Page 1 of 1
Nybörjare klurar på val av bil!
Posted: Sun 03 Nov 2013, 23:28
by Thomas Thorén
Hej!
Jag är helt ny i miata-världen även om jag läxats en del av ett par goda Miata-vänner
Har kört rally, lite långloppsracing, testat karting men framförallt kört hysteriskt mycket hyrkart
Har skannat av diverse race-serier/klasser och har fastnat för mx-5 cup SPVM. Min känsla so far är att det är en lagom balans på kamratskap och racing
Avser att köpa mig en standardbil och under 2014 köra i standardklassen.
(Redan här lämnar jag öppet för invändningar
)
Förstår att -99 NB 1,8 140hk och -00 10th anniversary är populära val att utgå från.
Vad säger forumet om detta?
Re: Nybörjare klurar på val av bil!
Posted: Mon 04 Nov 2013, 19:21
by chriss
Största motorn, 6 vxl låda, diff
Här är vad jag tror är det viktigaste och de dyra att uppgradera på en annan bil. 6 vxl låda hadde jag inte tackat nej till!
Kör NA själv (trackday bil) men hört att anniversary har bilstein dämpare och fjädrar och grövre krängare original om dessa räcker till...
Re: Nybörjare klurar på val av bil!
Posted: Mon 04 Nov 2013, 21:44
by JOnas
Så här tror/tycker jag:
En blå 10th anniversary är ju trevligare till vardags och på Sprint/banträff än en typ standard NB. Men ska det köras SPVM och liknande så kvittar det om 10:th har Bilstein dämpare, för man måste ändå ha "fränare" prylar på för det ändamålet. 6vxl e kul, men behövs det verkligen en växel till på banan (inte den gula frukten),ni som vet..?
Hittar man en "blå 10:th" för samma peng som vanlig NB, så hade nog mitt val fallit på blå bil, för den ä ju riktigt fin, just den blåa lacken.
Re: Nybörjare klurar på val av bil!
Posted: Mon 04 Nov 2013, 23:30
by Niklas Falk
NB för främre subframen (och inga luftbromsar till framlampor)
98-00 väger mindre än de senare.
6vxl och 4,1:1 diff för att passa rätt oftare (4,3 och 4,44 är bökigare att skaffa)
140hk motorn för att få en vettigare målvikt (01-05 om du ska köra standard)
ABSen är inte i vägen i torrt (ratta bak lite balans bara)
Så en svagt skrapad 10AE är inte fel att börja med, byt till diff från en 1,8NA så är det inte mycket kvar att pilla på av grunderna (byter du inte hastighetsmätardrevet så blir du lite glädjelurad av accelerationen
).
Chassit finns det många olika åsikter om, det är mycket som fungerar.
120/80 N/mm och lite grövre främre krängare (RBs ihåliga för 99-00) kommer man långt med.
Dämpare väljer du de du tror på (sky is the limit, men man kommer långt med billiga saker som är vettigt shimsade).
Re: Nybörjare klurar på val av bil!
Posted: Mon 04 Nov 2013, 23:52
by gokarting.nu
Kul Thomas att du verkar komma närmare din leksak av rang
Ska ge några förslag:
1.Köp en färdig
2. Köp en färdig
3. Om det finns möjlighet: Köp en färdig.
Hör av dig till mig, tror jag vet var det finns en rätt ok bil för MODIFIERAD klassen.
Eftersom det är där du kommer hamna efter första tävlingen i standard.
För er som inte vet vem Thomas eller "vår egna" JOnas är, kan jag skvallra att de är mycket snabba & kända deltagare i hyrkartvärlden.
Dock är JOnas kärlek för att maska runt röda små små torn på en rullgrusfylldasfaltplätt stark.
Kanske för stark
?
Re: Nybörjare klurar på val av bil!
Posted: Tue 05 Nov 2013, 23:05
by Thomas Thorén
chriss wrote:Största motorn, 6 vxl låda, diff
Här är vad jag tror är det viktigaste och de dyra att uppgradera på en annan bil. 6 vxl låda hadde jag inte tackat nej till!
Kör NA själv (trackday bil) men hört att anniversary har bilstein dämpare och fjädrar och grövre krängare original om dessa räcker till...
Ok, tack för tips!
Re: Nybörjare klurar på val av bil!
Posted: Tue 05 Nov 2013, 23:07
by Thomas Thorén
gokarting.nu wrote:Kul Thomas att du verkar komma närmare din leksak av rang
Ska ge några förslag:
1.Köp en färdig
2. Köp en färdig
3. Om det finns möjlighet: Köp en färdig.
Hör av dig till mig, tror jag vet var det finns en rätt ok bil för MODIFIERAD klassen.
Eftersom det är där du kommer hamna efter första tävlingen i standard.
För er som inte vet vem Thomas eller "vår egna" JOnas är, kan jag skvallra att de är mycket snabba & kända deltagare i hyrkartvärlden.
Dock är JOnas kärlek för att maska runt röda små små torn på en rullgrusfylldasfaltplätt stark.
Kanske för stark
?
Mmm det är nog den svidande sanningen att det inte lönar sig att bygga nytt.
Jag hör av mig, låter spännande!
Re: Nybörjare klurar på val av bil!
Posted: Tue 05 Nov 2013, 23:09
by Thomas Thorén
Niklas Falk wrote:NB för främre subframen (och inga luftbromsar till framlampor)
98-00 väger mindre än de senare.
6vxl och 4,1:1 diff för att passa rätt oftare (4,3 och 4,44 är bökigare att skaffa)
140hk motorn för att få en vettigare målvikt (01-05 om du ska köra standard)
ABSen är inte i vägen i torrt (ratta bak lite balans bara)
Så en svagt skrapad 10AE är inte fel att börja med, byt till diff från en 1,8NA så är det inte mycket kvar att pilla på av grunderna (byter du inte hastighetsmätardrevet så blir du lite glädjelurad av accelerationen
).
Chassit finns det många olika åsikter om, det är mycket som fungerar.
120/80 N/mm och lite grövre främre krängare (RBs ihåliga för 99-00) kommer man långt med.
Dämpare väljer du de du tror på (sky is the limit, men man kommer långt med billiga saker som är vettigt shimsade).
Tusen tack för tips!
Re: Nybörjare klurar på val av bil!
Posted: Thu 07 Nov 2013, 20:13
by Thomas Thorén
Re: Nybörjare klurar på val av bil!
Posted: Fri 08 Nov 2013, 19:06
by Victor
Nja, tull + moms + frakt tillkommer. BLir troligen billigare att köpa dem i Europa eller Sverige. Det är kampanj nu:
http://www.streetperformance.se/egensid ... ampanj/501
Re: Nybörjare klurar på val av bil!
Posted: Sun 15 Dec 2013, 11:50
by Thomas Thorén
Hej allesammans!
Här kommer upplösningen på val av bil. Tror att jag rätt gjort val om man lägger ihop alla faktorer som total kostnad för bil, byggtid och vinnarmöjlighet osv.
Igår åkte JOnas och jag till Örebro och köpte Pettsons gamla bil;
NA 90'a med 1,8 140 HK och civicno-sprut.
5 vxl låda
Wisco-diff
Bromsar fram från 94,n
Halvbur
Öppet filter
Mina planer är nu att uppgradera enligt följande
D2-dämparkit
Fullbur
Ny stol och bälten
Nya krängare, kanske H&R
6 vxl låda
Nya belägg, vet ej vilka ännu
Kanske ny diff eller lättast kanske ny bakaxel från -98
Kanske extractor-grenrör
Kanske hardtop
Vill bygga om lamporna för att slippa popup-lamporna.
Kommer också städa upp en del i inredning, kablehärvor och annat.
Slutligen, ny mappning hos civicno för att säkerställa att allt mår bra och för att få nytta av extractorgrenröret.
Tankar, idéer, invändningar?
Thomas T
Re: Nybörjare klurar på val av bil!
Posted: Sun 15 Dec 2013, 12:28
by gokarting.nu
Gött!!
Bra jobbat Thomas:)
Nu vore det väll självaste…. om vi inte klättar över 30 strecket på Ssm
Vet att det även är en polare till Bertil T som bygger ny bil också
Alltid skönt med folk som får huvudet ur …..
HAHAHAHAHAHAHAHA!
Re: Nybörjare klurar på val av bil!
Posted: Sun 15 Dec 2013, 18:35
by Alexander Mullaart
Bra val
! D2s dämparkit fungerar ju bevisligen mycket bra (Halbig t.ex. hehe
)! Men jag skulle ändå föreslå BC Racings coilovers ifall man vill ha lite bättre höjdjusteringsmöjligheter bak. På dessa kan man justera höjden bak med både fjädertallriken och benen. Invändigt är de nog helt likvärdiga. Se nedan!
Re: Nybörjare klurar på val av bil!
Posted: Sun 15 Dec 2013, 21:32
by Thomas Thorén
Tack Alexander för tipset... jag är nog feg och går med D2 Track Racing ändå.
Mest för att det är ett säkert kort och för genvägen med att få hjälp med inställningar.
Tusen tack för tipset dock!
Någon som har tips på krängare?
Re: Nybörjare klurar på val av bil!
Posted: Sun 15 Dec 2013, 21:57
by Niklas Falk
Thomas Thorén wrote:Någon som har tips på krängare?
RacingBeats ihåliga kombinerat med 12-14mm bak brukar fundera fint tillsammans med 12/8 fjädrar.
D2 fungerar ju med Halbigs körstil (stenhårt och på ställ, mindre effektivt med mjuk sättning), men den gamle gubben som kör jämnt med honom har lite andra dämpare...
Re: Nybörjare klurar på val av bil!
Posted: Sun 15 Dec 2013, 23:19
by Lejban
Hej Thomas,
bra val av bil!
Jag klarade fint att få fart på min bil med orginalkrängare, ganska mjukt inställda dämpare, och toyos under fötterna.
Mitt tips är enkelt: Bygg bilen för dig och din körstil, bra balans behövs, men hård bil eller mjuk bil bör bero föraren. Det som du är mest bekväm med bör gå fortast.
PS: Hade jag köpt dämpare idag hade jag köpt BC (klubbrabatt via
http://www.streetandtrack.se/ )
Vet du inte vem jag är kan du se alla race på youtube, eller läsa här på forumet.
http://www.youtube.com/watch?v=cMjdPGIpc7I
Re: Nybörjare klurar på val av bil!
Posted: Mon 16 Dec 2013, 00:39
by Alexander Mullaart
Thomas Thorén wrote:Tusen tack för tipset dock!
Ingen fara
!
Lejban wrote:Mitt tips är enkelt: Bygg bilen för dig och din körstil, bra balans behövs, men hård bil eller mjuk bil bör bero föraren. Det som du är mest bekväm med bör gå fortast.
+1
Re: Nybörjare klurar på val av bil!
Posted: Mon 16 Dec 2013, 22:28
by chriss
Det som stör mig med D2 är att bak inte är fullt justerbara i höjd utan bilen blir för låg bak. Gjorde brickor i samma form som toplagringen för att få upp höjden lite. Annars är jag nöjd med dem. Möjligtvis för en ren race bil köpa track/racing.
Re: Nybörjare klurar på val av bil!
Posted: Wed 18 Dec 2013, 18:51
by Thomas Thorén
Efter många om och men har jag nu faktiskt köpt D2 Track Racing av Streetperformance. Köpte även deras egna fjäderkit som jag förstår skall vara "framforskat" speciellt för Roadsport-serien.
Grymt stort tack för feedback so far i denna tråd!