Butterfly brace, frog arms vid fullbur...

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Butterfly brace, frog arms vid fullbur...

Post by Thomas Thorén »

Tjena igen!

Undrar om ni börjar ana att TT snickrar på en vinnarbil efter alla dessa frågor. :wink:

Förstår på andra forum att braces som tex "Full butterfly braces" från Flying miata förbättre chassistyvhet en hel del på en gammal NA som min.
MEN, vad säger ni om nyttan en sådan tillför på en bil med fullbur (som ju i sig styvar upp bilen en hel del)? :think2:

Undrar också varför ingen verkar preppat sin miata med fjäderbensstag? Alltså ett stag rak över motorn mellan fjäderbenstornen. Det borde ju styva upp karossen fram?

Tackar på förhand igen! :bow:
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Butterfly brace, frog arms vid fullbur...

Post by Alexander Mullaart »

Kul att satsar på bilen :D!

I farsans bil sitter det helbur som är svetsad mot a-stolparna och sömmen vid tröskeln. Enorm skillnad i vridstyvhet jämfört med min bil med bara båge. Har svårt att tänka mig att ett butterfly-brace hade gjort märkbar skillnad i just det fallet. Antagligen bättre att spara vikt. Butterflyn och buren gör ju samma sak, kopplar ihop och styvar upp svagaste länken mellan fram- och bakvagn. Buren bör göra detta tillräckligt (för körkänslan iaf).

Halbig kör väl med butterfly och bur? Han kanske kan ge oss en åsikt om hur det känns!

Frog armsen däremot bör göra märkbar skillnad även med bur. Eller så sömsvetsar du istället och sparar vikt :mrgreen:.

Tråd om fjäderbensstag: viewtopic.php?f=7&t=2214
Alexander Mullaart
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 191
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Butterfly brace, frog arms vid fullbur...

Post by Anders S »

Jag har varit lite intresserad av ett fjäderbensstag (ser lite coolt ut...) men har tyckt att alla jag har hittat sett pinsamt klena ut. Tunna aluminiumlister som ser ut att flexa för en vindpust. Men nu funderar jag i alla fall på att köpa det här http://www.ompracing.com/image.php?img=MA1845.jpg . Jag tycker det ser ovanligt stabilt ut med förstärkningar vid böjarna, bättre infästningar vid fjädebenen. Men om det verkligen behövs stag i en Miata vet jag förstås inte :?:
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Butterfly brace, frog arms vid fullbur...

Post by Thomas Thorén »

Ja men eller hur! Jag har lite svårt för att inte gå all in på saker jag tar mig an :shock: :D

Tänker så med, buren bör ju styva upp mitt-delen på bilen.
Gör en check med Mr Halbig dock.

Ok, bra tips! Frog arms hamnar in i bygg-kalkylen igen!
Tror vi att detta kan vara ett bra alternativ?
http://www.mx5parts.co.uk/ultra-racing- ... -3306.html
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Butterfly brace, frog arms vid fullbur...

Post by gokarting.nu »

Full brace, behövs nog inte.

Iom din bur så behöver du bara förstärkningarna i form av skenorna du sätter längs med bilen.

http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=13-69010


…för att du kommer slå i och buckla till bilen under annars.
Sen gör dom nog lite nytta i längsled….kanske?
Efter buren kom i, var det bara att börja om från början inställningmässigt.
Bilen uppförde sig helt annorlunda.
Men min full brace har alltid suttit på, så vet inte hur den skulle vara utan.

Full brace är nog inte så viktigt, varken med eller utan bur.


Frog legsen satt fint efter burbygget, då styrde den in mycket bättre.
Så där tycker jag du ska lägga slantarna ist för full brace.
Men två rails tycker jag du ska montera, dom spar bilen om inte annat.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Butterfly brace, frog arms vid fullbur...

Post by Thomas Thorén »

Ok, låter vettigt! :up:
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Butterfly brace, frog arms vid fullbur...

Post by gokarting.nu »

Fjäderbenstagen mellan tornen har jag hört är viktigare i rally än i banracing.

Tydligen jämnar belastningen ut sig efter hopp o dylikt mellan tornen.
(bara vad jag hört, vet inte om det stämmer)


Sen känns det som att miatan redan har nog med vikt i motorummet.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Butterfly brace, frog arms vid fullbur...

Post by Conny Lundell »

Anders S wrote:Jag har varit lite intresserad av ett fjäderbensstag (ser lite coolt ut...) men har tyckt att alla jag har hittat sett pinsamt klena ut. Tunna aluminiumlister som ser ut att flexa för en vindpust. Men nu funderar jag i alla fall på att köpa det här http://www.ompracing.com/image.php?img=MA1845.jpg . Jag tycker det ser ovanligt stabilt ut med förstärkningar vid böjarna, bättre infästningar vid fjädebenen. Men om det verkligen behövs stag i en Miata vet jag förstås inte :?:


Anders!
Det ser nästan ut som det fjäderbensstaget som satt original i min Eunos Roadster. Se bild.
Det ligger och skräpar här hemma så det går att köpa för en billig peng. :D
Min bil är en NA vet ej om det passar NB :think2:
Conny
Attachments
image.jpg
image.jpg (53.42 KiB) Viewed 1768 times
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 191
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Butterfly brace, frog arms vid fullbur...

Post by Anders S »

Tack Conny för erbjudandet! Själva staget över motorn ser stabilt ut men infästningarna, med de långa bultarna, gör mig lite tveksam (kanske man kan svetsa ihop delarna?). Varför har du tagit bort det?
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Butterfly brace, frog arms vid fullbur...

Post by Conny Lundell »

Anders S wrote:Tack Conny för erbjudandet! Själva staget över motorn ser stabilt ut men infästningarna, med de långa bultarna, gör mig lite tveksam (kanske man kan svetsa ihop delarna?). Varför har du tagit bort det?
Min luftfilter Box från K&N kom att behöva den platsen. Fick helt enkelt välja, och staget åkte ur.

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Butterfly brace, frog arms vid fullbur...

Post by chriss »

De passae både NA och NB. Har en NB på min NA.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Butterfly brace, frog arms vid fullbur...

Post by Josen »

Fjäderbensstag på en bil som miata med dubbla A-armar och stöddig subframe är helt bortkastat.
Hjälper på rally-bilar som hoppar och har McPerson-ben, sällan på banracing bilar....

Med vänlig hälsning,

Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Butterfly brace, frog arms vid fullbur...

Post by Lejban »

Conny Lundell wrote:
Anders S wrote:Jag har varit lite intresserad av ett fjäderbensstag (ser lite coolt ut...) men har tyckt att alla jag har hittat sett pinsamt klena ut. Tunna aluminiumlister som ser ut att flexa för en vindpust. Men nu funderar jag i alla fall på att köpa det här http://www.ompracing.com/image.php?img=MA1845.jpg . Jag tycker det ser ovanligt stabilt ut med förstärkningar vid böjarna, bättre infästningar vid fjädebenen. Men om det verkligen behövs stag i en Miata vet jag förstås inte :?:


Anders!
Det ser nästan ut som det fjäderbensstaget som satt original i min Eunos Roadster. Se bild.
Det ligger och skräpar här hemma så det går att köpa för en billig peng. :D
Min bil är en NA vet ej om det passar NB :think2:
Conny
Jag hittade en sånt här stag i min källare, den är ifrån min tävlingbil ifall nån vill ha så är det väldans billigt, jag har målat det vitt.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Post Reply