Page 1 of 1
Servostyrning racemiata
Posted: Fri 18 Jan 2013, 12:33
by lampler
Hej racers,
Servostyrning eller ej på en NB på 1080 kg.? servostyrningen väger och tar effekt men blir det tungstyrt utan med 205 däck och mycket camber? Frågan har säkert varit upp många gånger.
Leif
Re: Servostyrning racemiata
Posted: Fri 18 Jan 2013, 13:41
by gokarting.nu
Ha kvar den.
Känslan blir lite bättre utan, men det är inte värt varken jobbet eller hur jobbig bilen blir när du ska flytta runt den.
Effektförlusten tror jag Bertil Thorsson mätt upp. På rullar iof.
Bertil har sin servo kvar.
Du ska däremot kolla så kopplingarna till ...vad det nu heter i motorummet(rund svart grej)...? inte är skadade.
Per Oleskogs bil började brinna i motorrummet på Mantorp, när en av hans kopplingar sprack.
Slocknade lika fort som tur är.
Den vätskan brinner tydligen bra.
Re: Servostyrning racemiata
Posted: Fri 18 Jan 2013, 13:43
by gokarting.nu
Leif.
Du kanske ska starta en tråd här ist, så får du allt på en plats.
viewforum.php?f=6
Re: Servostyrning racemiata
Posted: Fri 18 Jan 2013, 16:07
by TPR
Om du kommer på något bra sätt att växla ner pumpen för att få mindre servoverkan så får du gärna höra av dig.
Funderar på att montera tillbaka servon på min.
Re: Servostyrning racemiata
Posted: Fri 18 Jan 2013, 16:53
by lampler
Bra ide' , remskivan sitter med presspassning. NB skivan ca diam 125, Volvos är ca 130, ger 4% lägre varvtal. Det finns kanske större skivor någonstans.
Leif
Re: Servostyrning racemiata
Posted: Sat 19 Jan 2013, 19:00
by TPR
Exakt min tanke, men behöver hitta större remhjul som passar samt få av originalet.
Re: Servostyrning racemiata
Posted: Wed 23 Jan 2013, 17:35
by lampler
Hej,
Har tittat lite mer,org.skivan är snarare diam. 120 och det är plats för en 150. Axeln är ca 17. Det finns standard poly vee skivor i gjutjärn med klämbussning hos maskinfirmor. Det går nog också bra att även pressa på en annan skiva om man plockar isär servopumpen.
Är det någon som har en lös servopump som jag kan mäta på? Det finns ett par leverantörer av servopumpar i världen, troligen olika axeldim.
Leif
Re: Servostyrning racemiata
Posted: Thu 24 Jan 2013, 19:22
by TPR
Min pump är lös, har garage nära Volvo PV.
Är inte där så ofta men borde åka dit och städa snart...
Re: Servostyrning racemiata
Posted: Sun 27 Jan 2013, 10:33
by Torkel k
Lika bra du får en åsikt från andra sidan också. Jag plockade bort servostyrningen och det enda jag ångrade var att jag inte gjort det tidigare. Men man måste göra det ordentligt, dvs ta isär styrningen och plocka bort de tätningar som hör till servostyrningen. FlyinMiata har en mycket bra steg-för-steg instruktion på sin hemsida och du kan också läsa om det i min tråd. Att "loopa linorna" är inte ett alternativ. Var mycket generös med kullagerfett överallt då du sätter ihop igen.
Utan servostyrning blev min bil såklart lättare och jag fick bättre plats i motorrummet, men framför allt blev känslan ratten milsvis bättre. Det blev långt mycket lättare att känna om framhjulen höll på att släppa eller om de tålde lite mera gaspådrag. Självklart blir styrningen tyngre och fickparkering kanske kräver lite mer, men inte alls så tung att den hindrar då bilen rullar.
Bara min åsikt.
Re: Servostyrning racemiata
Posted: Sun 27 Jan 2013, 13:24
by Niklas Falk
Jag körde första året med pump men utan rem... och med 300mm ratt... Trögt i depån kanske men på banan märktes det inget.
Efter att ha sanerat bort pumpen så blev det lite lättare, men lat som jag är så har jag tätningen kvar i kuggstången så den pumpar runt luft.
Frågan är om servo ger större möjlighet att pricka samma decimeter varv efter varv. Känsla och feedback i rumpa och ratt spelar större roll än servo eller inte.
Längre stints gör att det är lättare att precionsköra med servo (om det inte maskerar nåt), precis som det är lättare om du sitter bra etc. Men 15 minuter kan man stå ut med lite mer krafter i armarna (men 45 minuter i en Hyrkart är ju smärtsamt).
Re: Servostyrning racemiata
Posted: Sun 27 Jan 2013, 20:36
by Anders Träff
Tror inte att vi ska jämföra go-cart med mazdan! jag har aldrig haft servo i mina bilar, det fanns inte från början!
Jag har aldrig haft samma känsla i någon bil med servo, men långdistans race? ja bilarna är oftast tyngre mer motor effekt. Men go-cart är bra tränig
Re: Servostyrning racemiata
Posted: Sun 27 Jan 2013, 20:41
by Lejban
Tycker du om att köra på ställ mycket (Halbig-style) så kan det nog vara fördelaktigt att ha kvar servo, om du har en mer städad körstil så tjänar du nog på att ta bort den och göra bilen 25kg lättare.
Re: Servostyrning racemiata
Posted: Sun 27 Jan 2013, 21:29
by Niklas Falk
Lejban wrote:... och göra bilen 25kg lättare.
Servon väger väl ca 3kg ungefär (vara vett drygt halvkilo är fästet på motorn) så de andra 22 kan du lika gärna lätta även med servo.
Långloppor med McPerson, 20 grader Caster och 100mm scrub kan inte körs utan servo, helt sant, men så illa har vi det inte.
Re: Servostyrning racemiata
Posted: Sun 27 Jan 2013, 21:34
by Lejban
Niklas Falk wrote:Lejban wrote:... och göra bilen 25kg lättare.
Servon väger väl ca 3kg ungefär (vara vett drygt halvkilo är fästet på motorn) så de andra 22 kan du lika gärna lätta även med servo.
Långloppor med McPerson, 20 grader Caster och 100mm scrub kan inte körs utan servo, helt sant, men så illa har vi det inte.
Fel av mig tänkte på ACn
Re: Servostyrning racemiata
Posted: Mon 28 Jan 2013, 11:03
by Lejban
Lejban wrote:Niklas Falk wrote:Lejban wrote:... och göra bilen 25kg lättare.
Servon väger väl ca 3kg ungefär (vara vett drygt halvkilo är fästet på motorn) så de andra 22 kan du lika gärna lätta även med servo
Fel av mig tänkte på ACn
Förvirrad och trltt Tobias borde inte få skriva i forum
Har försök få en motor att gå i två veckor nu, utan att lyckas. Det ger förvirrad och utmattad Tobias. Idag blir det kompprov för att utesluta det förhoppningsvis... På torsdag ska jag länmna garageplatsen. En sorts stress jag gärna inte haft.
Servon väger inte 25kg iaf det är en sak som lite rimligt tänkande borde ha insett hehe.
Bra att vi har Niklas som håller koll när man spårar ur