svetsad mot a-stolparna och sömmen vid tröskeln. Enorm skillnad i vridstyvhet jämfört med min bil med bara båge. Har svårt att tänka mig att ett butterfly-brace hade gjort märkbar skillnad i just det fallet. Antagligen bättre att spara vikt. Butterflyn och buren gör ju samma sak, kopplar ihop och styvar upp svagaste länken mellan fram- och bakvagn. Buren bör göra detta tillräckligt (för körkänslan iaf).
Halbig kör väl med butterfly och bur? Han kanske kan ge oss en åsikt om hur det känns!
Frog armsen däremot bör göra märkbar skillnad även med bur. Eller så sömsvetsar du istället och sparar vikt
.
Tråd om fjäderbensstag:
viewtopic.php?f=7&t=2214
Re: Butterfly brace, frog arms vid fullbur...
Posted: Thu 09 Jan 2014, 22:39
by Anders S
Jag har varit lite intresserad av ett fjäderbensstag (ser lite coolt ut...) men har tyckt att alla jag har hittat sett pinsamt klena ut. Tunna aluminiumlister som ser ut att flexa för en vindpust. Men nu funderar jag i alla fall på att köpa det här
http://www.ompracing.com/image.php?img=MA1845.jpg . Jag tycker det ser ovanligt stabilt ut med förstärkningar vid böjarna, bättre infästningar vid fjädebenen. Men om det verkligen behövs stag i en Miata vet jag förstås inte
Re: Butterfly brace, frog arms vid fullbur...
Posted: Thu 09 Jan 2014, 22:44
by Thomas Thorén
Ja men eller hur! Jag har lite svårt för att inte gå all in på saker jag tar mig an
Tänker så med, buren bör ju styva upp mitt-delen på bilen.
Gör en check med Mr Halbig dock.
Ok, bra tips! Frog arms hamnar in i bygg-kalkylen igen!
Tror vi att detta kan vara ett bra alternativ?
http://www.mx5parts.co.uk/ultra-racing- ... -3306.html
Re: Butterfly brace, frog arms vid fullbur...
Posted: Thu 09 Jan 2014, 23:02
by gokarting.nu
Full brace, behövs nog inte.
Iom din bur så behöver du bara förstärkningarna i form av skenorna du sätter längs med bilen.
http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=13-69010
…för att du kommer slå i och buckla till bilen under annars.
Sen gör dom nog lite nytta i längsled….kanske?
Efter buren kom i, var det bara att börja om från början inställningmässigt.
Bilen uppförde sig helt annorlunda.
Men min full brace har alltid suttit på, så vet inte hur den skulle vara utan.
Full brace är nog inte så viktigt, varken med eller utan bur.
Frog legsen satt fint efter burbygget, då styrde den in mycket bättre.
Så där tycker jag du ska lägga slantarna ist för full brace.
Men två rails tycker jag du ska montera, dom spar bilen om inte annat.
Re: Butterfly brace, frog arms vid fullbur...
Posted: Thu 09 Jan 2014, 23:16
by Thomas Thorén
Ok, låter vettigt!
Re: Butterfly brace, frog arms vid fullbur...
Posted: Fri 10 Jan 2014, 22:22
by gokarting.nu
Fjäderbenstagen mellan tornen har jag hört är viktigare i rally än i banracing.
Tydligen jämnar belastningen ut sig efter hopp o dylikt mellan tornen.
(bara vad jag hört, vet inte om det stämmer)
Sen känns det som att miatan redan har nog med vikt i motorummet.
Re: Butterfly brace, frog arms vid fullbur...
Posted: Fri 10 Jan 2014, 22:47
by Conny Lundell
Anders S wrote:Jag har varit lite intresserad av ett fjäderbensstag (ser lite coolt ut...) men har tyckt att alla jag har hittat sett pinsamt klena ut. Tunna aluminiumlister som ser ut att flexa för en vindpust. Men nu funderar jag i alla fall på att köpa det här
http://www.ompracing.com/image.php?img=MA1845.jpg . Jag tycker det ser ovanligt stabilt ut med förstärkningar vid böjarna, bättre infästningar vid fjädebenen. Men om det verkligen behövs stag i en Miata vet jag förstås inte
Anders!
Det ser nästan ut som det fjäderbensstaget som satt original i min Eunos Roadster. Se bild.
Det ligger och skräpar här hemma så det går att köpa för en billig peng.
Min bil är en NA vet ej om det passar NB
Conny
Re: Butterfly brace, frog arms vid fullbur...
Posted: Fri 10 Jan 2014, 23:02
by Anders S
Tack Conny för erbjudandet! Själva staget över motorn ser stabilt ut men infästningarna, med de långa bultarna, gör mig lite tveksam (kanske man kan svetsa ihop delarna?). Varför har du tagit bort det?
Re: Butterfly brace, frog arms vid fullbur...
Posted: Fri 10 Jan 2014, 23:09
by Conny Lundell
Anders S wrote:Tack Conny för erbjudandet! Själva staget över motorn ser stabilt ut men infästningarna, med de långa bultarna, gör mig lite tveksam (kanske man kan svetsa ihop delarna?). Varför har du tagit bort det?
Min luftfilter Box från K&N kom att behöva den platsen. Fick helt enkelt välja, och staget åkte ur.
Conny
Re: Butterfly brace, frog arms vid fullbur...
Posted: Sat 11 Jan 2014, 12:11
by chriss
De passae både NA och NB. Har en NB på min NA.
Re: Butterfly brace, frog arms vid fullbur...
Posted: Sat 11 Jan 2014, 20:49
by Josen
Fjäderbensstag på en bil som miata med dubbla A-armar och stöddig subframe är helt bortkastat.
Hjälper på rally-bilar som hoppar och har McPerson-ben, sällan på banracing bilar....
Med vänlig hälsning,
Joachim
Re: Butterfly brace, frog arms vid fullbur...
Posted: Sun 19 Jan 2014, 20:20
by Lejban
Conny Lundell wrote:Anders S wrote:Jag har varit lite intresserad av ett fjäderbensstag (ser lite coolt ut...) men har tyckt att alla jag har hittat sett pinsamt klena ut. Tunna aluminiumlister som ser ut att flexa för en vindpust. Men nu funderar jag i alla fall på att köpa det här
http://www.ompracing.com/image.php?img=MA1845.jpg . Jag tycker det ser ovanligt stabilt ut med förstärkningar vid böjarna, bättre infästningar vid fjädebenen. Men om det verkligen behövs stag i en Miata vet jag förstås inte
Anders!
Det ser nästan ut som det fjäderbensstaget som satt original i min Eunos Roadster. Se bild.
Det ligger och skräpar här hemma så det går att köpa för en billig peng.
Min bil är en NA vet ej om det passar NB
Conny
Jag hittade en sånt här stag i min källare, den är ifrån min tävlingbil ifall nån vill ha så är det väldans billigt, jag har målat det vitt.