Page 1 of 1

MegaSquirt Jenvey

Posted: Tue 30 Jul 2013, 10:29
by rcm
Jag har en gammal 1.6 som jag har köpt ett MegaSqurit ECU samt ett jenvey spjäll hus. Skall montera på det nu på motorn (som sen i vinter skall renoveras o ....) Detta blir en test att det funkar. Är det någon här som har tipps ? Med ECU följde det med en temp givare. Kan man flytta över befintlig spjäll läges givare ? tipps på regultaror för bränsle trycket. sen om man skall montera större spridare ?
Många frågor blev det

Re: MegaSquirt Jenvey

Posted: Tue 30 Jul 2013, 11:11
by Niklas Falk
Jag lekte länge med mitt MegaSquirt innan jag i veckan fick dit Jenveyspjällen (så elen och styrsystemet var ingen nyhet).
För min del vara det "bara" att pilla dit kablarna från TPSen (CP17) på Jenvenspjällen till original kabelhärva.

1,6ans original TPS är ju ingen variabel resistor (bara på/av signal för tomgång och fullgas) så mitt förslag är att skaffa en variabel som passar direkt på Jenveyspjällen. Resten är ju bara elkopplande :)

Det finns ingen anledning att öka bränsletrycket, större spridare finns det gott om och originalpump räcker långt (de har lägre kapacitet vid högre tryck).
Men jag har iofs lyxen att kunna köra med original injektorplacering, fuelrail, regulator och anslutningar.

Re: MegaSquirt Jenvey

Posted: Tue 30 Jul 2013, 15:09
by Torkel k
Jag förstod det som att du tänkte köra i SPVM med bilen. Nu är jag klart nyfiken på vilken klass du siktar på. Vore superkul med en till trimmad Miata i Roadsport B eller Modsport 3!

Re: MegaSquirt Jenvey

Posted: Tue 30 Jul 2013, 16:50
by Niklas Falk
Torkel k wrote:Jag förstod det som att du tänkte köra i SPVM med bilen. Nu är jag klart nyfiken på vilken klass du siktar på. Vore superkul med en till trimmad Miata i Roadsport B eller Modsport 3!
Rallytrimmad 1597cc, max 7000rpm => min 1106kg i C. :burnout:

Bara en tanke :D

Re: MegaSquirt Jenvey

Posted: Tue 30 Jul 2013, 17:13
by rcm
Första tanken var att köra den i Road C men jag bygger den nog för B ? eller kör den i SSK. Valet av Jenvey huset var att få det rätta ljudet ! Vi kör även Formel Ford i RHK som tar tid och nu fick vi hem en FF 2000 från England

Re: MegaSquirt Jenvey

Posted: Thu 29 Aug 2013, 08:41
by rcm
Någon som har koll på vilka spridare som är lämpliga, måste upp i volym. Den går mycket magert redan nu i standard utförande. Man borde kunna köpa från en standard bil med större cylinder volym ?
Om någon har en lista på vilka spridare som passar fysisk och vilken volym don klarar av ex 225cc/min
Jag är upp vuxenmed brytarspetsar och Webrar !

Re: MegaSquirt Jenvey

Posted: Thu 29 Aug 2013, 14:07
by Alexander Mullaart

Re: MegaSquirt Jenvey

Posted: Thu 29 Aug 2013, 21:55
by Myran
rcm wrote:Någon som har koll på vilka spridare som är lämpliga, måste upp i volym. Den går mycket magert redan nu i standard utförande. Man borde kunna köpa från en standard bil med större cylinder volym ?
Om någon har en lista på vilka spridare som passar fysisk och vilken volym don klarar av ex 225cc/min
Jag är upp vuxenmed brytarspetsar och Webrar !
Har 450cc spridare liggandes från mazda rx8.. nästan dubbelt mot original. Körde med dessa i tidigare turbo-setup gått 1 sesong.. köp minna beg eller splittnya på il-motorsport.de
:)

Re: MegaSquirt Jenvey

Posted: Fri 30 Aug 2013, 07:59
by rcm
Jag bygger en sug motor, skulle tro att jag behöver ca 30% mer bränsle flöde. Jag börjar nog med att ta 1.8 spridare

Re: MegaSquirt Jenvey

Posted: Sat 31 Aug 2013, 23:32
by Myran
rcm wrote:Jag bygger en sug motor, skulle tro att jag behöver ca 30% mer bränsle flöde. Jag börjar nog med att ta 1.8 spridare
Miatan går rätt fett redan original. Tror nästan du klarar dig med en bränsle-trycks regulator om du inte behöver mera än 30% extra.