Page 1 of 1

Dum växellåda

Posted: Wed 10 Jul 2013, 15:14
by Mblixt
Vi fick problem med trilskande växlar under SSM.
Ni som kan lite om bilar, om ni har lust och ork så ta en titt på Eriks film
från race 1 vid 3.04 och 11.32. Och race 2 vid 1.37, 1.58, 4.23, 8.19 och 10.10.
Är det motorkuddarna eller växellådan som är slut?

Race 1 http://www.youtube.com/watch?v=vLF-J1bUHR0
Race 2 http://www.youtube.com/watch?v=vXYKnUKTnl4

Re: Dum växellåda

Posted: Wed 10 Jul 2013, 19:03
by Myran
Mblixt wrote:Vi fick problem med trilskande växlar under SSM.
Ni som kan lite om bilar, om ni har lust och ork så ta en titt på Eriks film
från race 1 vid 3.04 och 11.32. Och race 2 vid 1.37, 1.58, 4.23, 8.19 och 10.10.
Är det motorkuddarna eller växellådan som är slut?

Race 1 http://www.youtube.com/watch?v=vLF-J1bUHR0
Race 2 http://www.youtube.com/watch?v=vXYKnUKTnl4
Vanligt fel är trasiga slavcylindrar. Då kopplar den inte ur ordentligt. Hur ser oljan ut till kopplingen i behållaren i motor-rummet? Samt se över hur det ser ut innanför damasken på växelådan. (sitter på höger sida går komma åt via hjulhuset).

Annars är det inte helt omöjligt med slitna motor-kuddar eller diff-bussningar.

Re: Dum växellåda

Posted: Wed 10 Jul 2013, 21:23
by Mblixt
Tack Myran. Då får det bli ny slavcylinder och nya motorkuddar.

Re: Dum växellåda

Posted: Wed 10 Jul 2013, 21:30
by Myran
Mblixt wrote:Tack Myran. Då får det bli ny slavcylinder och nya motorkuddar.
Har en cylinder liggandes med okänt skick men ser inte ut att ha läckt. Kostar en flaska cola. Annars fins nya för under 200kr hos il-motorsport eller mx5parts. Brukar alltid säga åt folk o byta samtidigt som man byter koppling då dom ofta läcker.

Kan ju även vara synkningar i växellådan men inte så vanligt vad jag förstått.

Re: Dum växellåda

Posted: Thu 11 Jul 2013, 00:24
by Alexander Mullaart
Har dragit i tvåan istället för fyran upp mot krönet av misstag hur många gånger som helst. Tämligen irriterande och mindre bra för motorn... Ett par hårdare motorkuddar löste problemet!

Kolla hur växelspaken rör sig sidleds vid kurvtagning, motorkuddarna ser ut att vara rätt mjuka. Min rör sig betydligt mindre efter att ha slängt i delrinbussningar och därmed har det blivit lättare att trycka i rätt växel när det svänger.

Re: Dum växellåda

Posted: Thu 11 Jul 2013, 10:12
by Mblixt
Alexander Söderholm wrote:Har dragit i tvåan istället för fyran upp mot krönet av misstag hur många gånger som helst. Tämligen irriterande och mindre bra för motorn... Ett par hårdare motorkuddar löste problemet!

Kolla hur växelspaken rör sig sidleds vid kurvtagning, motorkuddarna ser ut att vara rätt mjuka. Min rör sig betydligt mindre efter att ha slängt i delrinbussningar och därmed har det blivit lättare att trycka i rätt växel när det svänger.
Var hittade du motorkuddar i delrin?

Re: Dum växellåda

Posted: Thu 11 Jul 2013, 10:20
by Niklas Falk
Mblixt wrote:Var hittade du motorkuddar i delrin?
Med lite kreativitet så går det ju att kopiera AWR's design (dvs rörbussning precis som i bärarmarna). Då behöver du inget hårda bussningar alls för att det ska sitta still (och den hårdaste de har gör motorn till en tandläkarborr).

Re: Dum växellåda

Posted: Thu 11 Jul 2013, 10:29
by Alexander Mullaart
Köpte dessa, men det finns säkert andra du kan få tag på.

http://www.ebay.com/itm/89-97-Mazda-Mia ... d=ViewItem

Resonansen blir däremot skyhög, men det är ingenting man tänker på när man varvar 3500+ på bana direkt. Jag är iaf nöjd!

Re: Dum växellåda

Posted: Thu 11 Jul 2013, 13:23
by Conny Lundell
IL motorsport säljer competition engine mounts och competition diff mounts
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... c785b2935e
Inte så hårda som dellerin men betydligt bättre än original. (Bilen skramlar inte sönder) :banana:
Jag monterade själv dessa i vintras och är nöjd. Nu kör jag ju inte i cupen men bilen har fått bekänna färg några gånger på bana i år och jag har inte haft problem med att växla.

Conny

Re: Dum växellåda

Posted: Thu 11 Jul 2013, 14:38
by Mblixt
Tack, alla, för hjälpen.

Niklas variant var ju oerhört tjusiga men lite dyra.
Skulle jag ge mig på att själv bygga något liknande vet jag av erfarenhet att mina egentillverkade
komponenter med irriterande regelbundenhet antingen...
A: Passar illa.
B: Ramlar av.
C: Faller isär.
D: Allt av ovanstående.

IL:s fästen var en stark kandidat med jag går på Alexanders förslag. Både hårt och billigt. Och kanske pengar över till IL:s diffbussningar.

Tack
Micke Blixt

Re: Dum växellåda

Posted: Thu 11 Jul 2013, 22:03
by lampler
Hej,
Jag hade liknande problem på min NB, 6 vxl, missade 2 till 3:an ett antal ggr i partiet efter hårnålen. Jag har Mazda Motorsports motor- och bakaxelkuddar. Är dom tuffa nog? Det har också talats om att vxllådan får hög temp vid racing, avgasröret etc, påverkar det växlingsfunktionen?
Hälsn
Leif, som hade väldigt roligt på Sportvagnsmeetinget.

Re: Dum växellåda

Posted: Fri 12 Jul 2013, 08:51
by Niklas Falk
lampler wrote:Hej,
Jag hade liknande problem på min NB, 6 vxl, missade 2 till 3:an ett antal ggr i partiet efter hårnålen. Jag har Mazda Motorsports motor- och bakaxelkuddar. Är dom tuffa nog? Det har också talats om att vxllådan får hög temp vid racing, avgasröret etc, påverkar det växlingsfunktionen?
Hälsn
Leif, som hade väldigt roligt på Sportvagnsmeetinget.
Den 6vxl är inte alls lika snäll vid växling som den 5vxlade så man får ta det lite mer piano.
Sen spelar oljan roll, den ska fungera bra vid höga temperaturer och visst hjälper det oljetempen att skärma av grenröret en del.

Re: Dum växellåda

Posted: Fri 12 Jul 2013, 22:08
by Myran
Niklas Falk wrote:
lampler wrote:Hej,
Jag hade liknande problem på min NB, 6 vxl, missade 2 till 3:an ett antal ggr i partiet efter hårnålen. Jag har Mazda Motorsports motor- och bakaxelkuddar. Är dom tuffa nog? Det har också talats om att vxllådan får hög temp vid racing, avgasröret etc, påverkar det växlingsfunktionen?
Hälsn
Leif, som hade väldigt roligt på Sportvagnsmeetinget.
Den 6vxl är inte alls lika snäll vid växling som den 5vxlade så man får ta det lite mer piano.
Sen spelar oljan roll, den ska fungera bra vid höga temperaturer och visst hjälper det oljetempen att skärma av grenröret en del.
Min downpipe ligger imot sprängkåpan sen viss konstruktions miss.. "OOPS.. em tur att min bil inte går så varm då......."

men.. on-topic. Nicklas vad kör du för olja i 6-vxl lådan?

Re: Dum växellåda

Posted: Fri 12 Jul 2013, 22:34
by Niklas Falk
Myran wrote: men.. on-topic. Nicklas vad kör du för olja i 6-vxl lådan?
De 6vxl jag har erfarenhet av är bara på väg med standardolja och inte "in anger" så mycket (jodå, 03an fick smaka bana 2004 men det börjar bli ett tag sen). Min väl inslitna 5vxl växlar även med taskiga synkringar (5an speciellt) bättre i slutet av race än de 6vxlade gjorde vid lugn landsvägkörning (tumgreppet för att gå 5-6 säger en del). Min nuvarande 6vxl i Rsen har slut bussning så den ska inte tas som referens men lägena slinker inte alls i som för den 5vxlade (med QS 85-140 olja).

Men jag har ändå fula tankar om en 6vxlad och en 4.44 med OSG diff... Men det blir att lära om från nuvarande tjoff-tjoff växlande (lätt koppling underlättar iofs).

Re: Dum växellåda

Posted: Fri 12 Jul 2013, 22:54
by Myran
Niklas Falk wrote:
Myran wrote: men.. on-topic. Nicklas vad kör du för olja i 6-vxl lådan?
De 6vxl jag har erfarenhet av är bara på väg med standardolja och inte "in anger" så mycket (jodå, 03an fick smaka bana 2004 men det börjar bli ett tag sen). Min väl inslitna 5vxl växlar även med taskiga synkringar (5an speciellt) bättre i slutet av race än de 6vxlade gjorde vid lugn landsvägkörning (tumgreppet för att gå 5-6 säger en del). Min nuvarande 6vxl i Rsen har slut bussning så den ska inte tas som referens men lägena slinker inte alls i som för den 5vxlade (med QS 85-140 olja).

Men jag har ändå fula tankar om en 6vxlad och en 4.44 med OSG diff... Men det blir att lära om från nuvarande tjoff-tjoff växlande (lätt koppling underlättar iofs).
Åker nu med min bil fortfarande original bakaxel men bytt till 6-växlad låda efter min 5växlade sa upp sig. Känns som man växlar konstant. Vilken diff ska man jaga om man vill ha så "långa" växlar som möjligt så min motor får jobba lite i stället för att jag byter växel konstant. (saknar 5-växlad lådans utväxling).

Re: Dum växellåda

Posted: Fri 12 Jul 2013, 23:34
by Niklas Falk
3.636 som det sitter på alla EUsålda med 6vxl passar fint.

Re: Dum växellåda

Posted: Fri 12 Jul 2013, 23:59
by Lejban
Niklas Falk wrote:3.636 som det sitter på alla EUsålda med 6vxl passar fint.
Henke dags att byta diff med Timmy? Han ville väl ha kortare växlar ;)