Motorproblem NA 1,8 L
Posted: Thu 25 Apr 2013, 13:41
Hej!
Jag är relativt ny här på forumet och tänkte först presentera mig helt kort. Nybliven Miata-ägare och helt oerfaren inom racing-sammanhang, köpte Björn N:s fina -94 1,8 L som gått i cupen klass standard tidigare. Har hittills hunnit med att ta licens och delta i MSCC inledande klubbtävling på Ring Knutstorp för en dryg vecka sedan. Eftersom jag är hemmahörande i Helsingborg så kommer jag troligtvis att nöta asfalt mestadels på Knutstorp och Sturup till en början. Min målsättning är att rejsa tillsammans mer er i MX5-cupen när jag blivit lite mer varm i kläderna.
Anledningen till att jag lägger ut en tråd under detta ämne är att jag fått (minst)ett problem med motorn, som jag hoppas kunna få något tips om här. Kan tillägga att mina mekaniska färdigheter är synnerligen begränsade så även inom det området har jag en brant inlärningskurva framför mig.
Problemet med motorn visade sig för några dagar sedan då den ca 15 sek efter kallstart stannade med ett skorrande ljud, från tomgång. Vid återstartförsök hände ingenting förutom det skorrande ljudet. Det visar sig så småningom att kamremmen är helt skalad på kuggar en 6-7 cm vid kamdrevet vid vevaxeln. Såg verkligen inte bra ut.. Med kamremmen borttagen går motorn att dra runt för hand och en koll i cylindrarna visar inget onormalt. På med ny kamrem, spännare och rulle. En komptest visar OK värden på alla cylindrar. Nu provar vi att starta motorn. Den tänder direkt och går någorlunda rent på tomgång med undantaget av ett tydligt tickande från ventilerna, tickandet har inte hörts tidigare, åtminstone inte så tydligt. Efter ca 20 sekunder stannar motorn med samma skorrande ljud, och tråkiga resultat för den nya kamremmen.
Det verkar ju ganska klart att något låser sig i toppen medan vevaxeln fortsätter rotera ett kvarts varv och därmed skalar kamremmen. Frågan är vad som kan orsaka detta? Mekanikern som hjälpte mig med det som hittills är gjort i form av felsökning har inte så mycket uppslag att komma med. Han menade att det skulle kunna vara en krökt ventil, men borde inte det synts på komptestet i så fall?
Tacksam för alla idéer och inspel kring vad som kan vara orsaken till problemet. Och om inte annat så hoppas jag att vi ses ute på banorna i sommar
/Anders Lindgren
Jag är relativt ny här på forumet och tänkte först presentera mig helt kort. Nybliven Miata-ägare och helt oerfaren inom racing-sammanhang, köpte Björn N:s fina -94 1,8 L som gått i cupen klass standard tidigare. Har hittills hunnit med att ta licens och delta i MSCC inledande klubbtävling på Ring Knutstorp för en dryg vecka sedan. Eftersom jag är hemmahörande i Helsingborg så kommer jag troligtvis att nöta asfalt mestadels på Knutstorp och Sturup till en början. Min målsättning är att rejsa tillsammans mer er i MX5-cupen när jag blivit lite mer varm i kläderna.
Anledningen till att jag lägger ut en tråd under detta ämne är att jag fått (minst)ett problem med motorn, som jag hoppas kunna få något tips om här. Kan tillägga att mina mekaniska färdigheter är synnerligen begränsade så även inom det området har jag en brant inlärningskurva framför mig.
Problemet med motorn visade sig för några dagar sedan då den ca 15 sek efter kallstart stannade med ett skorrande ljud, från tomgång. Vid återstartförsök hände ingenting förutom det skorrande ljudet. Det visar sig så småningom att kamremmen är helt skalad på kuggar en 6-7 cm vid kamdrevet vid vevaxeln. Såg verkligen inte bra ut.. Med kamremmen borttagen går motorn att dra runt för hand och en koll i cylindrarna visar inget onormalt. På med ny kamrem, spännare och rulle. En komptest visar OK värden på alla cylindrar. Nu provar vi att starta motorn. Den tänder direkt och går någorlunda rent på tomgång med undantaget av ett tydligt tickande från ventilerna, tickandet har inte hörts tidigare, åtminstone inte så tydligt. Efter ca 20 sekunder stannar motorn med samma skorrande ljud, och tråkiga resultat för den nya kamremmen.
Det verkar ju ganska klart att något låser sig i toppen medan vevaxeln fortsätter rotera ett kvarts varv och därmed skalar kamremmen. Frågan är vad som kan orsaka detta? Mekanikern som hjälpte mig med det som hittills är gjort i form av felsökning har inte så mycket uppslag att komma med. Han menade att det skulle kunna vara en krökt ventil, men borde inte det synts på komptestet i så fall?
Tacksam för alla idéer och inspel kring vad som kan vara orsaken till problemet. Och om inte annat så hoppas jag att vi ses ute på banorna i sommar
/Anders Lindgren