Tjenare! Tänkte höja tändningen i veckan och började med att försöka lista ut var 850rpm är på mätaren. Kom fram till att det borde vara ungefär mellan 1000 och strecket under. Sen blev jag lite fundersam över hur de har gjort med skalan (eller vad man ska kalla det) eftersom 0-1000 rpm är hälften så långt som 1000-2000, så vitt jag vet blir detta inte korrekt? Så frågan är hur det fungerar? eller har de kanske bara flyttat 0an till 500?
Tycker designen är bra eftersom de låga varvtalen är oväsentliga men vill gärna förstå mig på den. /Simon
RPM mätarens skala
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: RPM mätarens skala
Nålen sitter lite lagomt exakt.
Vill du veta ordentligt, sätt en frekvensräknare eller oscilloskop på signalen (eller en varvräknare med lite bättre kalibrering).
Färgklutt på remskivan och en handhållen varvräknare fungerar det med.
Om det nu är så noga med 850...
Vill du veta ordentligt, sätt en frekvensräknare eller oscilloskop på signalen (eller en varvräknare med lite bättre kalibrering).
Färgklutt på remskivan och en handhållen varvräknare fungerar det med.
Om det nu är så noga med 850...
Re: RPM mätarens skala
haha, är mest nyfiken på hur det fungerar eftersom det är två olika "skalor" vilket inte fungerar i min värld
Simon Jonson
Göteborg
Göteborg
Re: RPM mätarens skala
Det ser ofta ut så på analoga mätare att den första delen av skalan saknas, troligtvis för att nålen vilar med hjälp av en fjäder mot ett stopp så att den verkligen står på exakt noll och inte ungefär noll när bilen står still eller motorn är avstängd. Kraften som ska börja vrida upp nålen måste alltså övervinna fjäderns förspänning innan nålen börjar röra sig.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Re: RPM mätarens skala
Okej tack så mycket, det var detta jag ville vetaAnders S wrote:Det ser ofta ut så på analoga mätare att den första delen av skalan saknas, troligtvis för att nålen vilar med hjälp av en fjäder mot ett stopp så att den verkligen står på exakt noll och inte ungefär noll när bilen står still eller motorn är avstängd. Kraften som ska börja vrida upp nålen måste alltså övervinna fjäderns förspänning innan nålen börjar röra sig.
Simon Jonson
Göteborg
Göteborg