Passar en NB topp på en NA botten?
Passar en NB topp på en NA botten?
Miata motorerna är väldigt lika genom åren och lus läste att en NB topp kan monteras på en NA botten.
Någon som kan bekräfta?
Det handlar om en 1,8 2001 NB topp på en NA -95 1,8.
Någon som kan bekräfta?
Det handlar om en 1,8 2001 NB topp på en NA -95 1,8.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
Re: Passar en NB topp på en NA botten?
Intressant fråga. Ser mycket fram mot ett uttömmande svar från någon bättre insatt.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Suttit och kammat nätet och miata.net
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... 887&page=2 99 topp på en NA
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=350182 Jätte diskution om topplockspackningar när man byter topp.
Så vad jag förstår så passar en 1,8 NB topp på en 1,8 NA botten.
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=350182 Jätte diskution om topplockspackningar när man byter topp.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Alla 1.8 toppar passar på alla 1.8 bottnar mellan 94-2005.chriss wrote:Suttit och kammat nätet och miata.net
Det är olika komp i maskinerna mellan generationerna.. har för mig att det är 94-98 (NA 9:1), 99-02 (140hk NB) 9.5:1, 2003-2005 146hk 10:1.
Vet ej fall det är toppen som påverkar kompet eller bottendelen. Men allt passar imellan.
Även avgas är desamma mellan alla generationer. Därimot är det olika insug mellan NA/NB.
Det där med topppackning har o göra med vatten kanaler som blockretas på någon generation (Tror det är 146hk men väldigt osäker här). Nått som ska hjälpa vattnet att cirkulera i bak-kant av motorn.
Varför byta då?
Rykten säger att en Original NB topp flödar bättre än en Max-portad NA topp.. Om det stämmer.. vet ej men NB toppen är garanterat bättre
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Kör original 1,8 NA idag och har en 1,8 NB motor med i ordning gjord topp fast motorn dricker olja.
Jag funderar på om man ska renovera toppen i vinter och sätta på min bra botten. Alt köpa en bra nb botten eller få tummen ur och renovera hela motorn.
Finns många alternativ. Pris prestanada är turbo/kompressor den kanske bästa vägen att gå men en trimmad sug motorn är mycket häftigare
Sen vill jag inte förstöra bilen för MX-5 cup / roadsport C. Om jag stoppar i en NB motorn så förstår jag att klass standard är borta men hur mycket tillåts i modified / roadsport C? Eller finns det risk att jag hamnar i B?
Jag funderar på om man ska renovera toppen i vinter och sätta på min bra botten. Alt köpa en bra nb botten eller få tummen ur och renovera hela motorn.
Finns många alternativ. Pris prestanada är turbo/kompressor den kanske bästa vägen att gå men en trimmad sug motorn är mycket häftigare
Sen vill jag inte förstöra bilen för MX-5 cup / roadsport C. Om jag stoppar i en NB motorn så förstår jag att klass standard är borta men hur mycket tillåts i modified / roadsport C? Eller finns det risk att jag hamnar i B?
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
- Alexander Mullaart
Det är tillåtet att slänga i en NB motor i din NA och sedan köra modifierad i cupen, bilen måste bara viktas därefter (minst 1029kg med förare efter race om den är orörd).
Gick i samma banor som du tidigare, letade efter vilken 1.8a botten som helst till min NB 99 topp. 1.8orna är ju så jobbiga att få tag på här hemma... Min förhoppning var att jag skulle kunna få motorn beräknad som standardmotor trots att topp och botten skiljde sig åt, men fick nedslag på detta då hybrider inte kan beräknas som standard enligt reglementet (helt förståeligt). Men du ska ju köra trimmat, så då är det fritt fram i Roadsport iaf ! Vet inte vad cupreglementet säger om hybridmotorer.
Men att köra C med trimmad motor blir nog tungt, modifierad motor med varvstopp på 7500 ger 190 beräkningshästar. Lek runt lite här så ser du beräkningseffekt och vilken vikt du måste nå: http://www.spvm.se/vagndeklaration-roadsport.html
Gick i samma banor som du tidigare, letade efter vilken 1.8a botten som helst till min NB 99 topp. 1.8orna är ju så jobbiga att få tag på här hemma... Min förhoppning var att jag skulle kunna få motorn beräknad som standardmotor trots att topp och botten skiljde sig åt, men fick nedslag på detta då hybrider inte kan beräknas som standard enligt reglementet (helt förståeligt). Men du ska ju köra trimmat, så då är det fritt fram i Roadsport iaf ! Vet inte vad cupreglementet säger om hybridmotorer.
Men att köra C med trimmad motor blir nog tungt, modifierad motor med varvstopp på 7500 ger 190 beräkningshästar. Lek runt lite här så ser du beräkningseffekt och vilken vikt du måste nå: http://www.spvm.se/vagndeklaration-roadsport.html
Alexander Mullaart
- Niklas Falk
Blocket i sig är inga problem att mixa i Roadsport (eftersom det bara är smörjsystemet och olika oljeportar som skiljer), men det ska vara rätt kolvar/stakar/vev till den spec du hänvisar till som "omodifierad" (Mazdas vev och stakar är samma/ekvivalenta för alla 1,8 (vågar inte lova att det är rätt/lika för andra applikationer än miatan)).
Ett tips, Mazda kan inte leverera kolvar i andra överdimension längre, så det går bara att borra till 83,25. Men man ska alltid ha kolven i handen innan man gör nåt med blocket, det vet väl alla (som gjort misstaget några gånger)
Ett tips, Mazda kan inte leverera kolvar i andra överdimension längre, så det går bara att borra till 83,25. Men man ska alltid ha kolven i handen innan man gör nåt med blocket, det vet väl alla (som gjort misstaget några gånger)
Niklas Falk wrote:Blocket i sig är inga problem att mixa i Roadsport (eftersom det bara är smörjsystemet och olika oljeportar som skiljer), men det ska vara rätt kolvar/stakar/vev till den spec du hänvisar till som "omodifierad" (Mazdas vev och stakar är samma/ekvivalenta för alla 1,8 (vågar inte lova att det är rätt/lika för andra applikationer än miatan)).
En seriös firma borrar inte ett block utan att se kolven som ska sitta i. (Bara antar att du inte har maskin för borra blocket själv)
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
- Niklas Falk
Just det, men tidsfaktorer spelar också in ibland när det är tävlingsmotorer det är fråga om (1a racet är alltid för nära).Myran wrote:En seriös firma borrar inte ett block utan att se kolven som ska sitta i. (Bara antar att du inte har maskin för borra blocket själv)
Om man dessutom försöker att få till kompisjobb så kan logistiken skita sig ändå (inte rätt saker på plats när tid för arbete finns etc).
Inget problem för mig och min motor, men det kan vara bra att veta innan man bygger upp tidsplaner baserade på leveranstider från kolvleverantörer. Ett motorbygge är ju massvis av delar från diverse leverantörer, dessutom kan behoven av nya delar visa sig först vid första monteringen.
Men det är ju ventilmekanismen som är det svåra, bottendelen är ju dödsenkel i jämförelse (skär blocket rakt och hona lagerlägen, vev-stake-kolvbult-kolv och ringar, kolla uppstick, "what can possibly go wrong" ).
NB toppen med solida lyftare o shims är rätt tråkig att plocka ihop.. bottendelen tog väl en timma o skruva ihop när man har allt hemma
- Niklas Falk
Testa då att ha lite längre ventilskaft, lashcaps och SUBs samt tre olika set av ventilfjädrar att välja bland (med custom retainers).Myran wrote:NB toppen med solida lyftare o shims är rätt tråkig att plocka ihop.. bottendelen tog väl en timma o skruva ihop när man har allt hemma
Frigångsproblem mellan ventilerna och mellan ventil-kolv samt ställbar kamtid på insugskammen är ju bara lök på laxen...
Mäta mer än en gång i kubik
Niklas Falk wrote:Testa då att ha lite längre ventilskaft, lashcaps och SUBs samt tre olika set av ventilfjädrar att välja bland (med custom retainers).Myran wrote:NB toppen med solida lyftare o shims är rätt tråkig att plocka ihop.. bottendelen tog väl en timma o skruva ihop när man har allt hemma
Frigångsproblem mellan ventilerna och mellan ventil-kolv samt ställbar kamtid på insugskammen är ju bara lök på laxen...
Därför jah nöjjer mig med att vrida lite på original kammarna och ställer på laddtrycket i stället
Det är precis allt detta som gör att det tar låååång tid för en glad amatörNiklas Falk wrote:Testa då att ha lite längre ventilskaft, lashcaps och SUBs samt tre olika set av ventilfjädrar att välja bland (med custom retainers).Myran wrote:NB toppen med solida lyftare o shims är rätt tråkig att plocka ihop.. bottendelen tog väl en timma o skruva ihop när man har allt hemma
Men jag börjar bli riktigt sugen på att ge mig på toppen och ta botten senare.
Vad är den största fördelen med solida lyftare? Verkar ju soft med hydraliska som justerar sig själva...
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
- Niklas Falk
Lättare och du slipper ha överdimensionerade fjädrar som snor effekt. Med ökat lyft och duration så kan det bli lite väl stora krafter om du ska släpa med en oljefylld lyftare när varvtalet stiger.chriss wrote:Vad är den största fördelen med solida lyftare? Verkar ju soft med hydraliska som justerar sig själva...
Men man måste ju inte bygga en motor som inte får ventilsläpp ens vid 10å3 (nä, det var inget planerat test men det höll och skrek brutalt)...
Aldrig hört någon som haft problem med ventilsläpp på miatorna direkt. Verkar som bottendelen och oljepumpen vibrerar sönder långt före ventilerna ger sig.Niklas Falk wrote:Lättare och du slipper ha överdimensionerade fjädrar som snor effekt. Med ökat lyft och duration så kan det bli lite väl stora krafter om du ska släpa med en oljefylld lyftare när varvtalet stiger.chriss wrote:Vad är den största fördelen med solida lyftare? Verkar ju soft med hydraliska som justerar sig själva...
Men man måste ju inte bygga en motor som inte får ventilsläpp ens vid 10å3 (nä, det var inget planerat test men det höll och skrek brutalt)...
- Niklas Falk
Oljepumpen håller för ett antal övervarvningar, men ventilerna får problem att följa kammen redan vid första. Att tappa ventilen är nåt annat (BTDT).Myran wrote:Aldrig hört någon som haft problem med ventilsläpp på miatorna direkt. Verkar som bottendelen och oljepumpen vibrerar sönder långt före ventilerna ger sig.