cab ruta
cab ruta
Hej på er ! Jag håller på att modefera en NA för gata o bankörning, bilen hadde ny cab som jag till början skulle vilja andvända. caben har elruta ! jag skulje vilja ha bakrutan i mjuk plast men hur får man ut rutan ur caben ? och hur fårman dit en i mjuk plast ? Desutom så kan jag inte fälla ner kaben rutan tar stopp ? Tacksam för råd
Per Fogelberg
Re: cab ruta
Jag har aldrig sett en NA med glasbakruta så jag antar att det är en eftermonterad suflett på din bil. NB har glasbakruta men de ser lite olika ut beroende på årsmodell. Själv har jag en -00:a där man inte kan fälla ner sufletten utan att först öppna en dragkedja så att man fäller ner rutan mot hatthyllan. Därefter kan man cabba ner. Är det en sådan modell du har? Andra NB har sufletter som man kan fälla ner utan att öppna dragkedjan, eller ingen dragkedja alls.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Re: cab ruta
Då har du nog ingen originalsufflett. Vad jag vet så finns det bara ett utförande på Mazda original sufflett med glasruta till NB och där är rutan fast utan blixtlås.Anders S wrote:Jag har aldrig sett en NA med glasbakruta så jag antar att det är en eftermonterad suflett på din bil. NB har glasbakruta men de ser lite olika ut beroende på årsmodell. Själv har jag en -00:a där man inte kan fälla ner sufletten utan att först öppna en dragkedja så att man fäller ner rutan mot hatthyllan. Därefter kan man cabba ner. Är det en sådan modell du har? Andra NB har sufletter som man kan fälla ner utan att öppna dragkedjan, eller ingen dragkedja alls.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: cab ruta
Varför vill du byta till den mjuka rutan? Om det är pga vikt, så låt bli. Den vikt besparad är inte värt tiden det kommer ta dig.
Den fällbara caben väger nämligen omkring 20-22kg och är olämplig för bankörning av flera skäl. Dels är den tung, men framför allt innehåller den en mängd stålstänger som kan förvandlas till ganska obehagliga spjut vid en rullning. Då jag bodde i USA var det till och med på de allra flesta banträffar förbjudat att köra med taket upp. Nej, Hardtop är bäst om man ska köra bana. Men en original HT väger ju också omkring 20kg...
Så länge caben är i bra skick (dvs, ingen har bytt ut rutan till en hemmagjord) så finns det en bra marknad för att sälja den begangad, eftersom varje Miataägare som har kvar caben förr eller senare måste byta ut den.
Så det enkla rådet är: Behåll caben och rutan precis som den är. Du kommer spara kanske ~2kg av 20kg med allt ditt jobb, samtidigt som du sänker andrahandsvärdet på din cab. Sedan, när du gått ned dig helt i Miataracingträsket och är lika förstörd som grabbarna i cupen, då säljer du din cab och vänder du dig till någon av herrarna i SPVM (PMa mig för deras namn) som har gjutformar och som gjuter mycket lätta racing-HTs hemma. De väger så lite som ~6kg med ruta och är långt billigare än en original HT (Hardtopparna alltså, inte herrarna själva).
Den fällbara caben väger nämligen omkring 20-22kg och är olämplig för bankörning av flera skäl. Dels är den tung, men framför allt innehåller den en mängd stålstänger som kan förvandlas till ganska obehagliga spjut vid en rullning. Då jag bodde i USA var det till och med på de allra flesta banträffar förbjudat att köra med taket upp. Nej, Hardtop är bäst om man ska köra bana. Men en original HT väger ju också omkring 20kg...
Så länge caben är i bra skick (dvs, ingen har bytt ut rutan till en hemmagjord) så finns det en bra marknad för att sälja den begangad, eftersom varje Miataägare som har kvar caben förr eller senare måste byta ut den.
Så det enkla rådet är: Behåll caben och rutan precis som den är. Du kommer spara kanske ~2kg av 20kg med allt ditt jobb, samtidigt som du sänker andrahandsvärdet på din cab. Sedan, när du gått ned dig helt i Miataracingträsket och är lika förstörd som grabbarna i cupen, då säljer du din cab och vänder du dig till någon av herrarna i SPVM (PMa mig för deras namn) som har gjutformar och som gjuter mycket lätta racing-HTs hemma. De väger så lite som ~6kg med ruta och är långt billigare än en original HT (Hardtopparna alltså, inte herrarna själva).
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: cab ruta
Ja kloka ord, men jag skall montera en båge med bältes stag så jag tror att cabrutan ta i det röret är det inte så ?
Per Fogelberg
Re: cab ruta
Det beror på vad det är för båge. T ex: i min NB hade jag en Hard Dog Sports Bar med dubbla diagonaler och harness bar och det funkade fint med soft top och glasruta. Skulle det inte funka med den båge du valt ut så överväg i alla fall att gå till hardtop istället för att byta rutan.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.